Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Tienerkinderen van lesbische ouders in de Verenigde Staten vertonen een gezonde psychologische ontwikkeling en hebben minder gedragsproblemen dan hun leeftijdsgenoten die opgroeien in heteroseksuele gezinnen.
Het onderzoek is onderdeel van de U.S. National Longitudinal Lesbian Family Study (NLLFS), het langstlopende onderzoek naar lesbische gezinnen in de Verenigde Staten. (...) Vergeleken met een controlegroep - bestaande uit leeftijdsgenoten met heteroseksuele ouders - scoren de kinderen in lesbische gezinnen significant hoger in hun sociale, academische en algemene competenties, en significant lager wat betreft agressief gedrag, het overtreden van regels en het uiten van probleemgedrag. De bevindingen laten zien dat tieners die opgroeien in geplande lesbische gezinnen, een gezonde psychologische ontwikkeling hebben.
Lees meer: Artsennet

Ondanks drie decennia aan cross-sectioneel onderzoek, verwijzen critici vaak naar een tekort aan longitudinaal onderzoek, zo staat in de studie te lezen. Niet meer, dus.
According to their mothers’ reports, the 17-year-old daughters and sons of lesbian mothers were rated significantly higher in social, school/academic, and total competence and significantly lower in social problems, rule-breaking, aggressive, and externalizing problem behavior than their age-matched counterparts in Achenbach’s normative sample of American youth.
These findings may be explained in part by the NLLFS mothers’ commitment even before their offspring were born to be fully engaged in the process of parenting. During pregnancy, the prospective mothers took classes and formed support groups to learn about childrearing. They were actively involved in the education of their children and aspired to remain close to them, however unique their interests, orientations, and preferences may be.
Dit is ook de verklaring voor het lagere aantal externaliserende problemen, samen met meer verbaal grenzen stellen, minder pedagogische tikken verkopen, en minder power assertion gebruiken.

Lees het volledige artikel (pdf)

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

En homoseksuele ouders?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Daar ging dit onderzoek niet over... Maar onderzoek wijst uit dat kinderen opgevoed door homoseksuele mannen niet verschillen van kinderen opgevoed door hetero-koppels w.b. welbevinden, psychologische stoornissen en geaardheid.

http://www.nytimes.com/2009/11/08/magazine...mp;ref=magazine

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Mooie studie! ](*,) Al zullen er zeker heel wat mensen zijn die dit niet graag zullen lezen...

Op zich toont het mogelijks ook aan dat mensen, die zich vooraf echt bezinnen over ouderschap én er veel voor over hebben, ook vaker goede ouders zijn... Holebi's kunnen niet anders dan zich echt wel af te vragen, als ze voelen dat ze kinderwens hebben, of die wens voldoende intens is om er gevolg aan te geven (én er, op medisch vlak, toch redelijk wat voor over te hebben). Als zij kiezen voor ouderschap, dan is de kans ook groter dat ze echt wel geëngageerd zijn om kinderen te krijgen en op te voeden.

Nu, eigenlijk verwonderen die resultaten me helemaal niet... Kinderen hebben vooral een veilige hechting nodig met hun ouders. En daarbij is het geslacht van de ouder onbelangrijk. Ouders dienen sensitief en responsief te zijn tav. hun kinderen. Ze dienen hen vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen om te gaan met de moeilijkheden die ze zullen tegenkomen op hun levenspad. En ik zie niet in waarom een koppel van 2 vrouwen, of 2 mannen dit niet evengoed zouden kunnen als een koppel van een man en een vrouw. Deze studie bevestigt dit in elk geval...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

En dit onderzoek komt weg met de volledig gedisproportioneerde onderzoeksgroep/controlegroep?

Afbeelding

Over de rode cirkels heb ik sterk mijn twijfels of deze niet confounden.

