Verschil redox- en zuur-basereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Verschil redox- en zuur-basereactie

Hallo,

Ik ben aan het leren voor scheikunde, maar weet nu eigenlijk niet zo goed hoe je het verschil tussen een redoxreactie en een zuur-basereactie omschrijft.

Dit heb ik gevonden op wikipedia:

Gezien vanuit het idee van elektronenoverdracht heeft zuur-basechemie oppervlakkige overeenkomst met redoxchemie, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen. Ten eerste gaat het om elektronenparen, niet om losse elektronen. Ten tweede is de overdracht niet compleet, maar wordt het elektronenpaar gedeeld door beide partners. Daarmee verandert in tegenstelling met wat het geval is bij een redoxreactie er geen enkel oxidatiegetal.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur_(sche ... edoxchemie)

Maar hier kom ik niet zo goed uit en weet niet wat ze nou precies bedoelen...

Kan iemand het alsjeblieft duidelijker uitlegen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verschil redox- en zuur-basereactie

Emmer schreef:Hallo,

Ik ben aan het leren voor scheikunde, maar weet nu eigenlijk niet zo goed hoe je het verschil tussen een redoxreactie en een zuur-basereactie omschrijft.
Die uitleg is inderdaad verre van duidelijk. Als je een vergelijking wil maken tussen redoxreacties en zuur-basreacties kun je dat het beste zo doen (en het stuk over Lewiszuren voorlopig vergeten): Bij een redoxreactie worden 1 of meer elektronen overgedragen van de reductor naar de oxidator. Bij een zuur-basereactie worden 1 of meer H+-ionen (protonen dus) overgedragen van het zuur naar de base.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer