alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 47

alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

hallo,

ik wil distilleren maar geen gas gebruiken. Dit omdat de gasrekening als een spaceshutle de lucht in schiet en omdat ik het sonde voor het gas vind.

Nu wil ik het eerste distilaat gebruiken om meer alcohol te krijgen en dat weer te gaan gebruiken om te verstoken en zo weer meer alcohol krijg.

mijn vraag: kan dit en is het rendement haalbaar?

groeten,

rub
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Nee dit is onmogelijk. Er gaat altijd warmte verloren aan de buitenlucht e.a.d.

Je vraagt hier dus eigenlijk om een rendement van >100%, alleen een rendement van <100% is haalbaar.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

weet iemand de formule van het verstoken van ethanol? en kan die niet minder zijn dan het scheiden van alcohol en water of andere stoffen?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

De verbranding van ethanol is gewoon een simpele verbranding. Onder optimale omstandigheden is dit de reactievergelijking:

C6H12OH => H2O + CO2

Wat bedoel je met 'minder zijn dan het scheiden van alcohol en water'?

Het scheiden van alcohol en water is niet echt een reactievergelijking. Dit is simpelweg een verschil in fase-verandering.

Dit is net zoiets als het vergelijken van appels met paperclips. PS: hoeveel verstand heb je van chemie? Het komt over alsof je er niet echt veel kaas van hebt gegeten.
"Meep meep meep." Beaker

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

kwas de beste in de derde klas;) maar ik kant niet goed uitleggen :shock: dat is wel jammer

kijk ik wil stoken op alcohol zodat mijn stookketel heet wordt en alcohol met water of nadere stoffen wat in de ketel zit gaat scheiden en de alcohol omhoog gaat zodat het gescheiden is want ik vang het opgestegen alcohol op in een beker of erlemeier.

kan ik dan niet meer gescheiden alcohol krijgen dan dat ik verstook?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Nee, dat kan niet. Een rendement van 100%, laat staan >100% is onhaalbaar.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

dat is jammer:( heb je een ander voorstel om als brandstof te gebruke die milieuvriendlijk is?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Berichten: 19

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Maar in principe een machine op benzine laten lopen die benzine maakt kan toch wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Als je iets wil, zijn er 2 mogelijheden:

- CO2 neutrale brandstof zoals ethanol.

- Electrisch verwarmen: moet je natuurlijk wel groene stroom hebben anders verstook je alsnog millieu onvriendelijke brandstoffen (welliswaar indirect).

Electrische verwarming is zowiezo aan te raden aangezien je hiermee beter de temperatuur kan regelen. Hoewel de aankoop van zo'n apparaat meer kan zijn dan bijvoorbeeld een vuurtje, is het op de lange duur zeker goedkoper (en makkelijker).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

oh me ouders zijn overgestapt naar grijze stroom waarom? joost magt weten
- CO2 neutrale brandstof zoals ethanol.  
en je zegt net zelf dat dat niet kan 8)

kan je me dat uitleggen?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Je kan zo een dergelijke brandstof gebruiken als alternatief. Als je andere ethanol verbrand, dan kan het wel. Dat het niet rendabel is, dat moge duidelijk zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

ok bedankt voor je antwoord

:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

zijn er nog andere co2 neutrale brandstoffen die makelijk te winnen zijn?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Maar in principe een machine op benzine laten lopen die benzine maakt kan toch wel?
Natuurlijk kan dat, maar waarom zou je het doen. Je zal er altijd minder benzine uit halen dan je "erin hebt gestopt".

Zoals Wouter in het tweede bericht al stelde, een rendement hoger dan 100% is, hoe jammer ook, onhaalbaar.

Het is volledig in strijd met een aantal van de meest fundamentele wetten in de natuurkunde...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: alcohol stoken,verbranden,meer alcohol

Als je alcohol wil destileren. Pas je dan wel op voor methanol. Ik weet niet precies wat je wil, maar als je zelf sterke drank wil maken, dan moet je niet zomaar wat aankloten. Je kan blind worden van methanol en het scheelt 4 graden in verdampingspunt tussen ethanol en methanol.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer