[fysica] heliumballon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[fysica] heliumballon

Klintersaas schreef:1) Een plastic ballon met een massa van 25,5 g wordt gevuld met heliumgas tot het volume 50 liter bedraagt. Aan de ballon hangt een touw. De massa van 1 meter touw bedraagt 15 g.

Afbeelding

(dichtheid lucht: 1,29 kg/m3)

(dichtheid helium: 0,18 kg/m3)

Deze ballon stijgt op in de lucht tot er h meter touw van de grond opgetild is. h is:

  1. 2,5 m
  2. 2,0 m
  3. 1,5 m
  4. 1,0 m
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.

(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)
Ik heb zo geredeneerd: ik heb eerst de massa van de totale ballon berekend

DUS: massa helium+massa ballon=34,5g

Aangezien 1m touw 15g weegt, dacht ik: 34,5g=15.x (x zijnde het aantal m touw)

34,5/15=x

x=2.3

Maar, dan begin ik mij vragen te stellen bij die rechthoekige driehoek die gevormd kan worden met die dikke lijn onder de ballon en dan weet ik niet wat ik met de dichtheid van zuurstof moet doen, ik dacht een of andere gaswet? Met constant volume, maar dan zit ik met die temperatuur...

Berichten: 8.614

Re: [fysica] heliumballon

Werk met zwaartekracht en Archimedeskracht om zo de resulterende opwaartse kracht te berekenen die ballon en touw ondervinden.

PS: Je bent niet de enige die moeite heeft met deze vraag. Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je een aantal andere topics waarin hetzelfde probleem besproken wordt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1.116

Re: [fysica] heliumballon

Wat je weet is dat de opwaartse kracht en de neerwaartse krachten gelijk zijn. Ofwel: de zwaartekracht van het touw is gelijk aan de opwaartse kracht van de balon. De balon heeft dus een -opwaartse- kracht, ofwel is lichter dan de lucht en heeft dus eigenlijk een `negatief` gewicht (dit is wat ik mis in jouw verhaal). Het is eigenlijk gewoon een verhaaltje van de wet van Archimedes.

Hier een stappenplan:

1. Wat zijn de soortelijke dichtheden van lucht (ga gewoon uit van standaard omstandigheden)

2. Wat is dus het `negatieve` gewicht van het helium t.o.v. de lucht?

3. Wat is dus het gewicht van de hele heliumballon t.o.v. de lucht?

4. Hoeveel touw moet ik er tegenover zetten om deze `negatieve` massa te compenseren?

Reageer