Superkritisch gas comprimeren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Superkritisch gas comprimeren

Ik kan het nergens vinden maar wat gebeurt er met een superkritisch gas (neem als voorbeeld methaan in een gascylinder onder 200 bar bij 20 graden) als je het gaat comprimeren. Oftewel wat is de maximale druk die je kunt toepassen en wat gebeurt er dan? volgens de theorie blijft het altijd een gas (superkritische vloeistof is officieel nog een gas) maas kan het ook solidificeren? oftewel kun je van superkritisch methaangas bij 20 graden Celcius ook vast methaan maken?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Superkritisch gas comprimeren

Ik kan het nergens vinden maar wat gebeurt er met een superkritisch gas (neem als voorbeeld methaan in een gascylinder onder 200 bar bij 20 graden) als je het gaat comprimeren. Oftewel wat is de maximale druk die je kunt toepassen en wat gebeurt er dan? volgens de theorie blijft het altijd een gas (superkritische vloeistof is officieel nog een gas) maas kan het ook solidificeren? oftewel kun je van superkritisch methaangas bij 20 graden Celcius ook vast methaan maken?


Methaan heeft een kritische temperatuur van -82 graden hetgeen dus inderdaad betekent dat het nog een gas is. Het zou dus pas een vloeistof worden in mijn beleving onder de -82 graden. Echter als je gaat comprimeren zou je dus temperatuur stijging krijgen, en dus nooit vloeistof krijgen en dus in mijn beleving ook nooit een vaste stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Superkritisch gas comprimeren

bij zulke temperatuur maakt het geen bindingen met elkander dus kan geen vaste stof ontstaan. Wat je krijgt is gewoon een heel dicht gas

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Superkritisch gas comprimeren

bij zulke temperatuur maakt het geen bindingen met elkander dus kan geen vaste stof ontstaan. Wat je krijgt is gewoon een heel dicht gas


Precies een gas dat zich als vloeistof gedraagd dus. Maar kun je ook een gas hebben dat zich als vaste stof gedraagd? (is dat een supergeleider?)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Superkritisch gas comprimeren

Het ligt eraan hoe het fasediagram van methaan er precies uitziet.

http://wine1.sb.fsu.edu/chm1045/notes/Forc...se/Forces06.htm

In het bovenste figuur op die pagina is de algemene situatie geschetst: je ziet dat de overgang tussen vloeibaar en vast narmaate de druk hoger is ook bij hogere temperaturen plaatsvindt. Om dus te weten te komen of methaan te comprimeren is tot een vaste stof bij kamertemperatuur zou je moeten weten hoe dat fasediagram eruit ziet bij veel hogere drukken. Ik weet zo niet 1-2-3 waar je die informatie vandaan kunt halen, helaas. In deze situatie ga ik er trouwens van uit dat de warmte die gegenereerd wordt bij toenemende compressie van de stof afgevoerd kan worden naar de omgeving, zodat je in het fasediagram mooi een verticale lijn kan volgen.

Ik denk niet dat het volgende bij methaan het geval is, maar wanneer de vaste vorm van een stof een groter soortelijk volume heeft dan de vloeibare vorm (water heeft dit natuurlijk) zal bij hogere drukken en gelijkblijvende temperatuur de stof juist steeds meer neiging vertonen om vloeibaar te worden. Het tweede fasediagram op die pagina laat dit mooi zien.

Reageer