Zwaarte- en kinetische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Zwaarte- en kinetische energie

Hallo,

ik heb een vraagje over de volgende opdracht:
Natuurkunde.jpg
Natuurkunde.jpg (10.88 KiB) 357 keer bekeken
je moet de hoogte berekenen en je mag de wrijving en luchtweerstand verwaarlozen!

ik weet dat Ez= Ek dus m x g x h = 0,5 x m x v² en dus g x h = 0,5 x v², 10 x h = 0,5 x v²

dus hoef ik alleen nog de snelheid, alleen ik weet niet of ik 35 m/s, 33 m/s of 34 m/s moet gebruiken.

Alvast bedankt,

Wouter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaarte- en kinetische energie

Ik weet niet helemaal hoe ik je vraag moet interpreteren. Maar ik vermoed dat het gaat om een voorwerp dat omhoog gaat en daarbij snelheid verliest?

zoiets?
op h0 is de snelheid 35 m/s

op h1 is de snelheid 33 m/s

hoeveel hoger is h1 dan h0?
Is dat de vraag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Zwaarte- en kinetische energie

Jan van de Velde schreef:Ik weet niet helemaal hoe ik je vraag moet interpreteren. Maar ik vermoed dat het gaat om een voorwerp dat omhoog gaat en daarbij snelheid verliest?

zoiets?
op h0 is de snelheid 35 m/s

op h1 is de snelheid 33 m/s

hoeveel hoger is h1 dan h0?
Is dat de vraag?
het is een motorrijder die omhoog rijdt en bij het begin is zijn snelheid inderdaad 35 m/s en op het hoogstepunt 33 m/s en je moet dus die verticale lijn meten (waar hoogte bij staat).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaarte- en kinetische energie

Awel, de totale hoeveelheid energie (zwaarte-energie + kinetische energie) zal niet veranderen.

Je kunt dus formules opstellen voor de totale energie van onderen en de totale energie van boven, en die aan elkaar gelijk stellen. (noem de hoogte van onder voor het gemak nul meter).

andere oplossing: je zag zelf al dat de massa uit de vergelijkingen wegvalt. Het maakt dan ook niet uit wat je invult voor die massa. Bereken dan de kinetische energie van een motorrijder van bijv 80 kg van onderen, en ook van boven. Het verschil in kinetische energie moet dan in zwaarte-energie zijn gaan zitten. Bereken weer m.b.v. diezelfde massa de hoogte (noem de hoogte van onder voor het gemak weer nul meter). (Vertrouw je het niet dat de massa niet uitmaakt, maak dan even hetzelfde sommetje voor iemand van bijv. 250 kg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Zwaarte- en kinetische energie

Jan van de Velde schreef:Awel, de totale hoeveelheid energie (zwaarte-energie + kinetische energie) zal niet veranderen.

Je kunt dus formules opstellen voor de totale energie van onderen en de totale energie van boven, en die aan elkaar gelijk stellen. (noem de hoogte van onder voor het gemak nul meter).

andere oplossing: je zag zelf al dat de massa uit de vergelijkingen wegvalt. Het maakt dan ook niet uit wat je invult voor die massa. Bereken dan de kinetische energie van een motorrijder van bijv 80 kg van onderen, en ook van boven. Het verschil in kinetische energie moet dan in zwaarte-energie zijn gaan zitten. Bereken weer m.b.v. diezelfde massa de hoogte (noem de hoogte van onder voor het gemak weer nul meter). (Vertrouw je het niet dat de massa niet uitmaakt, maak dan even hetzelfde sommetje voor iemand van bijv. 250 kg)
dankje, ik denk dat ik er verder wel zelf uitkom! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaarte- en kinetische energie

dankje, ik denk dat ik er verder wel zelf uitkom! ;)
de gevraagde hoogte:
Verborgen inhoud
h=6,8 tot 6,9 m afhankelijk van welke waarde je neemt voor de valversnelling


succes
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer