Aardappelen fabeltjes of niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Aardappelen fabeltjes of niet?

Hello

Ons bouwwerken zijn net afgerond en iemand had ons gezegd als je later een mooi grasperk wilt dan moet je aardappellen planten eerst. dat hebben we dus gedaan en nu hebben we een heel mooi tuin vol met aardappellen.

We hadden er de gewoonte van gemaakt om per week een struik uit te trekken en die aardappelen direct op te eten (Niet rauw, altijd gekookt). Zo waren ze echt vers dacht ik en kan je die ook langer bewaren. Maar nu heeft er mij iemand gezegd dat je aardappellen eerst 10 dagen moet laten rusten na het uittrekken eer je die op eet. Is dat waar of zijn dat fabeltjes?

Mvg Bolly

Berichten: 150

Re: Aardappelen fabeltjes of niet?

Het is volgens mij een fabeltje, geen idee waar dat op gebaseerd is; kan er weinig meer over zeggen alleen dat ik opgegroeid ben met het eten van (ook heel verse) aardappelen. Overigens het aardappelen telen om een goed gazon te krijgen is voor mij ook nieuw. Is dat om de textuur van de grond te verbeteren?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Aardappelen fabeltjes of niet?

Die 10 dagen doen denken aan een aanbevolen wondhelingsfase voor als je de aardappelen had willen bewaren: "De wondheling is een proces dat reeds tijdens de droogfase begint. Indien nodig kan een goede wondheling worden gerealiseerd door na het drogen gedurende ongeveer 10 dagen een temperatuur van 15-18°C aan te houden en een relatieve luchtvochtigheid >90%."

Kennisakker

Berichten: 2

Re: Aardappelen fabeltjes of niet?

Het is volgens mij een fabeltje, geen idee waar dat op gebaseerd is; kan er weinig meer over zeggen alleen dat ik opgegroeid ben met het eten van (ook heel verse) aardappelen. Overigens het aardappelen telen om een goed gazon te krijgen is voor mij ook nieuw. Is dat om de textuur van de grond te verbeteren?
Hello

Bedankt voor je reactie.

Blijkbaar zouden aardappelen een reinigende werking hebben. Het is dus zo als je eerst aardappellen plant dan zou je nadien wanneer je gras zaait minder onkruid moeten hebben en een mooier gras perk dus waarschijnlijk zou het ook invloed hebben op de textuur. En ook je zaait gras op grond die al eens bewerkt geweest is. Dat zou ook een positieve kant moeten hebben.

Vele mensen hadden ons dat aangeraden. Ik moet wel zeggen dat het wel de oudere generatie is die ons dat aanbevolen heeft. Ik zal eens zien of ik daarvan iets terug vind op internet.

Alleszins ons oogst is heel geslaagd. Ons buurman die al jaren tuiniert is jaloers op ons aardappellen. Blijkbaar zou er een spreuk zijn dat de domste boeren de beste aardappellen oogsten. Blijkbaar is er wel iets van waar. Want veel vertstand van telen hebben we niet. :-)

ik vind het wel gemakkelijk om ons aardappellen rechtstreeks uit ons hof te gaan halen en direct bereiden maar nu iemand ons aangewezen heeft om die 10 dagen te laten rusten wil ik mij dieper over informeren hierover. Alle reacties zijn welkom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardappelen fabeltjes of niet?

Overigens het aardappelen telen om een goed gazon te krijgen is voor mij ook nieuw. Is dat om de textuur van de grond te verbeteren?
Het is inderdaad om de structuur van de grond te verbeteren. En bepaalde soorten onkruid kunnen niet tegen de aanwezigheid van aardappelen, dus die verdwijnen dan ook vanzelf.

Ik heb ook wel eens aardappelen gezet in de tuin bij een nieuwbouwhuis, met dit doel. Toen ook per dag een of twee planten er uit gehaald om dezelfde dag op te eten. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.

Berichten: 150

Re: Aardappelen fabeltjes of niet?

Bij het uittrekken van een aardappelplant moet je er wel op letten, Spirewit, dat er geen aardappelen in de grond achterblijven anders heb je volgend jaar een gazon met aardappelopslag!
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Reageer