Gravitatie-anomalie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 80

Gravitatie-anomalie

Op bepaalde plaatsen gelden de zwaartekrachtwetten niet: water stroomt er naar boven, en dingen rollen een helling op i.p.v. af. Zo'n verschijnsel wordt een gravitatie-anomalie genoemd, en nog steeds hebben wetenschappers hier geen verklaring voor. Enkele plaatsen waar zich gravitatie-anomalieën voordoen zijn:

- Italië, ten zuiden van het meer Lago Albano ligt een verbindingsweg (Via dei Laghi) tussen Rocca di Papa richting Arriccia. Vlak voor de afslag naar Albano is er een stukje weg waar dit fenomeen plaatsvindt.

- Polen, vlakbij de berg Schneekoppe, in het health resort Karpacz Górny (Brückenberg), vlakbij een beekje ligt langs "ulica Strazacka" de gravitatie-anomalie. Deze plek staat bekend als "Miejsce zaburzenia grawitacji".

- Duitsland, in Oberlausitz, bij het zgn. "Meltheuer", is het fenomeen ook waarneembaar.

- Duitsland, in Eifel bij het verlaten dorp Schleiden tegenover een camping idem dito. Hier is het echter niet altijd waarneembaar.

- Schotland, tussen Ayr en Maidnes op de A719 in de buurt van Firth of Clyde is er ook nog de plek "Electric Brae".

- Chili, tussen Putre en Arica ligt de plaats Quebrada Cardones.

Ik persoonlijk vind deze fenomenen wel interessant, en mijn vraag is of jullie bekend zijn met nog andere plekken waar zich gravitatie-anomalieën voordoen?
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gravitatie-anomalie

Ken geen andere plekken, maar het gaat hierbij om een soort optische illusie. Het lijkt of (bijvoorbeeld) een weg omhoog loopt, maar dit is in werkelijkheid niet zo.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 80

Re: Gravitatie-anomalie

Wel meerdere sceptici beweren dit, maar uit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is!

Ik neem als voorbeeld het fenomeen in Italië, dat als eerste onderzocht werd door de Duitse geoloog Johannes Fiebag. Nader onderzoek werd verricht door de Duitse wetenschappers Grazyna Fosar en Franz Bludorf.

Onderstaande quote is een vertaald uitreksel uit het officiële rapport "Anomalies of Gravitation".
... Niettemin zou het nog steeds om een optische illusie kunnen gaan ware het niet dat de duidelijk zichtbare bevindingen het tegendeel beweren:

1. Alle bomen langs de vooronderstelde stijgende gradiënt zijn geneigd om in dezelfde hoek te groeien: zo suggereren ze inderdaad een stijgende gradiënt.

2. Aan het einde van de stijgende gradiënt is, zoals gezegd, een kam, waarachter de weg weer bergaf loopt. Waarnemers kunnen duidelijk zien dat zodra een voertuig over de kam rijdt, dit voertuig uit het zicht verdwijnt. Dat zou niet mogelijk zijn als de weg voor de kam al bergafwaarts zou lopen.

3. Het vreemde fenomeen bestaat niet langs de volledige stijgende gradiënt, maar eindigt abrupt kort vóór de kam. Op dit punt stoppen voertuigen en objecten met rollen. Als het een optische illusie betrof zou dat niet kunnen.

4. De anomalie loopt niet parallel aan de weg maar een beetje diagonaal, zodat flessen en dergelijke rollen in de richting van het midden van de weg van de bergopwaartse kant.

5. Het grootste raadsel is dat het effect niet constant is, maar tijdelijk schijnt te pulseren. Zo komt het soms voor dat als een object op één plek nog opwaarts rolt, dat minuten later vanaf diezelfde plek niet meer doet, maar weer wel op een andere plek...  

... In ons geval kozen we voor de pendel en kalibreerden die in Berlijn. In Berlijn had de pendel 0,9629 seconde nodig om een complete oscillatie te maken. Op de Italiaanse Via dei Laghi echter bedroeg de oscillatie, met aftrek van een foutmarge van 0,002 seconden, 0,9788 seconden. Hiermee was bewezen dat de pendel op de Via dei Laghi langzamer bewoog, wat alleen maar te verklaren was door een afwijking in gravitatie. Gemiddeld is de gravitatie daar 3.2 % kleiner dan in Berlijn. Optische illusie als verklaring voor het fenomeen is geen optie meer. Het staat vast dat er ter plaatse sprake is van een gravitatie-anomalie. De vraag is alleen hoe dat kan? Zijn er abnormale geofysische effecten die verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de afgenomen gravitatie in Italië?...

... De lokale gravitatie-anomalieën kunnen voorkomen als er bijvoorbeeld ter plekke ertsen onder de grond zitten waarvan het gewicht groter is dan bij de omringende rotsen. Ander oorzaken kan men vinden in tectonische verschuivingen bij de randen van continentale platen of de convectiestromen in het vloeibare binnenste gedeelte van de aarde. Lokale gravitatie-afwijkingen worden doorgaans gebruikt om voor commerciële doeleinden ertsen op te sporen. De grootste afwijkingen die de wetenschap kent zijn slechts ongeveer 0,1 delen per duizend... ... Dat is dus minder dan een honderdste van de anomalie die wij in Italië hadden gemeten. Dr. Schwintzer bevestigde ons dat de huidige wetenschap een dergelijke sterke anomalie van gravitatie niet kan verklaren. Het raadsel van Rocca di Papa blijft bestaan.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Gravitatie-anomalie

...het gaat hierbij om een soort optische illusie...
meerdere sceptici beweren dit, maar uit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is!
Nou, als het een optische illisue is, is die gemakkelijk te bewijzen door het gebruik van een waterpas. Het zou me verwonderen mocht niemand dit gedaan hebben.

Er moeten toch instrumenten bestaan die in staat zijn om de werkelijke hellingszin en -hoek te traceren, ongeacht de zwaartekracht. Heeft men deze nog nooit gebruikt en de resultaten hiervan vergeleken met een op deze weg rollend object?

Berichten: 46

Re: Gravitatie-anomalie

Ik heb een boek van optische illusies en daarin wordt deze ook aangehaald. Deze plekken zijn gewoon natuurlijke versies van de kamer van ames. Het effect wordt bereikt door een misleidende horizontale lijn.

Berichten: 80

Re: Gravitatie-anomalie

Nou, als het een optische illisue is, is die gemakkelijk te bewijzen door het gebruik van een waterpas. Het zou me verwonderen mocht niemand dit gedaan hebben.
Dit is inderdaad gedaan, en wat bleek: geen optische illusie!!

Verder wil ik nog iets kwijt over de anomalie in Polen.

Ook hier werd het fenomeen onderzocht door Fosar en Bludorf. Ze maakten gebruik van een Global Positioning System (GPS). Tegenwoordig geeft dit niet alleen nauwkeurig zijn positie weer, maar ook de hoogte ten opzichte van het zeeniveau. Gangbare meetinstrumenten kunnen door de zwaartekracht beïnvloedt worden, maar de GPS niet, aangezien deze zijn informatie van satellieten krijgt. Met behulp van de GPS werd het bewijs geleverd dat de Strazacka-weg omhoog loopt. Bovendien werd uit metingen met de pendel bewezen dat de afwijking hier groter is dan in Italië.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Gravitatie-anomalie

Om te beginnen een bronvermelding, best wel handig als je zelf dingen wil natrekken.

http://www.fosar-bludorf.com/archiv/rocca_eng.htm

http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/335/28/

Afbeelding

( Meting met pendel )

Afbeelding

("waterpassen")

Say no more....

Ik raad je aan eens deze instrumenten te bestuderen:

Tachymeter (5" nauwkeurig of 24 mm/km)

Afbeelding

Digitaal waterpas (0.3 mm/km nauwkeurig)

Afbeelding

werkt niet bij zwaartekrachtanomalien, dan heb namelijk je ook een gravimeter nodig (ja ja hiermee kun je zwaartekracht meten!)

Afbeelding

Of iets moderner: een differentieel GPS toestel, meet tot 5 cm nauwkeurig ten opzichte van satellieten.

Afbeelding

Echter ook een gps-instrument heeft een geoide nodig,

...en die wordt bepaald door zwaartekrachtmeting.

landmeetapparatuur:

http://www.geotrade.nl/verhuur.asp

geofysische meetinstrumenten:

http://www.igm-geophysik.de/angebot_systeme.html

Reageer