Glasplaten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Glasplaten

Hoi,

Daar ben ik weer met een wellicht wat voor de hand liggende vraag, maar ben helaas niet zo goed in wiskunde/natuurkunde.... ;)

Als je twee glazen platen, beide gehard, op elkaar legt... verleg je dan het breekpunt? Ik kan het nergens vinden en voor dat ik mooie spullen ga slopen hoopt ik dat jullie het weten

Gr.

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Re: Glasplaten

Nog geen antwoord dus gaan we eens zoeken. Bedoel je met het verleggen van het breekpunt, de kracht waarbij de ruiten breken/springen? In dat geval is het antwoord volgens mij 'nee' want omdat het gehard glas is zal het niet buigen bij toenemende kracht. De onderste ruit kan dus niet 'voelen' dat de bovenste wordt belast. Pas als de bovenste laag barst is deze 'vervormbaar' en wordt de kracht op de onderste ruit overgebracht (die dan meteen ook springt).

Dit is onder de voorwaarde dat het geharde glas inderdaad zodanig stijf is dat het absoluut niet buigt voor het springt.

Doet het dat wel dan kan er wel een toename van de totale draagkracht zijn, maar dan moet er een zachte laag tussen de twee ruiten zitten. Zit die er niet dan lijkt het mij dat het raakvlak tussen de twee ruiten zo klein is, dat er door spanningsconcentratie direct een barst komt in één van de twee ruiten. De druk van de bovenste ruit concentreert zich op één punt van de onderste (bij een belasting van bovenaf) vergelijkbaar met een scherp voorwerp.

Heb je hier wat aan?

Berichten: 4.502

Re: Glasplaten

Als je twee van willekeurig materiaal genomen en van gelijke dikte zijnde platen (moeilijke zin!) op elkaar legt,zullen ze beide de helft van de belasting delen en beide evenveel doorbuigen.

Dus nmm. ook twee geharde platen met de neutrale lijn op het ontmoetingsvlak;bij overbelasting zullen ze theoretisch beide gelijk breken;in de praktijk kan er door een minimaal dikte- en materiaalsamenstellings-verschil een gering tijdsverschil in de breuk van de afzonderlijke platen optreden.

Nb. Komt in de buurt van Bessie's uitleg!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Glasplaten

Ik weet niet welke uitleg juist is, maar de twee bovenstaande beweringen zijn niet bijna gelijk, maar totaal verschillend! Bessie zegt dat de bovenste plaat alles draagt en dat je het breekpunt dus niet verandert, oktagon zegt dat ze beide de helft dragen en dat je het breekpunt dus weldegelijk verandert.

Re: Glasplaten

Als je twee van willekeurig materiaal genomen en van gelijke dikte zijnde platen (moeilijke zin!) op elkaar legt,zullen ze beide de helft van de belasting delen en beide evenveel doorbuigen.
Ik denk dat je gelijk hebt bij elastische materialen, maar kijk eens naar een karatebob die stenen doormidden slaat, de onderste stenen worden pas belast als de bovenste zijn gebroken. Om een belasting door te geven MOET de bovenste plaat doorzakken en dat is bij stenen en tegels in elk geval niet het geval. Ik denk dat gehard glas in dezelfde categorie gerekend moet worden, hoewel de doorbuiging wel iets groter zal zijn. Vandaar dat een zachte tussenlaag in elk geval vergroting van de sterkte geeft.

1.4. Eigenschappen van glas

→ - gemiddelde dikte = 4 - 6 mm

- volumemassa = 2500 kg/m³

- trek = 60 N/mm² → gewoon vensterglas kan nauwelijks trek opnemen

- druk = 1000 N/mm² → kan als steun gebruikt worden

- elasticiteitsmodulus = 70 000 N/mm² → breekt bij vervorming

- Mohs-hardheid (krassen met ijkmineralen) = 6 (1 = talk, 10 = diamant)

- smelttemperatuur = 1500 °C

- warmtetransmissiecoëfficiënt (U-waarde) bij 4 mm dik = 5,8 W/m2K

bron http://www.sofadiepenbeek.be/downloads/exa...erialenleer.doc

Berichten: 4.246

Re: Glasplaten

Dus nmm. ook twee geharde platen met de neutrale lijn op het ontmoetingsvlak;bij overbelasting zullen ze theoretisch beide gelijk breken;in de praktijk kan er door een minimaal dikte- en materiaalsamenstellings-verschil een gering tijdsverschil in de breuk van de afzonderlijke platen optreden.
Dat lijkt me ook, de berekening betreft een vorm van een sandwich-constructie en de stijfheid wordt van het geheel dus groter. Dus: verandert het breekpunt als je twee platen op elkaar legt? Antwoord: ja.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Glasplaten

Ik snap deze vraag niet echt .....

Wat wordt hier bedoeld met breekpunt? De hoogte in de z-as of een punt of lijn in het xy vlak?

