Leeglopende ballonnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Leeglopende ballonnen

Hallo iedereen, een vriend van mij vroeg aan mij hulp voor zijn natuurkunde PO, wij kwamen er niet uit dus zouden jullie ons kunnen helpen. We zitten op 5vwo en weten dus niet al et veel van natuurkunde.

je hebt 2000 balonnen met als straal 20 cm (we gaan ervanuit dat deze rond zijn) Er hangt een kat aan aan en die 2000 balonnen zorgen ervoor dat de kat precies blijft zweven. de balonnen wegen in het begin bij elkaar 4 kg, per dag ontsnapt er 20 gram aan gas, de windsnelheid is constant 5.5 m/s hoe ver komt de kat?

We kwamen er achter als je dit met mxgxh = .5mv^2 gaat doen om v naar beneden uit te rekenen dat de massa steeds verandert, we waren er al achter dat de balon omlaag versnelt maar dat uitrekenen is ook lastig weer omdat de massa steeds anders.

MVG Xivi

Berichten: 4.246

Re: Leeglopende ballonnen

De massa verandert nu met de tijd:
\(F= ma = \frac{d}{dt}(m v) = m'v+ma\)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Leeglopende ballonnen

Volgens mij komt er nog wat meer bij kijken.

Er ontsnapt gas, dus het totale gewicht wordt minder. Dan verwacht je dat het hele spul omhoog gaat. Maar door het ontsnappende gas zullen de ballonnen ook kleiner worden, dus minder draagkracht krijgen. Daardoor zullen ze dus dalen.

Als ze dalen komen ze in een gebied met hogere luchtdichtheid, dus meer opwaartse kracht. Er ontstaat dus steeds een nieuwe evenwichtssituatie.

Om het goed te kunnen uitrekenen ontbreken nog een paar gegevens. Zoals: op welke hoogte begint het hele spel? Hoeveel krimpen de ballonnen als er gas ontsnapt? Wat is het verloop van de luchtdichtheid over de hoogte?

Berichten: 4

Re: Leeglopende ballonnen

Ok, vergeten de hoogte te geven die was 500 meter, de leraar zei dat we de luchtdichtheid mochten verwaarlozen en dat laaste moet ik nog even nakijken, ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Leeglopende ballonnen

ook wel interessant om te weten welk gas in eerste instantie in die ballonnen zit, en hoe strak die ballonnen staan (m.a.w. wat de druk is in die ballonnen)
Als ze dalen komen ze in een gebied met hogere luchtdichtheid, dus meer opwaartse kracht. Er ontstaat dus steeds een nieuwe evenwichtssituatie.
Nou nee. Hogere luchtdichtheid betekent ook hogere druk, waardoor de ballon navenant krimpt.

Een weerballon die ongehinderd kan expanderen bij dalende buitendruk (zonder dat de elasticiteit van de ballon de inhoud samenperst) behoudt bij wijze van spreken tot in het oneindige dezelfde liftkracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer