Praktijk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Praktijk

als leiding monteur loop ik vaak tegen dit probleem

ik hoop dat kan iemand mij in de goede richting wijzen

graag zou ik in een spreadsheet xyz coordinaden inwillen vullen om vervolgens

antwoord te krijgen om hoe lang het stuk pijp moet zijn en inde welke hoek ik de bochten moet zagen

in de bijlage de praktijk

de groene pijp is relatief makelijk te maken hij bestaad uit 45 en 90 graden bochten,

die onder de zelfde hoeken op de leiding worden gelast

dat werkt perfect maar is wel erg bewerkelijk hij bestaat uit 5 pijpdelen en 8 lassen

de grijze pijp gaat heeft maar 2 pijpdelen en 2 45 graden bochten veel minder las en slijpwerk

probleem is nu hoe moet je uitrekenen hoe lang de pijp is en onder welkehoek moeten de bochten gezaagd worden

en onder welke hoek ze op de leiding gelast moeten worden

een cad tekenprogramma is niet aanwezig maar excel zit in m,n mobile telefoon

de rode stippen moeten de snijpunten voostellen
Bijlagen
pijp2.jpg
pijp2.jpg (47.33 KiB) 2615 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Praktijk

ter info dit is de bedoeling (bijlage)

met een 2d bewerking kom ik er wel uit maar 3d schiet ik tekort

iedere hulp is welkom,

vast bedankt twan
Bijlagen
xyz.jpg
xyz.jpg (40.53 KiB) 2616 keer bekeken

Re: Praktijk

Lijkt me interessant en uitvoerbaar.

Even een aantal vragen voor mijn begrip, ik begrijp dat er slechts twee basisproducten zijn, pijp en haakse bochten?

Een bocht van 45graden maak je door een haakse bocht doormidden te slijpen. Alleen de binnenradius van de bocht bepaalt de maat van de twee pijpdelen, er is geen 'mof' nodig.

Is de diameter altijd gelijk?

Er zijn geen T-stukken, deze worden op maat gemaakt, in elke willekeurige hoek. Moet de wijze waarop een T-stuk worden geslepen helemaal uitgewerkt? Of is de hoek en de coordinaat waar de aftakking komt genoeg? Alles is best mogelijk maar misschien wel veel extra werk, en misschien moeilijk weer te geven.

Misschien kun je ter illustratie je 2-d model/werkblad geven, eventueel per email?

Re: Praktijk

Heb alvast even zitten rekenen. Ik neem aan dat dit plaatje je bekend voorkomt, en dat het klopt met jouw situatie:
naamloos.GIF
naamloos.GIF (4.4 KiB) 2611 keer bekeken
Stel dat van drie punten de coordinaten (x,y,z) bekend zijn. De afstand tussen (x1,y1,z1) en (x0,y0,z0) is gelijk aan l1,
\(l_1=\sqrt((x1-x0)^2+(y1-y0)^2+(z1-z0)^2)\)
(1)

Ik noem het stuk tussen (x0,y0,z0) en (x1,y1,z1) even (X1,Y1,Z1), dat is een vector. Evenzo heet het stuk tussen(x1,y1,z1) en (x2,y2,z2) even (X2,Y2,Z2) (let op hoofdletters).

Hiermee wordt de lengte van het eerder berekende deel (1)
\(l_1=\sqrt(X_1^2+Y_1^2+Z_1^2)\)
(2)

Voor deel 2 natuurlijk eender. De cosinus van de hoek Beta tussen deel 1 en deel 2 wordt nu
\(cos( \beta)=(X_1.X_2+Y_1.Y_2+Z_1.Z_2)/(l_1.l_2)\)
(3)

Hieruit bepaal je Beta. Vervolgens kort je deel 1 (met lengte l1)) in met een delta(l) van
\(\Delta l = tan( \beta /2).(r+1/2.D)\)
(4)

Hierin is r de binnenradius en D de buisdiameter.

Volg je het zover, zit ik op de juiste weg?

dan is mijn volgende vraag, hoe geef je met coordinaten aan dat een knooppunt een T-stuk is? De buislengten veranderen niet t.o.v. (2). De hoek waaronder moet worden geslepen is beta/2 voor de binnenhelft, en (90-beta/2) voor de buitenhelft, als de hoek van het T-stuk beta is. Ik neem aan dat je dit ook volgt.

Berichten: 5

Re: Praktijk

bessie schreef:Lijkt me interessant en uitvoerbaar.

Even een aantal vragen voor mijn begrip, ik begrijp dat er slechts twee basisproducten zijn, pijp en haakse bochten?

Een bocht van 45graden maak je door een haakse bocht doormidden te slijpen. Alleen de binnenradius van de bocht bepaalt de maat van de twee pijpdelen, er is geen 'mof' nodig.

Is de diameter altijd gelijk?

Er zijn geen T-stukken, deze worden op maat gemaakt, in elke willekeurige hoek. Moet de wijze waarop een T-stuk worden geslepen helemaal uitgewerkt? Of is de hoek en de coordinaat waar de aftakking komt genoeg? Alles is best mogelijk maar misschien wel veel extra werk, en misschien moeilijk weer te geven.

Misschien kun je ter illustratie je 2-d model/werkblad geven, eventueel per email?
hallo eerst bedankt voor je enthousiasme

ehh eerst even wat feiten:

leidingwerk word altijd met hartmaten gemeten de straal van een lasbocht is afhankelijk van de diameter van de pijp

wij gebruiken nooit moffen alle bochten worden gelast, pijp aan pijp, pijp aan bocht etc

diameters zijn in inch (1"(33mm) 2"(60.3)etc) maar zijn volgens mij niet belangrijk

tstukken lasverlopen hebben vaste inbouwmaten

ik maak nu even wat 2d plaatjes zo dat het wat duidelijker word

Berichten: 5

Re: Praktijk

jou plaatje klopt precies bessie

simpel verzet 2d

in het spreadsheet zou de xyz er zo uitzien

de lengte die de bochten opnemen er afreken en klaar



radius = 75

x y z

0 0 0 ==> pijp Verdraaiing startpunt 0

100 0 0 ==> 0 pijp 69 mm bochthoek 45 gr

200 100 0 ==> 180 pijp 80 mm bochthoek 45 gr

300 100 0 ==> 0 pijp 69 mm 0
Bijlagen
pijp4.jpg
pijp4.jpg (32.57 KiB) 2615 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Praktijk

de eerste formule staat werkend in excel Perfect

nu de rest nog even ;-))

Reageer