Zuur-basereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Zuur-basereactie

Hey beste mensen,

Ik heb morgen een PW scheikunde en loop te het volgende aan van zuur-basereacties:

Ik heb hier een opdracht waarvan je de zuur-basereactie vergelijkingen moet geven.

Ammonia + azijnzuuroplossing

Het antwoordenboekje zegt het als volgt:

CH3COOH(aq) + NH3(aq) Afbeelding CH3COO- + NH4+(aq)



Ik kwam tot de volgende oplossing:

CH3COOH + H2O Afbeelding CH3COO-(aq) + H3O+(aq)

H3O+(aq) + NH3(aq) Afbeelding NH4+ + H2O(l)

Blijkbaar klopt dit niet. Waarom moet je niet eerst van CH3COOH ionen maken, en dan met de H3O+ verder gaan?

Dit moet namelijk wel bij de volgende zuur-base vergelijking:

Salpeterzuuroplossing + natriumacetaatoplossing

HNO3 + H2O --> NO3-(aq) + H3O+(aq) (deze vergelijking beredeneer ik zelf uit de reactie die hieronder in het antwoordenboekje staat)

H3O+ + CH3COO-(aq) --> CH3COOH(aq) + H2O (de vergelijking in het antwoordenboekje)

Groet, Daniël

Berichten: 6

Re: Zuur-basereactie

Deze vraag geldt nog steeds...

Er staat aangegeven dat het opgelost is, maar dat is dus niet zo... (geen idee hoe/wie dit gedaan heeft.)

Gr, Daniël

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Zuur-basereactie

Er staat aangegeven dat het opgelost is, maar dat is dus niet zo... (geen idee hoe/wie dit gedaan heeft.)
Waar staat/stond onterecht aangegeven dat wat opgelost is? Het vraagstuk of een van de stoffen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuur-basereactie

Bij een zuur-basereactie van de vorm HZ1+B2↔HZ2+B1 moet je kijken welke van de 2 zuren de grootste zuurconstante heeft. Als
\(K_z_1\gg K_z_2\)
loopt de reactie af naar rechts en als
\(K_z_1\ll K_z_2\)
verloopt de reactie niet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: Zuur-basereactie

@ Jan van der Velde:

Sorry voor de onduidelijkheid, maar er staat dat het vraagstuk is opgelost. Dat klopt dus niet, aangezien nog niemand een reactie neer heeft gezet.

@mathreak:

Ik snap dat goed, maar het heeft verder geen betrekking op deze vraag als ik het zo zie?...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Zuur-basereactie

day1 schreef:Ik heb hier een opdracht waarvan je de zuur-basereactie vergelijkingen moet geven.

Ammonia + azijnzuuroplossing

Het antwoordenboekje zegt het als volgt:

CH3COOH(aq) + NH3(aq) Afbeelding CH3COO- + NH4+(aq)



Ik kwam tot de volgende oplossing:

CH3COOH + H2O Afbeelding CH3COO-(aq) + H3O+(aq)

H3O+(aq) + NH3(aq) Afbeelding NH4+ + H2O(l)

Blijkbaar klopt dit niet. Waarom moet je niet eerst van CH3COOH ionen maken, en dan met de H3O+ verder gaan?
Helpt eht te stellen dat je hier een dubbelvergelijking neerpent? Als je die twee bij elkaar optelt, en dan wegstreept wat links en rechts gelijk is (H2O en H3O+) dan vind je wat je zoekt?
day1 schreef:@ Jan van de Velde:

Sorry voor de onduidelijkheid, maar er staat dat het vraagstuk is opgelost. Dat klopt dus niet, aangezien nog niemand een reactie neer heeft gezet.
Ik zie nog steeds niet waar staat/stond dat het vraagstuk is opgelost?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Zuur-basereactie

Haha! Perfect.

Het klopt, dat als je wegstreept wat het zelfde is aan de linker en rechter kant, dat je dan de juiste vergelijking krijgt.

Super!

Bedankt!

(PS: Mijn stelling dat de vraag al opgelost blijkt te zijn, maar dit niet zo is, concludeer ik doordat op het algemene "Huiswerk en Practica" forum, een icoontje met een "goed" teken te zien krijg bij mijn topic. Ik vat dit op als: Opgelost.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Zuur-basereactie

(PS: Mijn stelling dat de vraag al opgelost blijkt te zijn, maar dit niet zo is, concludeer ik doordat op het algemene "Huiswerk en Practica" forum, een icoontje met een "goed" teken te zien krijg bij mijn topic. Ik vat dit op als: Opgelost.)
Ah zo. Overigens heb je goede ogen, ik zie dat groene vinkje voor het eerst, en surf hier toch al enige tijd rond ;) . Ik vraag me af of de technici aan het spelen zijn met de forumsoftware.

Als ik zo eens langs de aangevinkte topics ga blijkt het steeds te gaan om een topic waarin ik een reactie plaatste.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuur-basereactie

day1 schreef:Hey beste mensen,

Ik heb morgen een PW scheikunde en loop te het volgende aan van zuur-basereacties:

Ik heb hier een opdracht waarvan je de zuur-basereactie vergelijkingen moet geven.

Ammonia + azijnzuuroplossing

Het antwoordenboekje zegt het als volgt:

CH3COOH(aq) + NH3(aq) Afbeelding CH3COO- + NH4+(aq)



Ik kwam tot de volgende oplossing:

CH3COOH + H2O Afbeelding CH3COO-(aq) + H3O+(aq)

H3O+(aq) + NH3(aq) Afbeelding NH4+ + H2O(l)

Blijkbaar klopt dit niet. Waarom moet je niet eerst van CH3COOH ionen maken, en dan met de H3O+ verder gaan?

Dit moet namelijk wel bij de volgende zuur-base vergelijking:

Salpeterzuuroplossing + natriumacetaatoplossing
Salpeterzuur is een sterk zuur en splitst (dissocieert) bij oplossen volledig in ionen. Azijnzuur is een zwak zuur en dissocieert nauwelijks. Daarom is het reagerende deeltje bij salpeterzuur H+ en bij azijnzuur CH3COOH zelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Zuur-basereactie

Aha!

Oke, dat zal ik onthouden.

Bedankt voor je reactie, het wordt me steeds duidelijker op deze manier ;) !

En nu knallen tijdens het Proefwerk! ;) .

Gr, Daniël

Reageer