1,2-dimethoxyethaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

1,2-dimethoxyethaan

Hallo wetenschappers van dit forum,

Bedankt voor de antwoorden op eerdere posts van mij, met name Marko.

Hier heb ik even een vraagje of weetje.

Het betreft het (oplos)middel 1,2-dimethoxyethaan oftewel DME.

Deze stof is volledig kleurloos en volgens mij apolair, hoewel deze wel volledig mengbaar is met water.

Neem aan dat het dus niet oplost in water maar wel volledig mengt, klopt dit?

Nu heb ik een zeep opgelost in 1,2-dimethoxyethaan en dan ga ik water toevoegen om de maximale oplosbaarheid van de omgekeerde micel te meten.

Is het nu zo dat water oplost in de micel en dat de zeep (polaire kop, apolaire staart) een omgekeerde micel vormt waarin dus de koppen naar binnen zitten en de staarten naar buiten?

Zo ja, als ik water toevoeg gaat dit in de micel zitten, want de zeep voelt zich fijner in DME dan in water (te maken met polariteit en hydrofobiciteit=afkeer naar water toe).

Dan lost het water toch op in de micel als emulsie zijnde?

Vind dit een beetje lastig te verwoorden, misschien dat iemand mijn gedachtengang de goede weg op kan helpen ervan uitgaande dat DME apolair is.

Nog even iets... hoe vertaal ik het volgende van Engels naar Nederlands:

Micellization = Micellisatie ?

Solubilization = Oplosbaarheid?

Is micellisatie of micellering wel een goed scheikundig woord?

Alvast bedankt allemaal en groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 1,2-dimethoxyethaan

James-B schreef:Hallo wetenschappers van dit forum,

Bedankt voor de antwoorden op eerdere posts van mij, met name Marko.

Hier heb ik even een vraagje of weetje.

Het betreft het (oplos)middel 1,2-dimethoxyethaan oftewel DME.

Deze stof is volledig kleurloos en volgens mij apolair, hoewel deze wel volledig mengbaar is met water.
DME is polair, en vandaar ook volledig mengbaar. Apolaire oplosmiddelen mengen nooit volledig met water.


Neem aan dat het dus niet oplost in water maar wel volledig mengt, klopt dit?
Oplossen en mengen is bij vloeistoffen hetzelfde.
Nu heb ik een zeep opgelost in 1,2-dimethoxyethaan en dan ga ik water toevoegen om de maximale oplosbaarheid van de omgekeerde micel te meten.
Kun je een beetje meer uitwijden over wat je precies gaat doen? De maximale oplosbaarheid van een micel vind ik een vreemde term. Wil je de maximale oplosbaarheid van je surfactant bepalen in verschillende DME/water-mengsels? Of is er een bepaalde hoeveelheid water waarbij de omgekeerde micellen uiteenvallen of overgaan in reguliere micellen, en wil je die bepalen?
Is het nu zo dat water oplost in de micel en dat de zeep (polaire kop, apolaire staart) een omgekeerde micel vormt waarin dus de koppen naar binnen zitten en de staarten naar buiten?

Zo ja, als ik water toevoeg gaat dit in de micel zitten, want de zeep voelt zich fijner in DME dan in water (te maken met polariteit en hydrofobiciteit=afkeer naar water toe).
Als er micellen gevormd worden betekent dat dat de zeep zich ook niet bijzonder fijn voelt in DME. Of water in de micellen gaat zitten of gewoon mengt met de DME-moleculen hangt af van het samenspel tussen de interacties DME-water / DME-zeep / water-zeep.
Dan lost het water toch op in de micel als emulsie zijnde?
Dat weet ik niet. Ik kan het me goed voorstellen wanneer er sprake is van een echt apolair oplosmiddel dat een sterke ongunstige interactie heeft met water, maar in dit geval weet ik het niet.

Wat er gebeurt op moleculaire schaal is moeilijk vantevoren aan te geven. Het kan zijn dat watermoleculen in de micellen gaan zitten, maar het zou net zo goed kunnen dat ze gewoon tussen de DME-moleculen blijven. Of beide...
Nog even iets... hoe vertaal ik het volgende van Engels naar Nederlands:

Micellization = Micellisatie ?

Solubilization = Oplosbaarheid?
Micellization kun je vertalen met micellisatie, maar ook (beter) met micelvorming. Solubilization betekent niet oplosbaarheid, maar "het in oplossing gaan".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: 1,2-dimethoxyethaan

Hoi allemaal,

Marko, hartstikke bedankt voor de toelichting en uitleg gegeven hierboven!
Kun je een beetje meer uitwijden over wat je precies gaat doen? De maximale oplosbaarheid van een micel vind ik een vreemde term. Wil je de maximale oplosbaarheid van je surfactant bepalen in verschillende DME/water-mengsels? Of is er een bepaalde hoeveelheid water waarbij de omgekeerde micellen uiteenvallen of overgaan in reguliere micellen, en wil je die bepalen?
Ik wil bepalen hoeveel water er nodig is om van omgekeerde micellen naar reguliere micellen over te gaan.

Dit is als volgt uitgevoerd:

1,2-dimethoxyethaan is bereid in 30mL. Er wordt hierin een bepaalde hoeveelheid 2.42gram surfactant toegevoegd.

De surfactant bestaat voor een klein deel uit water.

Nu wordt er met water getriteerd tot er een troebeling te meten is, dit is het punt waarin de relatieve oplosbaarheid wordt vastgesteld.

Door de surfactant in DME te doen onstaan er omgekeerde micellen.

Door titratie met water zal er een omslagpunt zijn, daarmee is het zo dat de micel een maximale hoeveelheid water oplost in de kern.

Er ontstaan gezwollen micellen totdat het eind-punt bereikt wordt.

Bij teveel toevoegen van water ontstaan er normale micellen.

Is door dit gebeuren DME niet apolair ?

De maximale 'solubility' oplosbaarheid van water in omgekeerde micellen wordt er gemeten.

Bedankt alvast !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 1,2-dimethoxyethaan

Is door dit gebeuren DME niet apolair ?


Nee, het geeft aan dat water, bij kleine hoeveelheden, liever (of in ieder geval: ook graag) in de omgekeerde micellen gaat zitten dan in DME. Maar dat maakt DME nog niet apolair.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: 1,2-dimethoxyethaan

Hoe komen die omgekeerde micellen tot stand?

Deze krijg je toch alleen in een apolaire vloeistof en als er genoeg zeep is om de kritische micel concentratie te bereiken? (In DME in dit geval)

Als DME polair was zouden er toch gewone micellen moeten ontstaan omdat die vloeistof overheerst.

Als dit namelijk in water gebeurt ontstaan er gewone micellen.

Hier is bij mij een klein beetje onduidelijkheid over.

Heb ook een nieuw onderwerp waar ik graag een toelichting over zou willen, hiervoor zal ik een nieuw topic openen.

Nogmaals heel erg bedankt voor de antwoorden !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 1,2-dimethoxyethaan

James-B schreef:Hoe komen die omgekeerde micellen tot stand?

Deze krijg je toch alleen in een apolaire vloeistof en als er genoeg zeep is om de kritische micel concentratie te bereiken? (In DME in dit geval)

Als DME polair was zouden er toch gewone micellen moeten ontstaan omdat die vloeistof overheerst.

Als dit namelijk in water gebeurt ontstaan er gewone micellen.

Hier is bij mij een klein beetje onduidelijkheid over.

Heb ook een nieuw onderwerp waar ik graag een toelichting over zou willen, hiervoor zal ik een nieuw topic openen.

Nogmaals heel erg bedankt voor de antwoorden !
Het probleem is een beetje dat je water gebruikt als referentie voor "polaire vloeistof". Het onderscheid tussen apolaire stoffen en polaire stoffen is een glijdende schaal, en verder zijn specifieke stofeigenschappen minstens zo sterk van invloed op aggregatiegedrag. Je kunt nooit zeggen "alle polaire vloeistoffen zus" of "alle apolaire stoffen zo".

De reden dat in DME omgekeerde micellen gevormd worden betekent niet dat DME apolair is. Het betekent dat de interactie tussen DME en je surfactant (SDS?) niet bijzonder gunstig is, en dat die ongunstige interactie voornamelijk een rol speelt tussen de kop van het molecuul en DME. En dat laatste is weer niet zo vreemd, want de kop is negatief geladen, en die negatieve lading wordt gecompenseerd met positief geladen ionen (doorgaans Na+). Die binding moet verbroken worden om reguliere micellen te maken, en dat kost energie.

Verder heeft DME niet de mogelijkheid om een interactie met de negatieve lading van de kop aan te gaan. Daarvoor zouden er groepen aanwezig moeten zijn met een significante partieel positieve lading. Je moet dan denken aan protische oplosmiddelen.

In ieder geval, omdat de negatieve lading op de kop van het surfactant-molecuul niet gestabiliseerd kan worden moet er iets anders gebeuren. De koppen zullen bij elkaar gaan zitten, waarbij de negatieve lading deels afgeschermd ("gescreend") wordt door de aanwezige kationen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer