Berekenen wat de kleinste lasnaad is.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Berekenen wat de kleinste lasnaad is.

Beste wiskundigen,

Met Wiskunde B, op HAVO 4, hebben we een practische opdracht.

Wij moeten daarbij berekenen hoe de omvang (hoogte, straal, breedte, hangt af van het voorwerp)en het oppervlakte samenhangen en daarbij de kleinste oppervlakte en lasnaad behalen (We moeten dit aflezen, niet berekenen).

Nu vroeg ik of we moesten berekenen wat de kleinste lasnaad is (Bij een balk kan je 6 vlakken snijden, maar dan heb je rond elk vlak de lasnaad zitten, dat kan dus beter, namelijk door een uitslag te maken waarbij stukken al aan elkaar zitten en je die alleen hoeft te buigen). Dit was niet nodig voor de opdracht, maar ik zou er toch extra punten voor kunnen krijgen.

Dus de vraag is: Weet iemand hoe je kan berekenen welke uitslag van een balk (waarbij lengte=2*breedte) en een zeshoekig prisma (zes gelijke hoeken, dus de zeshoek kan je verdelen in driehoeken met gelijke hoeken).

Als je moet integreren, dan vind ik het fijn als het wordt uitgelegd of wordt doorgewezen naar een uitleg.

Alvast bedankt iedereen! ;)

Berichten: 1.116

Re: Berekenen wat de kleinste lasnaad is.

Misschien nogmaals een goede uitleg van het probleem. Ik snap het niet helemaal en wellicht zijn er meerderen die het niet helemaal snappen.
Bij een balk kan je 6 vlakken snijden, maar dan heb je rond elk vlak de lasnaad zitten
Ik zou zeggen, rondom elk valk vier lasnaden, die elk gedeeld worden met één ander vlak. Dus in totaal heb je dan 12 lasnaden.

Laat ik het voorbeeld van die een balk, die als basis een vierkant heeft:

We hebben hiervoor drie variabelen:

h = hoogte van de balk

b = breedte van de balk

l = lengte van de balk.

(l >= b)

Je hebt grofweg twee mogelijke manieren die er voor zorgen dat je de ideale lasnaad krijgt: of je hebt een ondervlak met geen lasnaden en een bovenvlak met drie lasnaden en langs de zijkanten zitten allemaal lasnaden.

Dan geldt de formule:
\(f(b, l, h) = (2 \cdot b) + l + (4 \cdot h)\)
Of je hebt een situatie, waarbij je de zijvlakken uit één stuk metaal buigt en de onder en bovenkant er aan last (materiaaltechnisch veel betere optie uiteraard):
\(f(b, l, h) = h + (4 \cdot b) + (2 \cdot l)\)
Afhankelijk van je breedte, hoogte en lengte is de één of de ander idealer. Over het algemeen zul je al snel zien dat de laatste idealer is zowel materiaaltechnisch (een gebouw steunt per slot van rekening in de lengterichting; ook heeft deze vouwfiguur minder grote plaat nodig waar je hem uitponst).

Kortom: voor elke situatie kun je gewoon een aantal formuli bedenken welke mogelijk het handigst kunnen zijn.

Berichten: 4

Re: Berekenen wat de kleinste lasnaad is.

Dus je moet gewoon proberen welke uitslagen je kan maken en welke lasnaden daaraan vast zitten, en dan kijken welke uitslag de minste lasnaden (in lengte, niet in aantal) oplevert?

Dus je kan het niet berekenen?

Berichten: 1.116

Re: Berekenen wat de kleinste lasnaad is.

Dus je moet gewoon proberen welke uitslagen je kan maken en welke lasnaden daaraan vast zitten, en dan kijken welke uitslag de minste lasnaden (in lengte, niet in aantal) oplevert?
Tja, dat is mijn voorstel.
Dus je kan het niet berekenen?
Nee, voor zover ik kan nagaan kun je dat niet in een algemene formule stoppen. Maar dat zou ik uiteraard fout kunnen hebben. Ik zie niet zo even een formule voor me die dat voor je doet.

Reageer