Paar vragen m.b.t. goniometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Paar vragen m.b.t. goniometrie

Beste forumleden,

Op dit moment richt ik me op goniometrie. Tot nu toe kom ik er vrij goed doorheen, maar er zijn een paar struikelblokken die mij behoorlijk hinderen in mijn voortgang. Hopelijk wilt iemand mij hierbij helpen.

1 - Ontbinden in factoren

Bij de volgende opdracht moet ik een formule ontbinden in factoren met behulp van goniometrische formules. Het gaat om deze formule:
\(2 \sin ^2 x - \sin 2x =\)
Ikzelf zou zeggen dat je op zoek moet gaan naar termen binnen deze formule die je kunt omschrijven, waarna je een omgeschreven formule hebt die te veranderen is in een formule die bestaat uit termen. Ben ik zo op de goede weg?

2 - Bereken exact een uitkomst voor
\(\cos \frac{1}{8} \Pi\)
Een rekenmachine gebruiken mag niet. Eigenlijk wordt er nu gevraagd om de x-waarde van het punt dat in radialen is uitgedrukt, niet waar? Maar waar moet ik beginnen; bij de stelling van Pythagoras?

3 - Schrijf zonder wortel:
\(\sqrt{\frac{1- \cos x}{1+ \cos x}}\)
Moet ik nu beginnen met het kwadrateren van de gehele term? Dit heb ik geprobeerd, maar dan kom ik uit op:
\(\frac{- \cos ^2 x}{\cos ^2 x}\)
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Berichten: 8.614

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Ikzelf zou zeggen dat je op zoek moet gaan naar termen binnen deze formule die je kunt omschrijven, waarna je een omgeschreven formule hebt die te veranderen is in een formule die bestaat uit termen. Ben ik zo op de goede weg?
Ja. Wat zou je willen omschrijven?
2 - Bereken exact een uitkomst voor
\(\cos \frac{1}{8} \Pi\)
Ken je de halveringsformules?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7.068

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Ken je de halveringsformules?
Waarom niet gewoon vermenigvuldigen met
\(\sqrt{\frac{1-\cos{x}}{1-\cos{x}}}\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Bouwknudde schreef:1 - Ontbinden in factoren

Bij de volgende opdracht moet ik een formule ontbinden in factoren met behulp van goniometrische formules. Het gaat om deze formule:
\(2 \sin ^2 x - \sin 2x =\)
Ikzelf zou zeggen dat je op zoek moet gaan naar termen binnen deze formule die je kunt omschrijven, waarna je een omgeschreven formule hebt die te veranderen is in een formule die bestaat uit termen. Ben ik zo op de goede weg?
Je kan voor
\( \sin 2x\)
de verdubbelingsformule gebruiken en dan kan je iets buiten haken zetten.

Berichten: 1.116

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Je kan voor
\( \sin 2x\)
de verdubbelingsformule gebruiken en dan kan je iets buiten haken zetten.
Neem aan dat je een formulekaart hebt? Daarop vind je ook de formules van Simpson en Mollweide (zie: Wikipedia en dan met name de versie van hoeksom- en hoekverschilidentiteiten).
2 - Bereken exact een uitkomst voor
\(\cos \frac{1}{8} \Pi\)
Deze hoek ligt precies tussen twee standaardhoeken in. Ik denk dat je hier met gelijke driehoeken aan de gang moet, inderdaad. Je hebt twee congruente driehoeken die voldoen aan de stelling van pytagoras.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Deze hoek ligt precies tussen twee standaardhoeken in. Ik denk dat je hier met gelijke driehoeken aan de gang moet, inderdaad. Je hebt twee congruente driehoeken die voldoen aan de stelling van pytagoras.

Welke cosinuswaarde die hierop lijkt, ken je wel? Hoe vorm je deze uitdrukking om tot een uitdrukking in die cosinuswaarde?


Ik zou zelf eerder voor de manier van Klintersaas gaan om cos(pi/8) te berekenen.

Berichten: 1.116

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Ik zou zelf eerder voor de manier van Klintersaas gaan om cos(pi/8) te berekenen.
Ik heb echt geen flauw idee hoe Klintersaas het wilde doen.

Zelf kom ik op mijn manier uiteindelijk op
\(\sqrt{0.5+\frac{\sqrt{2}}{4}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Ik heb echt geen flauw idee hoe Klintersaas het wilde doen.


Via goniometrieregels,
\(sin\ 2 \alpha = 2\ sin\ \alpha\ cos\ \alpha\)
en zo; de opgave draaide ook om het gebruik daarvan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Zelf kom ik op mijn manier uiteindelijk op
\(\sqrt{0.5+\frac{\sqrt{2}}{4}}\)
Klopt, maar met één welbekende goniometrieregel ben je daar meteen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1.116

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Via goniometrieregels,
\(sin\ 2 \alpha = 2\ sin\ \alpha\ cos\ \alpha\)
en zo; de opgave draaide ook om het gebruik daarvan.
Nu je het zegt ja.

Ik kom dan op een soortgelijk antwoord:
\(\sqrt{\frac{1 + \frac{1}{2}\sqrt{2}}{2}} \left(= \sqrt{0.5 + \frac{\sqrt{2}}{4}}\right)\)
.

TS: Heb jij het probleem ook al volledig opgelost? Bekijk anders die wiki-pagina nog eens even. Die is wel heel makkelijk als het daarom gaat...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Nogmaals: Het is niet de bedoeling om complete antwoorden voor te zeggen. Probeer de bijdragen zodanig te houden dat je de TS naar het antwoord begeleidt, en hou de uitwerking(en) die je hebt gemaakt tot die tijd voor jezelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 37

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

Iedereen bedankt voor jullie hulp. Ik ben al wat verder gekomen maar zal even per opdracht omschrijven waar ik nog tegenaan loop.

1:
\(2sin^2(x)-sin(2x) = \)
\(2sin^2(x)-2sin(x)cos(x)= \)
\(2sin(x) (sin(x)-1+\frac{1}{sin(2x)}\)
)

Verder kom ik niet en ik weet ook niet of ik nog op de goede weg zit.

2:

Ik weet bijvoorbeeld
\(sin(\frac{1}{4}\Pi) = \frac{1}{2} \sqrt{2}\)
Maar hoe nu verder? Ik heb geen idee hoe ik over moet gaan naar die driehoeken zodat ik Pythagoras kan toepassen.

3:

Vermenigvuldigen met
\(\sqrt{\frac{1-\cos{x}}{1-\cos{x}}}\)
had ik inderdaad gewoon zelf op moeten komen. Dit brengt mij tot het wegwerken van de wortel boven de deelstreep, waardoor
\(1 - cos(x)\)
overblijft.

Dan beneden de deelstreep. Op de een of ander manier moet er
\(|sin(x)|\)
uitkomen, dit zie ik bij mijn GR, maar ik heb geen idee hoe ik hier algebraïsch op kom.

Bedankt iedereen!

Berichten: 1.116

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

2: Kijk eens naar de wikipediapagina en dan met name onder het kopje machtsreductieformules en/of halve hoek identiteiten.

Je kunt ook het volledige probleem eens uittekenen en met pythagoras aan de gang. Dan ben je wss. wel heel even bezig (congruente driehoeken bewijzen, etc.).
Dan beneden de deelstreep. Op de een of ander manier moet er
\(|sin(x)|\)
uitkomen, dit zie ik bij mijn GR, maar ik heb geen idee hoe ik hier algebraïsch op kom.
Volgens mij niet hoor... Volgens mij moet daar iets met tangens uit komen...

Maar laten we je op weg helpen:
\(\sqrt{\frac{(1 - \cos x)}{(1 + \cos x)}} \cdot \sqrt{\frac{(1 - \cos x)}{(1 - \cos x)}} = \sqrt{\frac{(1 - \cos x) (1 - \cos x)}{(1 + \cos x) (1 - \cos x)}}\)
Werk dat eens uit en streep dingen tegen elkaar weg e.d. en probeer er daarna weer een zo kort mogelijke noemer en teller van te maken.

Nu kun je vervolgens nog iets boven de deelstreep wegwerken (niet eerst de wortel daar weg proberen te halen! Denk aan eenheidscirkel en pythagoras!) en vervolgens de wortel wegwerken...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Paar vragen m.b.t. goniometrie

1)
\(2*sin^2(x)-sin(2x) = 2*sin^2(x)-2sin(x)cos(x)= 2*sin(x)*(sin(x)-cos(x))\)
Zover zit je al goed. Enkel de term (sin(x)-cos(x)) zou dan nog ontboden moeten worden. Dit zie ik zelf ook zo direct niet.

2)

Vergeet die driehoeken en Pythagoras hier.

Je wil
\(cos(\frac{\pi}{8})\)
berekenen. Je hoort
\(cos(\frac{\pi}{4})\)
en ook sin en tan van die hoek vanbuiten te kennen. Als je cos(2x) moet kennen, moet je eens kijken of je geen formule kent die cos(2x) uitschrijft in sinussen en cosinussen van x.

3)

Als je kijkt naar de Machtsreductie-formules en je herschrijft ze een beetje:
\(1-cos(x) = 2*sin^2(\frac{x}{2})\)
\(1+cos(x) = 2*cos^2(\frac{x}{2})\)
Als je dat invult ben je er al.

Reageer