Magnetisme in draden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Magnetisme in draden

Twee draden(met een gewicht per eenheidslengte van 10^-4 N/m) worden parallel aan elkaar opgehangen, de ene 0,1m boven de andere. Doorheen de draden loopt dezelfde stroom, maar in tegengestelde richting.Hoe groot moet de stroom in elke draad zijn opdat het magnetisch veld van de onderste draad het gewicht van de bovenste draad kan compenseren?

Ik dacht het volgende: omdat de stroomrichting van de onderste draad tegengesteld is aan die van de bovenste zullen de magnetisch veldlijnen elkaar versterken in het midden. Ik neem nu maar een meter draad(dat is het makkelijkste). De kracht die nodig is om dit draad hoog te houden is dan 10^-4N. Maar omdat de veldlijnen elkaar versterken verdeel ik de kracht over de twee draden. Je komt dan op 5*10^-5N per draad uit.

F = B ⋅ I ⋅ l ----> 5*10^-5N = B ⋅ I ⋅ 1

B kun je schrijven als B = μ0⋅I/ 2 ⋅ π ⋅ d

Omdat de draden elkaar in het midden 'versterken' moet d = 0,05m zijn

Maar als ik dit allemaal uitreken kom ik niet op 0,4A(wat het goede antwoord moet zijn). Wat doe ik hier verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Magnetisme in draden

Je moet niet werken met de twee magnetische velden tegelijk.

Het veld van de onderste draad heeft een invloed op de bovenste draad en vice versa, zo simpel is het.

Hier volstaat het dus om het magnetisch veld van de onderste draad te berekenen en te kijken welke kracht dat oplevert op de andere.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 25

Re: Magnetisme in draden

ZVdP schreef:Je moet niet werken met de twee magnetische velden tegelijk.

Het veld van de onderste draad heeft een invloed op de bovenste draad en vice versa, zo simpel is het.

Hier volstaat het dus om het magnetisch veld van de onderste draad te berekenen en te kijken welke kracht dat oplevert op de andere.
Maar om de stroomdraden heerst een cirkelvormig magnetisch veld met bijbehorende veldlijnen. Als je kijkt naar deze veldlijnen dan zie je dat deze veldlijnen elkaar versterken. Moet je hier dan geen rekening meehouden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Magnetisme in draden

De veldlijnen versterken elkaar inderdaad tussenin, maar in het midden ligt geen draad, dus dit maakt niet veel uit. Het veld van draad2 oefent geen kracht uit op draad2.

Vergelijk het met 2 negatieve ladingen op enige afstand van elkaar.

Hun elektrische velden versterken elkaar ook, maar om de kracht van lading1 op lading2 te berekenen, kijk je enkel naar het veld afkomstig van lading1.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 25

Re: Magnetisme in draden

ZVdP schreef:De veldlijnen versterken elkaar inderdaad tussenin, maar in het midden ligt geen draad, dus dit maakt niet veel uit. Het veld van draad2 oefent geen kracht uit op draad2.

Vergelijk het met 2 negatieve ladingen op enige afstand van elkaar.

Hun elektrische velden versterken elkaar ook, maar om de kracht van lading1 op lading2 te berekenen, kijk je enkel naar het veld afkomstig van lading1.


Jah je hebt helemaal gelijk! Dat had ik even over het hoofd gezien ;) Bedankt!

Reageer