Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Zwaartekracht

Overlaatst was het serieus aan het regenen en ik begon me vragen te stellen bij de manier waarop de regendruppels op de aarde vallen.

Ik weet dat er een zwaarteveld is, maar zijn er degelijk zo'n zwaarteveldlijnen waarlangs de druppels effectief naar beneden zouden kunnen vallen, buiten het feit dat zij onderhevig zijn aan de wind en dergelijke...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaartekracht

zijn er degelijk zo'n zwaarteveldlijnen waarlangs de druppels effectief naar beneden zouden kunnen vallen,
zogenoemde veldlijnen, of het nu gaat om zwaartekracht-, magnetische- of elektrische velden, zijn geheel fictief, en bestaan alleen op tekeningen, waarbij de richting van de lijnen de richting van het veld aanduidt (duhh) en de dichtheid van de lijnen in de buurt van een zeker punt de veldsterkte op dat punt weergeeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Zwaartekracht

zogenoemde veldlijnen, of het nu gaat om zwaartekracht-, magnetische- of elektrische velden, zijn geheel fictief, en bestaan alleen op tekeningen, waarbij de richting van de lijnen de richting van eht veld aanduidt (duhh) en de dichtheid van de lijnen in de buurt van een zeker punt de veldsterkte op dat punt weergeeft.
waarom is zoiets 'fictief' dan nuttig? afgezien van de visuele voorstelling

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaartekracht

Vergelijkbare vraag: Waarom is om het even welke grafiek nuttig als je al een tabel met gegevens hebt?

Juist dóór het mogelijk maken van een visuele voorstelling is dat nuttig. Ons brein kan uit grafische voorstellingen in no time een hoop nuttige info halen. Uit hoogtelijnen op een geografische kaart bijvoorbeeld kun je op het zicht inschatten hoe steil hellingen zijn, toch zeker op een punt vergeleken met een ander punt. De informatie is dan niet nauwkeuriger dan "steil, steiler, steilst", maar héél vaak is dat meer dan voldoende.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zwaartekracht

Terwijl ik niets toevoeg aan Jans uitleg een voorbeeldje:

http://home.planet.nl/~desart/noisedec/NoiseDecayMovie.html

Die knoppen werken niet goed meer (niet aangepast aan recente browsers)

Klik echter op die figuur en die animatie start.

Al wat je daar ziet als geometrische vormen in die zwarte lijntjes zijn fictieve begrenzingen.

Ik probeer gewoon duidelijk te maken hoe geluid zich uitbreid vanuit een bron.

Als ik dit in een tabel met cijfers gedaan had verstaat of voelt niemand dit aan inclusief mijzelf.

Ook met woorden wordt dit een beetje chaotisch om hier een juist beeld van te krijgen.

Door deze fictieve begrenzingen/vormen te tekenen wordt dit eenvoudiger grijpbaar.
Eric

Reageer