De zin en onzin van literatuur op school

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

De zin en onzin van literatuur op school

Ik zit in de examenklas en ben bezig met mijn leesdossier. Het idee is dat je een aantal literatuurboeken moet lezen, waar je dan vragen over krijgt bij je mondeling Nederlands.

Er wordt gezegd dat het goed is voor je algemene ontwikkeling, maar ik vraag mij nog altijd af wat je er aan hebt.

Is het in de hedendaagse samenleving wel van enig nut dat je het motto van "Het bittere kruid" uit je hoofd weet, of wat het thema van "De aanslag" is?

Hetzelfde geldt voor Engelse literatuur. Wij moeten de indeling van het theater van Shakespeare uit ons hoofd leren. Wat heb je eraan?

Graag jullie mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Er zijn twee positieve dingen,

1. Je wordt geintroduceerd in deze geweldige literaire werken. Het zet aan om later eens een boek op te pakken. Een boek kan alsw geen ander de beeldvorming van een persoon beinvloeden.

Aan de andere kant kun je zeggen dat de gene die boeken interessant vinden, sowieso de weg naar de bibliotheek wel kunnen vinden. En de gene die er niets aan vinden na deze 20 boeken er ook stik genoeg van hebben en nooit meer een boek op pakken.

2. Het heeft mij in staat gesteld om mijn hopeloze cijfer voor spelling en grammatica (1.1) op te halen. Via een 8 voor literatuur naar een 5,7 gemiddeld nog voor de examens.

Dank god voor literatuur.

Wat betreft shakespear, mischien zorgt de leraar er zo wel voor dat je alles leest van deze goede man. Alles wat je uit de kop leert is natuurlijk stom.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Ik denk ook wel dat, hoe meer je leest, hoe beter je je kunt uitdrukken in je taal, hoe beter je je taal leert beheersen. Van nature zijn er veel mensen die niet graag lezen, daarom is het een verplichting geworden. Het draagt ook voor een stuk bij aan je algemene vorming, en veel boeken zetten ook aan tot nadenken. Soms krijg je zelfs een totaal andere kijk op het leven, de wereld rond je...

Vroeger vond ik alles rond literatuur ook maar stom, daarom dat ik nu wetenschappen studeer. Maar vorige zomer heb ik op weg naar Zwitserland, en da's ne lange reis, bijna constant discussie gehad met iemand die echt wel freakt op algemene culturele vorming. En hij heeft mij toch een beetje tot inzicht laten komen dat literatuur en kunst en zo mss toch wel een grote bijdrage kunnen hebben tot de algemene vorming van je persoonlijkheid.

Nu, dat is wat ik er over denk, je hoeft daar niet mee akkoord te gaan hé...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De zin en onzin van literatuur op school

ik vermoed dat je examenjaar het laatste jaar is ofzo?

het is weldegelijk nuttig een aantal grote werken te lezen. Dat je het moto uit een boek kan halen is helemaal nuttig niet alleen op literair gebied.

Het is gewoon een ander aspect van een taalvak dat je erbij neemt. Niet wetenschappelijke denkers zullen zich ook hopeloos afvragen waarom ze die formules vanbuiten moeten kennen.

zoiets vanbuiten leren valt nog wel mee vind ik persoonlijk, wij moesten dat allemaal in het zesde zelfstandig kunnen en dan op het examen verdedigen (zoiets in die stijl toch).

In het vijfde was literatuur helemaal een ramp: een middelnederlandse tekst vertalen + vragen oplossen. En ik kan je garanderen dat het heel hard afwijkt van het nederlands van nu.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Ik denk ook wel dat, hoe meer je leest, hoe beter je je kunt uitdrukken in je taal, hoe beter je je taal leert beheersen.
Dat is natuurlijk per persoon verschillend, maar dat is inderdaad een punt. Ik denk ook dat het is wat DePurpereWolf al opmerkte: introductie in de literaire werken, als je het leuk vind, kun je er in je vrije tijd meer aan besteden.

Dat is allemaal waar, maar waarom moet je dan van enkele boeken, die je gelezen hebt, dingen uit je hoofd leren? Dat nut ontgaat me nog steeds.

Even ter aanvulling noortje: het motto staat gewoon voorin. En het examenjaar is inderdaad het laatste jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De zin en onzin van literatuur op school

dan hebben jullie zeker een andere betekenis voor motto. Motto was bij ons een soort algemeen thema + bewijzen daarvan uit het boek. en dat staat niet bepaald in het boek zelf letterlijk :shock:

Maar als het erin staat, dan is het toch niet moeilijk?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zin en onzin van literatuur op school

dan hebben jullie zeker een andere betekenis voor motto. Motto was bij ons een soort algemeen thema + bewijzen daarvan uit het boek. en dat staat niet bepaald in het boek zelf letterlijk :shock:
Ik heb altijd geleerd dat het motto het stukje voorin was. Dat zal wel aan de leermethode en het landenverschil liggen. Wat jij het motto noemt is bij ons gewoon het thema en de motieven ter ondersteuning van het motto.
Maar als het erin staat, dan is het toch niet moeilijk?
Het is niet moeilijk, maar het is alleen vrij zinloos om dat uit je hoofd te leren voor een mondeling overhoring op je examen.

Berichten: 259

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Syd: het gaat er ook niet om dat je het uit je hoofd kent, het gaat erom dat je je goed kunt verwoorden van wat je avn een boek vind, met argumenten. Als je het Bittere Kruid hebt gelezen omdat "het zo'n lekker dun boekje is" (zoals een jongen op mijn middelbare school jaren geleden) dan hoef je niet op sympathie en een hoog cijfer van je leraar te rekenen. Als je zegt waarom het je wel/niet aansprak, met de nodige argumenten, dan heb je de leraar veel meer op je hand.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Als je het Bittere Kruid hebt gelezen omdat "het zo'n lekker dun boekje is" (zoals een jongen op mijn middelbare school jaren geleden) dan hoef je niet op sympathie en een hoog cijfer van je leraar te rekenen.


:shock:

Berichten: 259

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Das de slechtste reden om een boek te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De zin en onzin van literatuur op school

zo hebben wij er ook gehad in het middelbaar en dan het boek NIET lezen en een samenvatting afhalen vol fouten en dan stelt de leerkacht 1 vraag en daar gingen ze door de mand. endan boos op de leerkracht die hen gebuisd had.

lees een boek dat je aanspreekt en het zal al veel vlotter gaan. dan moet je niets van buiten leren, want dan weet je het ergens al en moet je het niet zinloos vanbuiten leren.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Noortje: ik denk dat je even de term "gebuisd" moet uitleggen. Ik ken die wel door vele Belgische vrienden, maar in Nederlands Nederlands is dit een niet veel gehoorde term.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De zin en onzin van literatuur op school

gebuisd is dat je niet geslaagd bent, minder dan 5/10 minder dan 50% in middelbaar onderwijs
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Ik moet wel even zeggen dat ik echt alle boeken zelf heb gelezen, en de verslagen zelf maak. :shock:

Berichten: 259

Re: De zin en onzin van literatuur op school

Eerlijk gezegd komt dat na je halve bevestiging van "ik lees het Bittere Kruid omdat het zo'n dun boekje is" een beetje onwerkelijk over :shock:

Reageer