Stoomgenerator op deellast

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Stoomgenerator op deellast

Hallo,

Ik heb een thermisch ontwerp gemaakt van een shell & tube stoomgenerator en wil hem nu op deellast gaan testen.

De stoomgenerator werkt op olie aan de shell zijde van 393 graden celsius en 108 bar (a), en water door de pijpen van 20 bar(a)/. Flow olie is 275 kg/s en van water 30 kg/s.

Weet iemand waar ik rekening mee moet gaan houden? Flows, temperaturen, druk etc etc. Hoe kan ik hem het beste op deellast testen. Moet ik nou mijn druk stap voor stap verlagen, of mijn masssatroom.....?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomgenerator op deellast

Wat je moet doen in de test hangt toch gewoon af van wat je wilt testen van de stoomgenerator?

En als je hem zelf ontworpen hebt dan weet je toch wat de verbanden zijn tussen duty, flows, LMTD, U, etcetera, want je hebt toch de formules?

De druk veranderen lijkt me niet mogelijk en ook niet noodzakelijk. De druk van de olie heeft geen invloed op de U of de LMTD en de druk van de stoom zul je niet kunnen verlagen want dan kan de stoom niet meer het netwerk in, toch?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Stoomgenerator op deellast

Wat je moet doen in de test hangt toch gewoon af van wat je wilt testen van de stoomgenerator?
In principe wil ik hem gwn op efficiency testen, maar eingelijk ook hoe hij in het algemeen gedraagt (weet niet wat te verwachten), stel ik de massa flow van de voedwater bijv op 80% zet. De sheet wat ik nu heb is nog instabiel dus kan ik niet zomaar van 100% naar 80% springen. Het moet stapsgewijs, maar alsnog krijg ik problemen.

Het gaat namelijk om een stoomgenerator die in een keer van water naar oververhitte stoom gaat inplaats van eerst door eco, evap en super heater.
De druk veranderen lijkt me niet mogelijk en ook niet noodzakelijk. De druk van de olie heeft geen invloed op de U of de LMTD en de druk van de stoom zul je niet kunnen verlagen want dan kan de stoom niet meer het netwerk in, toch?


Mijn vraag was eingelijk waar ik literatuur over control stragien of advies hierover kan vinden voor conventionele stoom generatoren. Die zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar helpt mij een beetje meer inzicht te krijgen. Waar ik voor moet letten etc. Het liefst online artikelen.

Ik heb hieronder wat resultaten geplaatst.
Resultaten_OTSG.doc
(30.5 KiB) 69 keer gedownload
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomgenerator op deellast

Het betreft hier toch gewoon één warmtewisselaar, dus wat je met controlstrategiën wilt snap ik niet. Als je het (water)debiet verlaagt zal de warmteoverdrachtscoefficient U lager worden maar de (stoom)uitlaattemperatuur stijgen, zoals bij iedere andere warmtewisselaar waarbij je de koude stroom knijpt.

Die heat transfer coefficient two phase flow in jouw grafiek lijkt me absurd hoog, ook al neem ik aan dat je daarmee slechts de partiële warmteoverdrachtscoefficient aan de water/stoom zijde bedoelt. Maar waar het werkelijk om draait is de totale warmteoverdrachtscoeffcient U waarin ook de partiële warmteoverdrachtscoefficient van de hete olie verwerkt is.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer