Vraagje m.b.t. verdelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Vraagje m.b.t. verdelingen

Zou ik uw hulp mogen mbt onderstaande opgave. Ik mijn berekening vermeldt.

Alvast hartelijk dank.

Volgens een onderzoek onder 420 huishoudens koopt 78% brood in de supermarkt.

Bepaal de [95%] ruimte voor toeval. In procenten

Antw: Z waarde 1,960: 4%

Als je dat percentage zou willen weten, met een nauwkeurigheid van plus en min 0,55%

hoeveel huishoudens zou je dan moeten ondervragen?

Berekening:

Z waarde: 1,960

Z in kwadraat: 3,841458821

Nauwkeurigheid in kwadraat: 0,00003025

Standaard deviatie in kwadraat is: 1716

Dan is N: 6591,943336

Kunt u mij aangeven wat in bovenstaande berekening mis gaat? Het uiteindelijke antw. klopt namelijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vraagje m.b.t. verdelingen

De vraag lijkt me niet compleet. Wat bedoel je met "Bepaal de [95%] ruimte voor toeval"? Waarschijnlijk dat de gevonden 78% binnen een verondersteld model binnen het 95%-waarschijnlijkheidsgebied valt, welk model dan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Vraagje m.b.t. verdelingen

De vraag lijkt me niet compleet. Wat bedoel je met "Bepaal de [95%] ruimte voor toeval"? Waarschijnlijk dat de gevonden 78% binnen een verondersteld model binnen het 95%-waarschijnlijkheidsgebied valt, welk model dan?


In alle huis-tuin-en-keuken-gevallen wordt er van een betrouwbaarheid uit gegaan van 95%

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vraagje m.b.t. verdelingen

In alle huis-tuin-en-keuken-gevallen wordt er van een betrouwbaarheid uit gegaan van 95%
Ja maar betrouwbaarheid met betrekking tot wat? Wat is er betrouwbaar, of waarvan wordt de betrouwbaarheid getoetst?

Doorgaans doe je zo'n toets t.o.v. een nulhupothese.

Misschien moet de vraag zijn: wanneer je toetst of 78% van de huishoudens brood in de supermarkt koopt via een steekproef met een omvang van 420 huishoudens, wat is dan het 95%-betrouwbaarheidsinterval?

Of moet het zijn: in een steekproef van 420 huishoudens kochten er 327 brood in de supermarkt, wat is het 95% betrouwbaarheidsinterval? (bedoeld als: in welk interval ligt het echte gemiddelde met 95% zekerheid?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.116

Re: Vraagje m.b.t. verdelingen

Misschien moet de vraag zijn: wanneer je toetst of 78% van de huishoudens brood in de supermarkt koopt via een steekproef met een omvang van 420 huishoudens, wat is dan het 95%-betrouwbaarheidsinterval?
Ik neem aan dat de vraag op deze manier gesteld is.
Bepaal de [95%] ruimte voor toeval. In procenten
Wij zullen het maar berekenen in plaats van bepalen. Ik zou zeggen: bereken eerst het 95%-betrouwbaarheidsinterval voor het aantal huishoudens om vervolgens deze te delen door het totaal.
\(\sigma(X) = \sqrt{n \cdot p \cdot (1 - p)}\)
\(\mbox{95\%-betrouwbaarheidsinterval} \approx \mu \pm 2 \cdot \sigma(X)\)

Berichten: 1.116

Re: Vraagje m.b.t. verdelingen

Als je dat percentage zou willen weten, met een nauwkeurigheid van plus en min 0,55%

hoeveel huishoudens zou je dan moeten ondervragen?
Kun je ook berekenen met:
\(\sigma(X) = \sqrt{n \cdot p \cdot (1 - p)}\)
Tip: neem
\(\sigma(X) = \frac{0.55\% \cdot n}{2} = 0.00275 \cdot n\)
.

Ik kom ruim boven de 20000 uit.

Reageer