Glijdende auto helling af/op

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Glijdende auto helling af/op

Hoi mensen,

Ik heb wat hulp nodig van jullie, nl. voor ons school meoten we een laatste simulatie maken voor een vak waar ik een beetje moeite mee heb ( wellicht omdat ik elektro doe ipv natuurkunde ).

Het probleem is dat ik en nog een klasgenoot van mij een simulatie moeten maken op Matlab over een auto die van een helling afrolt.

De helling hebben hebben we al geconverteerd naar een wiskunde functie namelijk

2·e^(- 0.5·x)·COS(x) + 0.6

de e-macht zorgt ervoor dat de cos in de loop van tijd zijn amplitude verliest

Afbeelding

Nu is het de bedoeling dat ( het liefst aan de hand van de ze functie ) een model kunnen maken waarbij wij alle krachten kunnen berekenen en dat niet alleen, we willen graag ook de snelheid (v) kunnen uitrkenene met als functie van de tijd. Auto hoeft ook alleen maar over de 1e hobbel heen ( totzover willen wij onze simulatie/model maken ).

Kan er iemand een uitleg geven hoe we te werk kunnen gaan ?? En we zijn ook niet van natuurkunde, als jullie er begrip voor tonen zou het super zijn ;)

Voor de gegevens van de auto en de baan, dat mogen we zelf kiezen dus een random gegevens.

Ik hoop dat jullie mij een stukje kunnen helpen met deze probleem.

Alvast bedankt

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Glijdende auto helling af/op

Kan er iemand een uitleg geven hoe we te werk kunnen gaan ?? En we zijn ook niet van natuurkunde, als jullie er begrip voor tonen zou het super zijn ;)
Om te beginnen moet je een krachtenvergelijking opstellen bij je auto. Hoe staat de normaalkracht? Hoe staat de zwaartekracht?

http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportB...upportId=276562

Dan kun je ook nog het verband zoeken tussen de hoek ;) en de afgeleide van je functie...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Glijdende auto helling af/op

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Glijdende auto helling af/op

Het is eigenlijk hetzelfde als hierboven, maar toch:

- Begin met te bepalen welke krachten er op je auto werken.

- Zoek ook het verband tussen de helling
\(\alpha\)
en de x-coördinaat van de auto. (hint: afgeleide)

Als je dat hebt dan kan je de 2de wet van Newton opschrijven om zo de versnelling van je auto te berekenen.

Als je dat hebt, dan ben je al halfweg. Post die resultaten hier, en dan zullen we je verder helpen met het eigenlijke model.

Reageer