Oplossen van rationale vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Oplossen van rationale vergelijkingen

Kan iemand me bij de volgende oefeningen wat uitleg geven i.v.m. hoe ik deze 'oplos' ?

-4x + 5 / 2x + 1 = 0

Ik zou ni weten hoe ik hieraan begin, en wat de uiteindelijke 'oplossing' zou moeten zijn. Wat bedoelt men concreet met 'los op' ?

Deze snap ik dus ook niet:

2x + x-1 = 7

2/x + 3 = 4/x

x-1/x+1 = 3 + 1/x+1

Help ](*,)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oplossen van rationale vergelijkingen

Als
\(\frac{a}{b}=\frac{c}{d}\)
, dan geldt: a∙d = b∙c. Pas deze eigenschap toe omn deze vergelijkingen op te kunnen losen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: Oplossen van rationale vergelijkingen

Als
\(\frac{a}{b}=\frac{c}{d}\)
, dan geldt: a∙d = b∙c. Pas deze eigenschap toe omn deze vergelijkingen op te kunnen losen.
Kan je me dan een van bovenstaande oefeningen oplossen, en stapgewijs uitleggen wat je doet om aan de oplossing te komen?

Zit nu al 2 uur op dezelfde oefening te kijken, in mijn cursus staat nergens een eigenlijk stappenplan of verklaring bij het oplossen van deze vergelijkingen.. :s

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oplossen van rationale vergelijkingen

Zien de vergelijkingen die je moet oplossen er uit als
\(\frac{-4x+5}{2x+1}=0\)
\(\frac{2}{x+3}=\frac{4}{x}\)
\(\frac{x-1}{x+1}=\frac{3x+1}{x+1}\)
?

Hoe ik de tweede vergelijking precies moet interpreteren weet ik niet, vandaar dat ik die heb weggelaten.

De laatste vergelijking is het gemakkelijkste. Je hebt 2 breuken met x+1 als dezelfde noemer. Omdat de breuken gelijk zijn betekent dit dat de tellers ook gelijk zijn, dus dit geeft: x-1 = 3x+1, dus hieruit kun je x oplossen. De eerste vergelijking is ook gemakkelijk. Een breuk is namelijk gelijk aan 0 als de teller gelijk is aan 0 en de noemer ongelijk aan 0. Bij de tweede vergelijking gebruik je de eigenschap dat
\(\frac{a}{b}=\frac{c}{d}\)
betekent dat a∙d = b∙c, dus 2x = 4(x+3), dus hieruit kun je x oplossen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: Oplossen van rationale vergelijkingen

Ok bedankt, ik snap het nu.. ](*,)

waren kleine dingetjes die me verwarden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oplossen van rationale vergelijkingen

Ok bedankt, ik snap het nu.. ;)
Graag gedaan. ;)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer