donker is niet donker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 97

donker is niet donker

Hoi,

Als ik in een pikdonkere kamer zit, zie ik nog altijd random vage witte vlekjes en steeds terugkerend is een soort vierkantje met rose en blauwe bolletjes.

iemand een verklaring?

Ik heb eens gelezen dat radioactieve straling lichtflitsjes produceerd in de oogvloeistof??????

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: donker is niet donker

ik heb gehoord een keer van een vriend dat je ogen aan het donker wennen en licht 100 keer beter gaat zien of dat waar is weet ik niet ik ben benieuwd!
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: donker is niet donker

ik heb gehoord een keer van een vriend dat je ogen aan het donker wennen en licht 100 keer beter gaat zien of dat waar is weet ik niet ik ben benieuwd!


100 keer beter mss niet.. maar je ogen wennen wel aan de donkerte, want als ik het licht uitdoe in mijn kamer, is het eerst pikkedonker en daarna begin ik mijn kast, mijn bed, mijn tafel,..enzo te zien.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: donker is niet donker

Ik kan me voorstellen dat je in het perfecte donker nog steeds vage kleurvlekjes kan zien door chemische 'ruis' in je oogzenuw of het visuele centrum in je hersenen - maar dat zou je een neuroloog moeten vragen! Astronauten meldden inderdaad ook sporadische lichtflitsen wanneer ze hun ogen sloten:

http://physicsweb.org/articles/news/7/4/12/1

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: donker is niet donker

ik heb gehoord een keer van een vriend dat je ogen aan het donker wennen en licht 100 keer beter gaat zien of dat waar is weet ik niet ik ben benieuwd!


Ik heb juist iets gelezen over kleuren en licht. Je 'projecteert' beelden op je netvlies. Deze heeft staafvormige vliesreceptoren en kegelvormige. De kegelvormige receptoren dienen om kleuren te kunnen onderscheiden en de staafvormige receptoren dienen voor de donkerte (of lichte...hoe je het wilt noemen..). Ik ben geen kenner, maar mss passen deze staafvormige receptoren zich aan.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: donker is niet donker

Ja, als het donker word produceert je oog meer staafjes, meer staafjes betekent beter zicht in het donker :wink:

Omgekeerd, als je het plots licht maakt is er nog een grote concentratie staafjes in je oog die je oog dus kwijt moet geraken om genoeg kegeltjes aan te maken waardoor je slecht licht verdraagt als je plots uit het donker komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: donker is niet donker

Het aantal staafjes en kegeltjes ligt vast, het zijn de lichtgevoelige eiwitten hierin die in concentratie kunnen varieren als gevolg van de lichtomstandigheden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: donker is niet donker

Cycloon schreef:Ja, als het donker word produceert je oog meer staafjes, meer staafjes betekent beter zicht in het donker  :wink:  

Omgekeerd, als je het plots licht maakt is er nog een grote concentratie staafjes in je oog die je oog dus kwijt moet geraken om genoeg kegeltjes aan te maken waardoor je slecht licht verdraagt als je plots uit het donker komt.
Wat gebeurd er dan als je blindt wordt door licht?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: donker is niet donker

VERblind bedoel je zeker?

Dan komt er ineens zoveel licht in je oog en dus op je netvlies dat de staafjes en kegeltjes ineens enorm veel prikkels naar je hersenen sturen, waardoor deze de informatie niet meer kunnen verwerken. Je ogen moeten zich dan even aanpassen aan de veranderde lichtomstandigheden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: donker is niet donker

Bas schreef:VERblind bedoel je zeker?

Dan komt er ineens zoveel licht in je oog en dus op je netvlies dat de staafjes en kegeltjes ineens enorm veel prikkels naar je hersenen sturen, waardoor deze de informatie niet meer kunnen verwerken. Je ogen moeten zich dan even aanpassen aan de veranderde lichtomstandigheden.


Ik dacht gewoon dat mens ook door licht blind konden worden...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: donker is niet donker

Nou, eigenlijk alleen door direct, fel zonlicht gedurende een wat langere tijd (maar niemand kijkt graag recht in de zon) of andere bronnen van sterk (UV-)licht, zoals bij het lassen. De energierijke straling zorgt dan voor beschadiging van de cellen in je oog, waaronder de staafjes en kegeltjes.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 25

Re: donker is niet donker

Ik had gehoord dat je ook van de lichtflits van bijvoorbeeld een flinke kernexplosie blind kan worden. Is dat dan ook maar tijdelijk of is het gewoon genoeg licht om in een keer een heleboel lichtgevoelige cellen te slopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: donker is niet donker

Hier kan je inderdaad blind van worden. De kegeltjes en staafjes krijgen dan zo'n oplawaaier dat ze afsterven.

PS: de degenkrab ziet evengoed in het licht als in het donker. De degenkrab kan het licht 1 miljoen keer versterken waardoor deze genoeg heeft aan het licht van de sterren en de maan om perfect te kunnen zien.

PPS: de vleermuis ziet ook evengoed (of eigenlijk evenslecht) in het licht als in het donker. Zo zie je maar: alles is relatief.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: donker is niet donker

Brinx schreef:! Astronauten meldden inderdaad ook sporadische lichtflitsen wanneer ze hun ogen sloten:

http://physicsweb.org/articles/news/7/4/12/1


Dat is een ander fenomeen en komt door zware deeltjes die in de ruimte voorkomen en op het netvlies botsen. Op aarde hebben we daar geen last van aangezien we een dampkring hebben. Dat zegt dat artikel trouwens ook.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Re: donker is niet donker

Ik zou gewoon niet zo veel meer blowen.... :shock:

Reageer