- De heterogroep heeft ongeveer 27% non-whites die verweg in de meerderheid zijn in de midwest en southern gebieden. Nu weten we allemaal dat zwarte mensen het tot op heden nog steeds niet erg gemakkelijk

hebben in deze redneck-gebieden. De whites komen het meest voor in de northeasten western gebieden, zoals New York, Washington en California. Deze staten zijn van 'oudsher' vrij progressief en democratisch.

Over de groene cirkel kun je twijfelen.

- De heterogroep heeft een veel groter aandeel in de upperclass; papa die elke avond laat thuiskomt van z'n eigen bedrijf en mama die voor de kinderen zorgt. De lesbische groep heeft waarschijnlijk minder tijdsconsumerende banen en zal vaker met 2 ouders thuis zijn. Maar dit is speculatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

En dit onderzoek komt weg met de volledig gedisproportioneerde onderzoeksgroep/controlegroep?
We hebben te maken met 2 minderheden (lesbische ouders en zwarten of Latino's), die elk blootstaan aan vooroordelen en discriminaties. Verder zal je vermoedelijk weinig zwarte lesbische ouders vinden aangezien het taboe daar nog een stuk groter is.

De auteurs erkennen in elk geval ook dat probleem dat jij aanhaalt en daarover schrijven ze het volgende in hun artikel:
A final limitation is that although the NLLFS and the normative samples are similar in socioeconomic status, they are neither matched nor controlled for race/ethnicity or region of residence. The NLLFS sample is drawn from first-wave planned lesbian families who were initially clustered around metropolitan areas with visible lesbian communities, which were

much less diverse than they are today; recruiting was limited to the relatively small number of prospective mothers

who felt safe enough to identify publicly as lesbian, who had the economic resources to afford DI, and who, in the pre-Internet era, were affiliated with the communities in which the study was advertised.


En toch nog dit: ervan uitgaan dat blanke holebi-ouders niet te vergelijken zijn met zwarte hetero-ouders omdat die laatsten het moeilijker hebben, gaat hier toch niet echt op, denk ik... Ze staan beiden bloot aan vooroordelen en discriminatie. Zwarte holebi-ouders vergelijken met zwarte hetero-ouders zou dan ook weer moeilijk zijn: die eersten zijn dubbele minderheden en zullen ook vaker blootstaan aan discriminatie onder hun eigen bevolking van zwarten, terwijl zwarte hetero-ouders wel steun zullen vinden in een zwarte populatie.

Maar vermoedelijk zijn er andere redenen (bv. cultuurverschil) die een dergelijke vergelijking moeilijk maken

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Bovendien is de SES wel vergelijkbaar, zoals ook in die quote staat. Dat ondervangt voor een deel de verschillen in etniciteit. Bovendien worden data uit de CBCL vergeleken met aangepaste normgroepen: het zijn niet de rauwe data van NLLFS-adolescenten vs. controlegroep, maar de score van de NLLFS-adolescenten in vergelijking met de CBCL-normen vs. score van de controlegroep in vergelijking met de CBCL-normen. De conclusie dat kinderen met lesbische ouders het goed doen, staat dus i.i.g.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Bovendien is de SES wel vergelijkbaar, zoals ook in die quote staat. Dat ondervangt voor een deel de verschillen in etniciteit.
Voor een (klein) deel inderdaad, want racisme heeft per definitie niets te maken met SES, maar met ethniciteit. In de midwest en zuidelijke staten is racisme nog steeds de orde van de dag. SES doet daar, zoals je terecht opmerkt, niet veel aan.
Bovendien worden data uit de CBCL vergeleken met aangepaste normgroepen: het zijn niet de rauwe data van NLLFS-adolescenten vs. controlegroep, maar de score van de NLLFS-adolescenten in vergelijking met de CBCL-normen vs. score van de controlegroep in vergelijking met de CBCL-normen.
Dat neemt niet weg dat de groepen disproportioneel zijn. Het direct vergelijken of in vergelijking met die CBCL-normen maakt niet zoveel uit.
De conclusie dat kinderen met lesbische ouders het goed doen, staat dus i.i.g.
Ho ho, je gaat wel erg snel. Ten eerste mag je alleen concluderen dat 17-jarige kinderen het beter lijken te doen, niet peuters of volwassenen. Ten tweede dat dat alléén op psychologisch gebied geldt. Niet bijvoorbeeld op inkomen of aantal bedpartners. Ten derde wordt er gescoord op objectieve punten zoals school/academic. Iemand die hoog opgeleid is hoeft natuurlijk niet gelukkiger te zijn dan iemand die laag opgeleid is. Ik mis derhalve de subjectieve score van perceived happiness of iets dergelijks.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Ho ho, je gaat wel erg snel. Ten eerste mag je alleen concluderen dat 17-jarige kinderen het beter lijken te doen, niet peuters of volwassenen.
Dat klopt. Maar een beetje generaliseren mag toch wel, denk ik. Het gaat hier om jongeren die op de overgang staan van volwassenheid. Verder is het uit heel wat onderzoek duidelijk dat psychische stoornissen, ook op volwassen leeftijd, uiteindelijk vaak teruggaan naar een problematische kindertijd. Met andere woorden: als blijkt dat men op 17 jaar een goede basis heeft, dan is de kans ook stukken groter dat zij ook 'psychologisch gezonde volwassenen' zullen worden.
Ten tweede dat dat alléén op psychologisch gebied geldt. Niet bijvoorbeeld op inkomen of aantal bedpartners.
Tja... ik zou niet weten waarom er een verschil zou zijn in het aantal bedpartners tussen jongeren opgegroeid bij hetero-ouders of jongeren opgegroeid bij lesbische ouders... Jij wel? ](*,)
Ten derde wordt er gescoord op objectieve punten zoals school/academic.
In de wetenschap streeft men inderdaad objectieve gegevens na. Dit is hier gebeurd, iets wat niet van elk onderzoek gezegd kan worden.
Iemand die hoog opgeleid is hoeft natuurlijk niet gelukkiger te zijn dan iemand die laag opgeleid is. Ik mis derhalve de subjectieve score van perceived happiness of iets dergelijks.
De CBCL gaat internaliserende, externaliserende gedragsproblemen en emotionele problemen na. Ik denk dat deze vragenlijst wel degelijk een 'perceived hapiness' weerspiegelt. In elk geval staat deze vragenlijst in de wereld van psychologen, garant als een erg goede en volledige vragenlijst die screent voor diverse problemen en die zowel de ouders, leerkrachten als het kind bevraagt (zie ook nog: http://www.cbcl.nl/ of http://www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/Profess.../cbcl_6_1_.html )

Verder ligt dit onderzoek ook in de lijn van vorig wetenschappelijk onderzoek die tot diezelfde besluiten komt. Al is het zo dat er altijd meer onderzoek wenselijk is. In elk geval zijn er geen argumenten om aan te nemen dat kinderen van lesbische ouders het niet beter stellen dan kinderen van hetero-ouders. Er zijn daarentegen wél al redelijk wat argumenten om aan te nemen dat ze het even goed stellen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Tja... ik zou niet weten waarom er een verschil zou zijn in het aantal bedpartners... Jij wel?
Je mist het punt. Het ging me om de kwalificatie 'goed' die voor vele interpretaties vatbaar is. Een gemiddelde 17-jarige jongen vindt dat hij het 'goed' doet als hij al 20 bedpartners heeft gehad. If you know what i mean.
In de wetenschap streeft men inderdaad objectieve gegevens na. Dit is hier gebeurd, iets wat niet van elk onderzoek gezegd kan worden.
Zo gauw je je op het psychische vlak begeeft ontkom je niet aan subjectieve maten. In mijn afstudeeronderzoek over hoofdpijn heb ik niets voor niets de parameter: 'vindt zelf dat het beter gaat'. Wat mij dus niet verbaasde was dat de gemeten frequentie en duur (beide objectief) niet mooi rijmden met het subjectieve idee dat het beter gaat met de hoofdpijn.
De CBCL gaat internaliserende, externaliserende gedragsproblemen en emotionele problemen na. Ik denk dat deze vragenlijst wel degelijk een 'perceived hapiness' weerspiegelt.
Met veel hangen en wurgen wel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Je mist het punt. Het ging me om de kwalificatie 'goed' die voor vele interpretaties vatbaar is. Een gemiddelde 17-jarige jongen vindt dat hij het 'goed' doet als hij al 20 bedpartners heeft gehad. If you know what i mean.
Juist. En men heeft die 'goed' hier dan ook geobjectiveerd. Iets waar jij blijkbaar veel kritiek op hebt: enerzijds geef je de kritiek dat het te subjectief is (goed is voor veel interpretaties vatbaar) en anderzijds zeg je verder dat je de subjectieve 'perceived hapiness' mist... ](*,)
Zo gauw je je op het psychische vlak begeeft ontkom je niet aan subjectieve maten. In mijn afstudeeronderzoek over hoofdpijn heb ik niets voor niets de parameter: 'vindt zelf dat het beter gaat'. Wat mij dus niet verbaasde was dat de gemeten frequentie en duur (beide objectief) niet mooi rijmden met het subjectieve idee dat het beter gaat met de hoofdpijn.

...

Met veel hangen en wurgen wel.
???

Heb je de CBCL-vragen al eens bekeken? Jammer genoeg staan ze niet online, vermoed ik op het eerste zicht (zou me ook verwonderen), maar de vragen die gesteld worden zijn niet zomaar te beschrijven als 'met veel hangen en wurgen'...

Even uit de website:
e Gedragsvragenlijst voor Kinderen van 6-18 jaar (CBCL/6-18, Child Behavior Checklist for Ages 6-18) is een vragenlijst waarop ouders, andere familieleden of volwassen die een kind goed kennen vragen kunnen beantwoorden over vaardigheden en gedrag van een kind. Ouders kunnen op 20 vragen over vaardigheden informatie geven over activiteiten, sociale contacten en schoolwerk. De CBCL/6-18 heeft 118 specifieke vragen over emotionele en gedragsproblemen en twee open vragen over andere problemen.

De vragen over vaardigheden vormen de vaardigheidsschalen Activiteiten, Sociaal en School, en samen vormen deze de schaal Totale Vaardigheden. De vragen over gedrag vormen de acht probleemschalen Teruggetrokken/Depressief, Lichamelijke Klachten, Angstig/Depressief, Sociale Problemen, Denkproblemen, Aandachtsproblemen, Normafwijkend Gedrag en Agressief Gedrag. De eerste drie probleemschalen vormen samen de schaal Internaliseren en de laatste twee de schaal Externaliseren.


Er wordt gescreend naar angst en depressie. Zulke vragen houden in dat men vraagt of de persoon zich verdrietig of angstig voelt, of die zich neerslachtig voelt, enz... Dit sluit wel erg goed aan bij een perceived hapiness.

Dit besluit blijft dus nog steeds van toepassing:
In elk geval zijn er geen argumenten om aan te nemen dat kinderen van lesbische ouders het niet beter stellen dan kinderen van hetero-ouders. Er zijn daarentegen wél al redelijk wat argumenten om aan te nemen dat ze het even goed stellen...
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Ik heb toch ergens op het web een exemplaar gevonden...

[attachment=5800:CBCL_Ged...stOuders.pdf]

Dat het om een heel volledige vragenlijst gaat met een goede betrouwbaarheid en een voldoende hoge validiteit zegt ook al iets en weegt, mijns inziens, veel meer door dan een vraag als 'duid op een schaal van 10 aan hoe gelukkig je je voelt' (perceived hapiness). Op het einde ervan vind je trouwens een open vraag die peilt of er nog andere problemen zijn dan diegene die werden vermeld.

Bovendien maakt ze een subschaal van de verschillende problemen, waardoor je bv. heel gericht kan zien hoe hoog het kind scoort op 'depressie' en of dit valt in de 'normale range', de 'subklinische range' of de 'klinische range'.

Deze vragenlijst bevraagt dus veel meer dan datgene wat jij wil weten (perceived hapiness), bij bovendien nog meer mensen dan alleen het kind (bij het kind, de ouders en de leerkracht(en)) en dat op een veel objectievere manier met een betrouwbare én valide vragenlijst.

Dido
Bijlagen
CBCL_GedragsvragenlijstOuders.pdf
(579.02 KiB) 812 keer gedownload
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Gezien de discussie is dit onderwerp verplaatst van wetenschappelijk nieuws naar Psychologie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Ach ja, psychologisch onderzoek is nooit goed hé op die manier. Is het niet te subjectief, dan is het wel te objectief...
Ho ho, je gaat wel erg snel. Ten eerste mag je alleen concluderen dat 17-jarige kinderen het beter lijken te doen, niet peuters of volwassenen.
De NLLFS is een longitudinale studie: de kinderen zijn eveneens gevolgd op 2, 5, en 10 jaar.
Ten tweede dat dat alléén op psychologisch gebied geldt. Niet bijvoorbeeld op inkomen of aantal bedpartners.
Allicht dat een psychologisch onderzoek conclusies op psychologisch gebied toelaat en niet zozeer op economisch gebied. Wat het aantal bedpartners betreft is er al onderzoek gebeurd: meisjes zouden er iets meer hebben dan bij hetero-ouders, jongens iets minder. Wat zegt dat allemaal?
Ten derde wordt er gescoord op objectieve punten zoals school/academic. Iemand die hoog opgeleid is hoeft natuurlijk niet gelukkiger te zijn dan iemand die laag opgeleid is. Ik mis derhalve de subjectieve score van perceived happiness of iets dergelijks.
De CBCL vergelijkt geen schoolresultaten hé. Wat vergeleken wordt is de perceptie van de moeders op hoe hun kinderen het doen op school. Dat kan zich ook voor lagere opleidingen vertalen in een goeie score op de CBCL.

Je hoeft niet te "hangen en wurgen" (had die uitdrukking nog nooit gehoord/gelezen) om in de CBCL een algemene maat van welbevinden te zien. Als dat welbevinden ergens in het gedrang komt, zal dat zich weerspiegelen in één van de acht schalen van de CBCL.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tieners van lesbische ouders: gezond en gelukkig

Juist. En men heeft die 'goed' hier dan ook geobjectiveerd. Iets waar jij blijkbaar veel kritiek op hebt: enerzijds geef je de kritiek dat het te subjectief is (goed is voor veel interpretaties vatbaar) en anderzijds zeg je verder dat je de subjectieve 'perceived hapiness' mist... ;)
Nog één keer dan. Goed wordt inderdaad geobjectiveerd, maar waarom is hun interpretatie van goed zaligmakend? Zoals ik eerder zei hecht een 17-jarige misschien meer waarde aan het aantal bedpartners dan

aan de hoogte van de opleiding. Het wordt zo een semantische discussie, maar als je de algemene term goed gebruikt

(wat ypsilon deed) laat je teveel ruimte open (wat wel blijkt) voor interpretatie. Je kunt wél zeggen dat 17-jarigen van lesbische ouders hoger opgeleid lijken te zijn etc. Ik ageer alleen tegen de mening dat dit per se goed is.
Dit sluit wel erg goed aan bij een perceived hapiness.
Meer dan de helft van die items heeft helemaal niets met geluk te maken. Praat te veel...schreeuwt veel...rookt tabak...gebruikt drugs...eet te veel...? Het moet niet gekker worden. Als ze we aan de hand van deze items geluk gaan definieren krijgen we Amerikaans-conservatieve taferelen die je volgens mij niet wil. Bovendien is het een vragenlijst voor ouders waardoor je met een gigantische bias zit. Waarom gewoon niet de kinderen zelf vragen of ze gelukkig zijn?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer