Archimedes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 93

Archimedes

Hallo,

Zou je dit vraagstuk van Archimedes eens kunnen uitleggen?

14. Een veerpont is 12 m lang en 8 m breed. Wanneer er een vrachtwagen op rijdt, zakt de pont 4 cm

dieper in het water. Wat is de massa van die vrachtwagen? [3840 kg]

Dank u wel!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Archimedes

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

We helpen je graag maar we zijn geen antwoord machine. Hoe ver kom je zelf met dit vraagstuk?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 93

Re: Archimedes

Mrtn schreef:Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

We helpen je graag maar we zijn geen antwoord machine. Hoe ver kom je zelf met dit vraagstuk?
Ik ken mijn formules maar ik kan het gewoon niet toepassen.

Fz =m*g

Massadichtheid=m/v

Fs= massadichtheid verplaatste vloeistof*Vverplaatste vloeistof *g

Drijven:

massadichtheid verplaatste vloeistof * Vverplaatste vloeistof=massadichtheidvoorwerp * Vvoorwerp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

OK......
  1. Welk volume vloeistof wordt extra verplaatst door de pont vanwege de extra vrachtwagen?
  2. Wat is eht gewicht van dat volume extra verplaatste vloeistof?
  3. Wat is dus (tevens) het gewicht van die vrachtwagen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

Jan van de Velde schreef:OK......
  1. Welk volume vloeistof wordt extra verplaatst door de pont vanwege de extra vrachtwagen?
  2. Wat is eht gewicht van dat volume extra verplaatste vloeistof?
  3. Wat is dus (tevens) het gewicht van die vrachtwagen?


1) Vverpl.vl.= 12*8*0,04

= 3,84 m²

2) Mverpl. vl.= 3832,32 kg

Fz= m*g

= 37595 N

3)???Je hebt toch te weinig gegevens voor het gewicht te weten van die vrachtwagen???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

euhm, ik denk niet dat je het doorhebt, maar je hebt zojuist het gewicht van die vrachtwagen berekend. Die heeft namelijk al dat water weggeduwd. Dat is nu juist de truuk van Archimedes.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

euhm, ik denk niet dat je het doorhebt, maar je hebt zojuist het gewicht van die vrachtwagen berekend. Die heeft namelijk al dat water weggeduwd. Dat is nu juist de truuk van Archimedes.....
Ik denk dat ik het versta.

Ik heb nog een vraagje.

Er staat in mijn boek nog zo'n vraagstuk. Je moet het zeker met die formules kunnen oplossen.

Een schip met een massa van 1,50*10^5 ton vaart van zoet water naar zout water. Zal het hierbij stijgen of dalen? Bereken hoeveel als je weet dat de horizontale doorsnede, overal constant verondersteld, 5000m² bedraagt. De massadichtheden van zoet en zout water zijn respectievelijk 1000kg/m³ en 1030kg/m³

Volgens mij gaat het stijgen maar hoe moet je hier het volume berekenen???

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

Je kent de massa van het schip, dus je weet ook hoeveel massa water het verplaatst. Je kunt dus een volume verplaatst zoet water, maar ook een volume verplaatst zout water berekenen.

Vanwege de bekende horizontale doorsnede (volume = oppervlakte grondvlak x hoogte) kun je nu berekenen hoe diep het schip in zoet water steekt, en hoe diep in zout water.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

Jan van de Velde schreef:Je kent de massa van het schip, dus je weet ook hoeveel massa water het verplaatst. Je kunt dus een volume verplaatst zoet water, maar ook een volume verplaatst zout water berekenen.

Vanwege de bekende horizontale doorsnede (volume = oppervlakte grondvlak x hoogte) kun je nu berekenen hoe diep het schip in zoet water steekt, en hoe diep in zout water.
Ik heb het al een beetje gevonden: Vzoet water=150000m³ Vzout water=14563,08

Hzoet water=30m

Hzout water=2,91m

De uitkomst van de oplossing moet 1m zijn.

Alvast bedankt!!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

cedricm schreef:Ik heb het al een beetje gevonden: Vzoet water=150000m³ Vzout water=14563,08

Hzoet water=30m

Hzout water=2,91m

De uitkomst van de oplossing moet 1m zijn.
en dat is dus niet wat jij vindt, want volgens jou stijgt dat schip met 30-2,91 = 27,09 m.

Bij de eerste rode staat je komma verkeerd. Bij je tweede bijgevolg dus ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

Jan van de Velde schreef:en dat is dus niet wat jij vindt, want volgens jou stijgt dat schip met 30-2,91 = 27,09 m.

Bij de eerste rode staat je komma verkeerd. Bij je tweede bijgevolg dus ook.


Hoe kom je eraan dat die komma verkeerd staat?

Ik heb toch geen rekenfouten gemaakt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

cedricm schreef:Hoe kom je eraan dat die komma verkeerd staat?

Ik heb toch geen rekenfouten gemaakt
Het verschil in dichtheid is maar drie procent, maar dan vind jij een verschil in volume van 900 procent. Dus je hebt wel degelijk een rekenfout gemaakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

Het verschil in dichtheid is maar drie procent, maar dan vind jij een verschil in volume van 900 procent. Dus je hebt wel degelijk een rekenfout gemaakt.


Ik versta dat niet van die dichtheden met die procenten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Archimedes

Dat hoef je ook niet te begrijpen, je hoeft alleen maar je berekeningen vanaf de start opnieuw uit te voeren om die fout te vinden. Het eerste rode getal uit een paar posts hierboven zit er een factor 10 naast. Een gewone, suffe, alledaagse rekenfout.

Er zijn twee redenen voor je om tot die conclusie te komen:
  1. je antwoord wijkt zwáár af van het antwoordenboekje
  2. het is te idioot voor woorden dat een schip met een diepgang van nog geen 3 m ineens een diepgang van 30 m zou krijgen als het vanaf zee een zoetwaterkanaal op vaart. daarvoor is het verschil in dichtheid tussen zout en zoet water veel te klein. Dat zou nog eens kunnen gebeuren als het van een kwikzee (kwik heeft een héél hoge dichtheid) een zoetwaterkanaal op zou varen. Maar ja, kwikzeeën zijn er gelukkig niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Archimedes

Jan van de Velde schreef:Dat hoef je ook niet te begrijpen, je hoeft alleen maar je berekeningen vanaf de start opnieuw uit te voeren om die fout te vinden. Het eerste rode getal uit een paar posts hierboven zit er een factor 10 naast. Een gewone, suffe, alledaagse rekenfout.

Er zijn twee redenen voor je om tot die conclusie te komen:
  1. je antwoord wijkt zwáár af van het antwoordenboekje
  2. het is te idioot voor woorden dat een schip met een diepgang van nog geen 3 m ineens een diepgang van 30 m zou krijgen als het vanaf zee een zoetwaterkanaal op vaart. daarvoor is het verschil in dichtheid tussen zout en zoet water veel te klein. Dat zou nog eens kunnen gebeuren als het van een kwikzee (kwik heeft een héél hoge dichtheid) een zoetwaterkanaal op zou varen. Maar ja, kwikzeeën zijn er gelukkig niet.


Ja kverstaat!!!!

Echt bedankt!!!

Hopelijk gaat het morgen op mijn examen lukken!!!

Reageer