Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Ik heb nu weer zo'n probleem met een andere vraag. Dit is een vraag van een toelatingsexamen (2000 vraag 9).

Als ik hier de rechterhandregel toepas krijg ik een kracht dat naar beneden gericht is. (ik neem I naar links)

Daarna gebruik ik de formule:

E=F/q en vermits q negatief is heeft E de omgekeerde zin van F. Dus is E naar boven gericht! En dit is dan blijkbaar ook fout want de oplossing is figuur A!

Ik ben nu echt helemaal verward...
Bijlagen
vraag_toelatingsexamen.png
vraag_toelatingsexamen.png (26.81 KiB) 855 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Waarom gebruik je hier de rechterhandregel?

Je moet juist de linkerhandregel toepassen.

Wijsvinger is stroomrichting

magnetisch veld wijst in de handpalm

duim wijst de krachtrichting aan.

Hou je linkerhand in de goede richting boven de tekening en je ziet het in één keer.

Berichten: 37

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Waarom hier de linkerhandregel?

En als je dat doet, dan wijst de kracht inderdaad naar beneden. Maar vermits het een negatieve lading is wijst de veldsterkte toch naar boven? ( E= F/Q ) en Q is negatief...

Berichten: 37

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Ooo nee sorry!! Ik heb de vraag verkeerd begrepen!! Ik snap het nu!

Het gaat eigenlijk over twee krachten:

F=E.q en F=v.q x B

En zodat de lading naar rechts zou gaan moeten die krachten elkaar precies comperseren!

Ik dacht dat het hier enkel om het magneet veld ging! ;) niet dus.

Bedankt!

Ps: toch begrijp ik niet waarom je dit niet met de rechterhandregel zou kunnen doen? wel toch? en zoals je zegt wijst de kracht dan naar beneden ;) . En de veldsterkte moet naar beneden wijzen zodat de coulombkracht die kracht compenseert.

De rechterhandregel en de linkerhandregel dienen toch voor hetzelfde nee?

Berichten: 1.116

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

De rechterhandregel en de linkerhandregel dienen toch voor hetzelfde nee?
Het probleem met de term `rechterhandregel` is dat er meerdere vormen onder verstaan worden.
Het gaat eigenlijk over twee krachten:
Inderdaad, het gaat hier om een elektrisch veld en een magnetisch veld.

Vraagje dan bij deze situaties om te kijken of je het snapt: In welke situatie zouden de Lorentzkracht en de kracht van het elektrische veld elkaar kunnen compenseren?

Berichten: 37

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Hoezo?

F=E.q

F=q.v x B dus zoals aangegeven op de tekening

maar de krachten moeten wel even groot zijn dus

E.q=q.v x B

E= v x B

En vermits bij dit voorbeeld F= q.v x B naar beneden gericht is moet de coulomb kracht naar boven gericht zijn

q<0 dus E moet naar beneden gericht zijn.

Ik hoop dat ik jouw vraag goed begrepen heb.

alvast bedankt ;)

Berichten: 1.116

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Inderdaad geldt:
\(\vec F_{el} = \vec Eq\)
In welke richting is de kracht
\(\vecF_{el}\)
op de verschillende plaatjes dus gericht?

In welke richting is de stroomrichting van het ene elektron gericht? Links of rechts?

In welke richting is dus de Lorentzkracht gericht?
En vermits bij dit voorbeeld F= q.v x B naar beneden gericht is moet de coulomb kracht naar boven gericht zijn

q<0 dus E moet naar beneden gericht zijn.
Begrijp ik hieruit dat jij dus zou gaan voor situatie B?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Volgens mij mis ik nu iets. Waar halen jullie dat elektrisch veld nu ineens vandaan? In de opgave wordt gesproken over twee platen, maar waar staat dat er op die platen spanning staat?

Aangezien ik daar niks over zie heb ik die platen gewoon genegeerd en me alleen gericht op de kracht die het magneetveld uitoefent op de bewegende lading.

Berichten: 1.116

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Waar halen jullie dat elektrisch veld nu ineens vandaan? In de opgave wordt gesproken over twee platen, maar waar staat dat er op die platen spanning staat?
Zie je ook die
\(\vec E\)
in dat plaatje staan? Daarnaast is het een zuiver kwalitatieve vraag, geen kwantitatieve...

Naar mijn idee kan die
\(\vec E\)
niet veel anders betekenen dan gewoon een elektrisch veld. Al had de opgave daar wel iets duidelijker over mogen zijn, ben ik met je eens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Strikt genomen staat er helemaal geen vraag. Ik denk dat biomedi niet de hele opgave laat zien.

Berichten: 1.116

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Strikt genomen staat er helemaal geen vraag. Ik denk dat biomedi niet de hele opgave laat zien.
Inderdaad, maar je bent wel met me eens dat het wel heel waarschijnlijk is dat het om een elektrisch veld gaat tussen die twee loden platen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Het is inderdaad aannemelijk dat er een elektrisch veld is. Maar in het stukje van de opgave wat wij kunnen zien wordt daar niks over gezegd. Dus ik weet dan ook niet wat ik daar mee aan moet.



Enne... hoe kom je er nou bij dat die platen van lood zijn? Ze staan loodrecht op het vlak van de tekening. ;)

Berichten: 1.116

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Enne... hoe kom je er nou bij dat die platen van lood zijn?
Paranormale gaven... ;)

Berichten: 25

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

biomedi schreef:Ik heb nu weer zo'n probleem met een andere vraag. Dit is een vraag van een toelatingsexamen (2000 vraag 9).

Als ik hier de rechterhandregel toepas krijg ik een kracht dat naar beneden gericht is. (ik neem I naar links)

Daarna gebruik ik de formule:

E=F/q en vermits q negatief is heeft E de omgekeerde zin van F. Dus is E naar boven gericht! En dit is dan blijkbaar ook fout want de oplossing is figuur A!

Ik ben nu echt helemaal verward...


Is het hier niet antwoord B?Fm wijst hier toch naar beneden? http://onlinephys.com/magneticforce6.gif (dit zijn de vectoren die werken op een positieve lading). Bij een negatieve lading( een elektron bijvoorbeeld) is F juist naar beneden gericht( zo heb ik het geleerd). Als je dan kijkt naar de richtingen van B(loodrecht op het blad,van de lezer af) en v(naar rechts) in de opgave dan moet Fm naar beneden gericht zijn. Om dit dus op te heffen moet Fel toch juist omhoog gericht zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht op elektronenbundel in magnetisch veld

Als je het mij vraagt is het ook figuur B
fig_B.png
fig_B.png (22.85 KiB) 855 keer bekeken
de elektronenbundel beweegt zich in de richting van de duim, het elektrisch veld (richting gedefinieerd als van + naar -) moet dus precies de andere kant wijzen.

Die twee platen staan er een beetje voor de sier bij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer