Moleculaire genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Moleculaire genetica

Beste iedereen!

Ik zit met een vraag van een oud tentamen over moleculaire genetica (helaas zonder uitwerkingen) waar ik niet zeker weet of ik het antwoord van goed heb, aangezien ik dit van studiegenoten heb gehoord maar niet 123 kan vinden in mijn boek.

De vraag is als volgt:

Thermus thermophilus is een bacterie die optimaal groeit bij temperatuur van 65 graden. De bacterie heeft zich helemaal aangepeast aan deze hoge temperatuur en hij bevat o.a. een topoisomerase die relaxed DNA kan omzetten in DNA met positieve supercoilling.

a:Waarom zou deze bacterie zo'n topoisomerase hebben?

b:Verwacht je dat dit enzym een topoisomerase I of een topoisomerase II is

en nu dacht ik aan de volgende antwoorden:

a: Doordat het zo warm is heeft de DNA meer ruimte nodig, door er positieve supercoiling in te brengen heeft het DNA minder ruimte nodig.

b: Topoisomerase II, omdat deze de gehele dubbele helix doorknipt en over een andere dubbele helix heen kan leggen waardoor je er supercolling in kan 'maken'.

Is dit waarschijnlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Moleculaire genetica

Wat is normaal de temperatuur waarop DNA zou denatureren? Welke van de structuren die je noemt is stabieler in dit opzicht?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 26

Re: Moleculaire genetica

ah, dus door de hoge temperatuur zullen sommige waterstof bruggen kunnen breken, door er positieve supercoiling in aan te brengen zitten de basen op elkaar gedrukt als het ware waardoor ze minder snel los zullen laten.

Berichten: 1.116

Re: Moleculaire genetica

door er positieve supercoiling in aan te brengen zitten de basen op elkaar gedrukt als het ware waardoor ze minder snel los zullen laten.
Yep, dat is naar mijn idee het idee. Daarnaast zullen er mogelijk meer waterstofbruggen gevormd kunnen worden en heb je dat andere krachten ook mogelijk iets groter zullen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Moleculaire genetica

ah, dus door de hoge temperatuur zullen sommige waterstof bruggen kunnen breken, door er positieve supercoiling in aan te brengen zitten de basen op elkaar gedrukt als het ware waardoor ze minder snel los zullen laten.
Het is niet de 95 graden C die je in de PCR gebruikt om te denatureren maar laten we zeggen dat het in ieder geval niet de meest stabiele omgeving is voor dsDNA. Je zou even moeten zoeken wat de literatuur erover schrijft maar dit is het eerste dat bij mij op komt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 26

Re: Moleculaire genetica

Bedank iedereen voor de snelle reactie! ;) Hier heb ik wat aan!

Reageer