Schakelen van accu's

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Schakelen van accu's

Hallo iedereen!

Ik kom niet uit de volgende vraag;

"Er moeten nieuwe accu’s worden aangeschaft met een totale capaciteit van 400A en 24V. Hoeveel accu’s van 12V/100A moet je kopen en hoe moeten ze geschakeld worden om op de gewenste waarde te komen?"

Ik kom op 8 accu's! Is dit correct?

Zie het plaatje voor mijn schets!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Schakelen van accu's

Oké!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelen van accu's

Je kunt ook nog een controleberekening toepassen op het aantal.

Gevraagd is 400A bij 24V. 400x24=9600

Eén accu is 100A bij 12V. 100x12=1200

9600/1200=8

Het aantal klopt dus. En de schakeling is ook goed.

Re: Schakelen van accu's

Als je ze maar niet echt zo schakelt want dat levert volgens mij, op den duur, een heleboel kapotte accu's op. Door deze schakelingen gaan o.a. de eerste laptop accu's zo heerlijk lang mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Schakelen van accu's

Als je ze maar niet echt zo schakelt want dat levert volgens mij, op den duur, een heleboel kapotte accu's op.
Hoezo??
Door deze schakelingen gaan o.a. de eerste laptop accu's zo heerlijk lang mee.
Lijkt me tegenstrijdig met de vorige zin. Of is dat cynisch bedoeld?

Berichten: 473

Re: Schakelen van accu's

Een viertal dioden kunnen hier geen kwaad zeker?

Kwestie dat er geen stroom tussen de parallele takken met accu's kan stromen maar enkel naar de beasting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelen van accu's

Diodes van 100A? ;)

Re: Schakelen van accu's

Ja of anders 100 van 1A parallel...

Accu's en oplaadbare cellen parallel schakelen is een onverstandige zet. Elke cel heeft een andere karakteristiek en levensduur. Als de capaciteit van een cel afneemt raakt hij eerder ontladen dan de andere en gaat dan de anderen belasten zonder serieweerstand (accu's en oplaadcellen hebben een zeer lage inwendige weerstand). Een cel die leeggetrokken wordt door een serieschakeling kan ompolen en helemaal defect raken, de spanning van de beide cellen wordt zo laag dat alle andere cellen enorme stromen gaan leveren en elkaar met gezwinde snelheid opzoeken in de vuilniscontainer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelen van accu's

Ja of anders 100 van 1A parallel...
Dat is dus nog erger dan accu's parallel. De karakteristieken van diodes verschillen onderling nog sterker dan die van accu's.

Overigens denk ik dat het met accu's wel meevalt met dat parallelschakelen. Als ze allemaal van hetzelfde type zijn zal er echt niks misgaan.

Eventueel kan je ze per tak afzonderlijk schakelen, zodat ze alleen maar parallel staan als er daadwerkelijk stroom wordt afgenomen, of als ze daadwerkelijk geladen worden. Dus in plaats van 4 diodes 4 schakelcontacten.

Berichten: 473

Re: Schakelen van accu's

Diodes van 100A? ;)
Dat kan toch geen probleem zijn, eerste google hit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelen van accu's

Okee, maar heb je gezien wat zo'n ding kost?

Ik heb indertijd gewerkt met diodes van 100A en meer, dus ik wist dat ze bestaan. Maar die diodes werden beveiligd door supersnelle smeltpatronen van €100 per stuk, omdat zo'n smeltpatroon altijd nog goedkoper was dan een diode.

Dus uit kostenoverweging niet zo'n praktische oplossing.

Berichten: 473

Re: Schakelen van accu's

Eventueel kan je ze per tak afzonderlijk schakelen, zodat ze alleen maar parallel staan als er daadwerkelijk stroom wordt afgenomen, of als ze daadwerkelijk geladen worden. Dus in plaats van 4 diodes 4 schakelcontacten.
Bedoel je dat je takken in- en uit zal schakelen volgens het verbruik ? ;) ?

mmmmm

4 diodekes zal wel véél eenvoudiger zijn zeker.

Reageer