Berekening heipalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Berekening heipalen

Beste mensen

Ik ben voor een project bezig waarbij ik een constructie verslag moet maken. K ben nu bij het onderdeel fundering berekening.

Mijn vraag is dus daarom: Hoe kan ik bepalen hoe dik (afmetingen) de heipalen moeten zijn? Welke stappen moet ik nemen om dit te kunnen berekenen?

Groeten,

Berichten: 4.502

Re: Berekening heipalen

1.Als je een plattegrond hebt van een object heb je meestal als constructeur de vrije hand in het aantal te heien palen.

2. Aan de hand van jouw voorlopig heiplan moet je sondaties doen; dit kan ook vooraf met enkele sonderingen van de bouwplaats.

3.Op het sonderingsdiagram kun je de vaste grondlagen zien en afh. van de bouwmassa kun je een keus maken,hoe diep je gaat.

4. Bepaal de belasting per paal en let er bij het ontwerp op dat het verschil in belasting niet te groot is.

5.Afh. van de paallengte zal er een max.drukspanning in de paal worden vastgesteld,bij grote lengtes gaat knik een rol spelen en wordt er een paaldiameter bepaald,meestal wordt bij kleinere object een gelijke diameter genomen en een gelijke lengte bij een egale vaste grondlaag. (kan gaan van 50-100 kg/cm2) (5-10 MPa als ik me niet vergis)

6.Daar kan ook variatie inzitten en neemt men overlengte en gaat koppen hakken,dan wel een metalen huls met draagkop de grond in slaan/indraaien ,laat de wapeningskorf erin zakken.en via een computer gestuurd aantal slagen de draagkracht vaststellen.Hierna wordt de huls eruit getrokken onder het aanstampen van de in te gieten beton;deze zet onder de buis in de omtrek uit in oppervlak.

7.Vraag eens info aan bij een heiboer (Google is je wellicht bekend! ;) ),dan weet je ook hoe het plaatsen van een heistelling in zijn werk gaat.

8. Afhankelijk van de bouwregio kun je ook na een halve meter graafwerk al op een vaste grondslag komen en goedkoper bouwen;ik heb wel laten graven tot 150 cm diepte tot een vaste laag en direct daarop betonstroken fundering laten storten met een belasting van 3500 - 5000 kg/m2 (een enkele maal 8000-10000 kg/m2) op de harde vaste grond! (Kg zelf effe omrekenen,is niet mijn sterkste kant)

Succes met het object.
Bijlagen
Eenheden2.pdf
(31.39 KiB) 751 keer gedownload
Eenheden_op_elkaar_aanpassen1.pdf
(55.18 KiB) 1105 keer gedownload

Berichten: 15

Re: Berekening heipalen

De 'dikte' van funderingspalen is meestal afhankelijk van de ondergrond (hoe dikker te paal des te meer draagkracht) zo zijn er ook diverse manieren van inbrengen van de palen, welke allemaal andere factoren met zich meebrengen. Overigs zijn deze palen vrijwel niet gevoelig voor knik, ze staan langs alle kanten ingesloten door de grond.

De berekening hiervan moet volgens de NEN 6743 gebeuren (binnenkort de eurocode). Middels de 4d-8d methode is het vrij makkelijk om vanuit een sondering de palen en maximale paalbelasting te bepalen. Deze methode staat uitgelegd in de norm en diverse literatuur. Een paal kan op diverse manieren uitgerekend worden, zo is het niet altijd nodig om door te heien naar een draagkrachtige laag. Er kan ook voor gekozen worden deze op positieve kleef te funderen.

Nu de vraag 'hoe dikt moeten deze zijn' is nogal kort door de bocht voor zoiets. Je kunt beter wat specifiekere vragen stellen en eerst jezelf in de materie verdiepen middels de welbekende methode 'google'.

Berichten: 13

Re: Berekening heipalen

oktagon schreef:1.Als je een plattegrond hebt van een object heb je meestal als constructeur de vrije hand in het aantal te heien palen.

2. Aan de hand van jouw voorlopig heiplan moet je sondaties doen; dit kan ook vooraf met enkele sonderingen van de bouwplaats.

3.Op het sonderingsdiagram kun je de vaste grondlagen zien en afh. van de bouwmassa kun je een keus maken,hoe diep je gaat.

4. Bepaal de belasting per paal en let er bij het ontwerp op dat het verschil in belasting niet te groot is.

5.Afh. van de paallengte zal er een max.drukspanning in de paal worden vastgesteld,bij grote lengtes gaat knik een rol spelen en wordt er een paaldiameter bepaald,meestal wordt bij kleinere object een gelijke diameter genomen en een gelijke lengte bij een egale vaste grondlaag. (kan gaan van 50-100 kg/cm2) (5-10 MPa als ik me niet vergis)

6.Daar kan ook variatie inzitten en neemt men overlengte en gaat koppen hakken,dan wel een metalen huls met draagkop de grond in slaan/indraaien ,laat de wapeningskorf erin zakken.en via een computer gestuurd aantal slagen de draagkracht vaststellen.Hierna wordt de huls eruit getrokken onder het aanstampen van de in te gieten beton;deze zet onder de buis in de omtrek uit in oppervlak.

7.Vraag eens info aan bij een heiboer (Google is je wellicht bekend! ;) ),dan weet je ook hoe het plaatsen van een heistelling in zijn werk gaat.

8. Afhankelijk van de bouwregio kun je ook na een halve meter graafwerk al op een vaste grondslag komen en goedkoper bouwen;ik heb wel laten graven tot 150 cm diepte tot een vaste laag en direct daarop betonstroken fundering laten storten met een belasting van 3500 - 5000 kg/m2 (een enkele maal 8000-10000 kg/m2) op de harde vaste grond! (Kg zelf effe omrekenen,is niet mijn sterkste kant)

Succes met het object.
Beiden bedankt voor de reactie.

De stappen heb geholpen en we hebben uiteindelijk kunnen berekenen hoeveel heipalen we nodig hadden en welke afmeting.

Ik ben zeer dankbaar voor de behulpzame reacties

Reageer