Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Burgers en actiegroepen vechten de bouw van windturbines op land steeds vaker aan. Daardoor halen negen van twaalf provincies hun doelstelling voor eind 2005 waarschijnlijk niet.

Link: http://www.nrc.nl/economie/artikel/1125033244891.html

bron: www.nrc.nl NRC handelsblad

Het is voor mij een raadsel waarom mensen liever de natuur vervuilen en een grotere kans op longkanker creeeren dan dat er een sierlijke windmolen in hun gezichtsveld staat.

Soms ben ik blij dat ik in de USA zit. (niet dat ze daar veel windparken hebben, maar ze zeuren tenminste niet zo veel als mijn landgenoten)

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Misschien heeft dat te maken met het feit dat milieugroepen in het verleden de bijdrage van windenergie structureel overdreven hebben. Of omdat zij denken 'ik gebruik al groene energie.' (Wat helemaal niet zo 'groen' is, maar dat terzijde). Ik ben het zelf overigens volledig met je eens dat wij zuiniger met onze bronnen om zouden moeten gaan en dat de natuur, waar mogelijk, een nog prominentere plaats op onze politieke agenda zou moeten krijgen.

Feit blijft natuurlijk wel dat zo'n windmolen niet sierlijk is, maar enorm lelijk.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Enorm lelijk zou ik niet zeggen, maar het maakt (naar het schijnt) immens veel lawaai, en het is niet zo een pleziertje om naast te wonen heb ik gehoord.

Dat m'n deze in zee plaats of in onbewoonde gebieden, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen :wink:

Berichten: 46

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Klagen ze in België ook niet over de windparken in de zee(bij knokke)? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Het is voor mij een raadsel waarom mensen liever de natuur vervuilen en een grotere kans op longkanker creeeren dan dat er een sierlijke windmolen in hun gezichtsveld staat.
:shock: :?:

Het is natuurlijk maar net wat je sierlijk vind. Als heel je uitzicht bederfd wordt door een stel van die windmolens, dat zou ik ook niet fijn vinden. En het punt is: van die windmolens zien ze de nadelen wel direct. Van die verhoogde kans op longkanker zie je het nadelige effect niet zo direct. Dat speelt heel erg mee bij mensen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Klagen ze in België ook niet over de windparken in de zee(bij knokke)? :shock:
Yep. Enerzijds omwille van het "niet in mijn achtertuin"- principe, anderzijds de groene jongens, die klagen dat de vogels daardoor hun oriëntatie zouden kwijtraken...

De windmolens die door België in zee zullen worden gebouwd, op de Thornton-bank, dus 30 km van de kustlijn (nooit zijn er molens zo ver in zee gebouwd schijnt het), zullen, zo schijnt het, zelfs bij mooi weer nauwelijks zichtbaar zijn vanop het strand. Toch is het een gevecht geweest om de vergunning er door te krijgen, juist omwille van een eventueel verknoeid uitzicht op zee...

Last van lawaai heb je enkel als er één vlak naast je huis zou staan denk ik. In zeeland staan er een hoop op het kunstmatige eiland Neeltje Jans. Daar kan je de proef op de som nemen en er vlak gaan onder staan. Zelfs dan vond ik dat het nog meeviel, maar da's natuurlijk persoonlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Last van lawaai heb je enkel als er één vlak naast je huis zou staan denk ik.  In zeeland staan er een hoop op het kunstmatige eiland Neeltje Jans.  Daar kan je de proef op de som nemen en er vlak gaan onder staan.  Zelfs dan vond ik dat het nog meeviel, maar da's natuurlijk persoonlijk.


Jah, je staat er dan ook maar tijdelijk onder hé :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Jah, je staat er dan ook maar tijdelijk onder hé   :shock:


Off topic :

Ja, maar 't is wel spectaculair, ik kan het iedereen aanraden. En dan es op de grond gaan liggen net eronder en naar die wieken kijken. Kan je dan prachtige foto's van maken bij een zonnige 8) en helderblauwe hemel...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Ik heb er ook ooit wel van dichtbij gezien, en kvind het eigelijk ook wel spectaculair, kheb er wel nog nooit onder gelegen :shock:

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Vogels zijn ook niet zo blij met al die windmolens.

Er zijn betere alternatieven...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

enrico schreef:Vogels zijn ook niet zo blij met al die windmolens.

Er zijn betere alternatieven...
Ik heb nog geen enkele vogel horen klagen :shock: (behalve mieke vogels mss :?: )

Maar wat zou zo een windmolen schade kunnen doen aan een vogel ? In nederland hebben vroeger toch zoveel windmolens gestaan ...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Vogels vliegen tegen de wieken aan. Ik heb het raport ook gelezen en als je wat door hat gelezen stond er ook dat het percentage in het niets valt bij de sterfgevallen van vogels die tegen auto's en gebouwen aanrijden.

Meer vogels sterven door dat de bevolking naar het platteland trekt en hun leefmilieu over hoop gooien. De grootste moordenaar van vogels zijn de vliegtuigen, daarom zetten we valken in om die vogels daar weg te halen, het is namelijk ook niet zo goed voor de vliegtuigen als er een in de motor verdwijnt.

Maar nee, omdat een vogel in plaats van tegen een raam aan vliegt tegen een van de wieken aanvliegt kunnen we het niet bouwen. We kunnen ook de wieken een 50tal meter hoger plaatsen. Oh ja, dan zien we het en we vinden alles wat nieuw is niet mooi.

Er zijn betere oplossingen: welke dan? Niets is zo simpel, zo Nederlands, zo effectief als windmolens.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Je hebt 100% gelijk wolf, m'n probeert toch meestal te muggenziften om zoveel mogelijk negatieve punten te zoeken ...

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Er zijn betere oplossingen: welke dan? Niets is zo simpel, zo Nederlands, zo effectief als windmolens.


Helemaal mee eens. Zeker in Nederland en Vlaanderen, waar ons landschap zo plat is, zou je er van moeten profiteren...

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Duurzame windenergie wordt tegengewerkt in Nederland

Daardoor halen negen van twaalf provincies hun doelstelling voor eind 2005 waarschijnlijk niet.
staat ook in dit artikel (ik moet me hiervoor registeren, ik word al gek gebeld door kranten voor een abbo. dus doe dit niet) wat deze doelstelling is? Wordt hier gesproken over aantallen windmolens of aantal KW's?.

Ik denk dat windmolens ook horizon vervuilers zijn omdat ze in mijn ogen totaal niet bijdragen aan onze energievraag, zou dit wel zo zijn dan is het gewoon een compromie. Een ieder weet dat het opgewekt vermogen wordt bepaald door de windsnelheid tot de derde macht. Dit houdt dus in dat als de windsnelheid met 1m/s afneemt het vermogen tot de derde macht afneemt. Daar deze molens pas beginnen met opwekken vanaf windkracht 4 tot max. windkracht 7 (hier boven worden ze in verband met het gevaar van het oplopen van averij uitgezet). Omdat de molens hun maximaal vermogen halen bij windkracht 7 zijn het zeer onrendabele ondingen daar het toch zelden windkracht 7 is. De productie factor van windmolens is gewoon erg laag en is het in mijn ogen ook zonde van ons landschap om die dingen in ons landschap te plaatsen.

Voor de liefhebbers van windmolens. ir. Halkema heeft een boek geschreven met cijfermatige onderbouwingen over de nutteloosheid van deze molens. Het boek heet "Windmolens fictie en feiten".

Reageer