Ik zou op het eerste zicht denken dat aangezien de trekweerstand beduidend kleiner is dan de drukweerstand, en dat die platen haast zuigend op elkaar liggen dat je door wrijvingsweerstand eerst de kant breekt met de grootste uitzetting wat de onderzijde is van de onderste glasplaat direct gevolgd door de onderste zijde van de bovenste glasplaat.

Maar misschien zie ik dat hier fout?

2 glasplaten (zonder onreinheden tussen) die op elkaar liggen krijg je nog niet zomaar los van elkaar (moet je behoorlijk voorzichtig doen om hier eerst wat lucht tussen te laten komen).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Glasplaten

Gehard glas word gemaakt door een glasplaat te verhitten en daarna geforceerd te laten koelen.

Hierbij ontstaat er spanning in het glas, waardoor het glas sterker word.

Zodra je met een scherp voorwerp tegen de ruit aan tikt, komt de spanning op dat punt vrij, en barst de ruit in een hoop kleine stukjes, vergelijkbaar met de vrijkomende spanning als je in een opgeblazen ballon prikt.

In deze situatie maakt het niet uit of je 1 of meerdere glasplaten tegen elkaar hebt.

Bij gelaagd glas maakt men gebruik van gewoon glas.

Hiebij worden 2 of meerdere platen, met een folie ertussen aan elkaar gemaakt.

Hierdoor krijg je meer stevigheid (grotere dikte) en een stukje veiligheid omdat bij glasbreuk de scherven aan het folie blijft plakken.

Ik meen dat de minimale dikte voor gelaagd glas 6 mm is.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Glasplaten

Gehard glas word gemaakt door een .....
Stom van mij. Niet bij stilgestaan dat het gehard glas is.

Of dit nu eerst lichtjes doorbuigt of niet (moet wel), het springt in stukjes. Lastig om over een breuklijn te praten.

Het ging hier niet over tikken op ...

Blijft de vraag springt eerst het onderste glas?
Eric

Berichten: 6

Re: Glasplaten

Zo om er maar even een theoretische discussie van te maken ;)

Maar wel super bedankt voor jullie antwoorden.... zal mijn vraag even verhelderen;

Ik heb nog twee mooie, geharde, glazen platen liggen welke zou kunnen verwerken in een tv meubel.

Nu staat op de site van de fabrikant dat de platen 50 pound kunnen dragen en/of 50 Lbs. Een subtiel verschil. Reken technisch heb ik gekozen voor 23,5kg. Wat wil het toeval nu,... -stilte- .... mijn TV weegt precies 22,8kg. (dit is volgens mij zonder draden etc...) Met het schokken van de lage tonen, de kabels en onze kat dus onacceptabel.

Dus ik dacht wat nou als ik ze op elkaar leg, levert dit de gezocht marge, zeg 5 - 8kg....? En als ik dit zo lees, dan is het antwoord nee! ;)

Dank voor jullie reacties enne... pssss, ruitjah kopeh?

Gr.

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Glasplaten

mx7733 schreef:Ik heb nog twee mooie, geharde, glazen platen liggen welke zou kunnen verwerken in een tv meubel.

Nu staat op de site van de fabrikant dat de platen 50 pound kunnen dragen
Zou het niet handiger zijn dat je dit topic begon met die link en de juiste vraag?

Hoe is dat gesteund dat glas in functie van die 50 lbs?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Glasplaten

Normaal gesproken is zo'n plaat rondom gesteund, de omtrek van het glas dus. Wat een optie is: het glas aan de achterzijde schilderen en op een houten plaat verlijmen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Re: Glasplaten

Als de twee platen beide vlak zijn, wat is er dan op tegen om ze op elkaar te lijmen met een kleurloze elastische lijm. Na het drogen belast je via een doek of zo met 50 kg (kinderen?) en als dat houdt zet je toch gewoon de TV erop? Of je die platen gebroken of in hun geheel in de vuilcontainer gooit maakt niet veel uit toch?

Berichten: 4.502

Re: Glasplaten

Hierbij nog wat "vergeet-muh-nietjuhs"op glasgebied:

De glashandel geeft een breuksterkte op voor gelaagd van 4200 N/cm2,zal dus overeenkomen met de trekvastheid; een antiek vademecum gaf al aan een treksterkte voor gegoten vlak glas van 250 kg/cm2 (2500 N/cm2!) en een E van 70000 kg/cm2.Met die E kun je dus een toelaatbare doorbuiging berekenen.

Ik zou daarna een empirische methode doen en voorzichtig een lijnlast in dwarsdraagrichting uitvoeren en eens opvoeren tot de halve doorbuiging en meteen de treksterkte checken.

Als div. data bovenstaande normen aangeven kun je -veiligheidshalve - een tast op halve belasting uitvoeren;succes ermee!
Bijlagen
glas_gelaagd_PT370001.jpg
glas_gelaagd_PT370001.jpg (522.62 KiB) 1393 keer bekeken

Re: Glasplaten

Gelaagd glas is niet het zelfde als gehard glas hoor! Gehard glas is 'harder' dan gewoon glas dus slechter in te drukken (het barst daarentegen nog steeds heel snel). Meten van de doorbuiging zal met een klokmicrometer moeten.

Reageer