Onbekende isoleren in lastige formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Onbekende isoleren in lastige formule

Beste mensen,

Ik heb de volgende formule opgesteld waarin ik 1 onbekende heb. Deze wil ik isoleren zodat er komt te staan x=.... en ik de formule in excel in kan voeren. Ik kom alleen niet verder, kunnen jullie me helpen?

(x/1.16938)-0.3655=x^0.2857

Berichten: 473

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Volgens mij gaat die vergelijking niet op ](*,)

Waarom moet je trouwens x afzonderen om dat in Excel te krijgen?

Neem willekeurige getallen in Excel en bereken eens linker en rechter lid afzonderlijk uit.

Dus, hoe kom je aan die vergelijking?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

De verg is oplosbaar.

Maar bedoel je met isoleren, oplossen? Dan krijg je geen formule ... ?

Overigens kan je x alleen numeriek oplossen (als je dat iets zegt).

Berichten: 12

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Safe schreef:De verg is oplosbaar.

Maar bedoel je met isoleren, oplossen? Dan krijg je geen formule ... ?

Overigens kan je x alleen numeriek oplossen (als je dat iets zegt).
Ik snap wat je bedoelt, als je x=... krijgt (bedoel ik met isoleren) dan krijg je inderdaad een uitkomst en geen formule. De getallen in de formule moeten echter variabelen voorstellen. De complete formule waar ik deze uit afgeleid heb is:

x=(abc(d(x+0.14)^(0.4/1.4)-e))/(fgh)

Het is een thermodynamische formule.

Wat is numeriek oplossen?

Ik kan hem nu oplossen met de functie "solve" van mijn TI-89, hoe doet die het dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Numeriek oplossen betekent een benadering van de oplossing.

Bv in dit geval snij je de grafiek van een exponentiële functie met die van een lineaire functie.

Je TI-89 zal een iteratieve manier gebruiken, maar dat weet ik niet met zekerheid.

Berichten: 1.116

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Je TI-89 zal een iteratieve manier gebruiken, maar dat weet ik niet met zekerheid.
Zeker wel. De GR vraag volgens mij ook naar een punt in de omgeving van het mogelijke antwoord. Hoe dichter je deze in de buurt geeft hoe sneller het antwoord vervolgens bij jou is. Maar hoe je dit met Excel zou willen doen, zou ik niet weten. Het is wel mogelijk om iteratie te doen met Excel (zie bijv. http://people.revoledu.com/kardi/tutorial/...Iteration.html), maar of dat in dit geval de meest handig en makkelijke oplossing is durf ik te betwijfelen.

Is de formule altijd: (x/1.16938)-0.3655=x^0.2857 ?

Of wat mij betreft, altijd in de vorm van (X/A)-B=X^C?

En welke orde van grootte ligt de oplossing over het algemeen?

Berichten: 12

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

JWvdVeer schreef:Zeker wel. De GR vraag volgens mij ook naar een punt in de omgeving van het mogelijke antwoord. Hoe dichter je deze in de buurt geeft hoe sneller het antwoord vervolgens bij jou is. Maar hoe je dit met Excel zou willen doen, zou ik niet weten. Het is wel mogelijk om iteratie te doen met Excel (zie bijv. http://people.revoledu.com/kardi/tutorial/...Iteration.html), maar of dat in dit geval de meest handig en makkelijke oplossing is durf ik te betwijfelen.

Is de formule altijd: (x/1.16938)-0.3655=x^0.2857 ?

Of wat mij betreft, altijd in de vorm van (X/A)-B=X^C?

En welke orde van grootte ligt de oplossing over het algemeen?
Zoals ik vertelde is deze vereenvoudigt maar het principe geld nog steeds. Ik wilde eerst in deze vorm x isoleren en vervolgens voor de gebruikte cijfers weer alle variabelen invoeren.

De uitkomst moet een inlaatdruk zijn van een turbomotor dus tussen 1 en 3

Bedankt voor je link, hij werkt alleen niet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 473

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Shame on me ;)

De gelijkheid gaat inderdaad op, ik had echter mijn grenswaarden niet goed gekozen.

In Excel bestaat er een functie die "Solver" noemt. Zou het hiermee kunnen?

Als je weet dat het antwoord tussen 1 en 3 ligt kan je het gemakkelijk vinden in Excel door:

a) in kolom A getallen te genereren tussen 1 en 3 per vb 0.001

b) in kolom B het resultaat uitwerken voor het linker lid van je vergelijking

c) in kolom C het resultaat uitwerken voor het rechter lid van je vergelijking

d) in kolom D de absolute waarde het verschil tussen linker en rechter lid bepalen

e) de kolommen A tem D sorteren op "oplopende waarden van kolom D"

Het resultaat komt dan automatisch bovenaan te staan in kolom A ](*,)

Op die manier kom ik uit op 1.814

Zie bijgesloten document.
Bijlagen
WSF_002.xls
(133 KiB) 122 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Kan jij eens een voorbeeld geven voor de complete formule (alle variabelen opgeven van a tot h + resultaat x)

x=(abc(d(x+0.14)^(0.4/1.4)-e))/(fgh)

Welke Excel versie en welke Taalversie (Ned? of Eng?)

Als je NIET met Excel 2007 werkt kan ik hier een standaard Excel functie voor maken.

Je kan ook namen aan die variabelen geven dat ze iets betekenis krijgen.

Tot hoeveel decimalen moet die nauwkeurigheid standaard zijn (ik hou het instelbaar, maar wat is standaard best bij negeren argument)?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Als je weet dat het antwoord tussen 1 en 3 ligt kan je het gemakkelijk vinden in Excel door:
Zelfs al zou je dit met Goal seek of de solver willen doen, jij beschrijft een bombastisch complexe methode.

Je zet je x als getal in één cel en in de tweede cel de formule (noem dit bijv y) waarin je voor x naar deze x cel verwijst.

In een derde cel doe =x-y

selecteer deze "derde cel, doe goal seek, laat hem naar 0 zoeken, door de waarde in de x-cel te wijzigen.

Je hebt helemaal geen kolommen nodig met wat ook. Je laat hem itereren met goal seek.

De methode van JWvdVeer werkt ook, maar het eenvoudigst in gebruik hiervoor gewoon een functie te maken, waar je ineens alle beïnvloedende parameters als variabelen in voorziet.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Omdat vernoedelijk nog niemand hier zo'n oude Excel Macro functie gezien heeft

Dit is dus geen VBA, maar een taal die bewust door Microsoft al jaren niet meer gedocumenteerd wordt, maar nog steeds door alle versies verstaan.

Alleen weet ik momenteel niet goed hoe Excel 2007 en later reageert bij omzetting naar het nieuwe XLM file format. Volgens Microsoft werkt dit, maar ik heb het nog nooit geprobeerd.

Inlaatdruk

=ARGUMENT("a",2)

=ARGUMENT("b",2)

=ARGUMENT("c.",2)

=ARGUMENT("d",2)

=ARGUMENT("e",2)

=ARGUMENT("f",2)

=ARGUMENT("g",2)

=ARGUMENT("h",2)

=ARGUMENT("Decimals",2)

=IF(NOT(ISNUMBER(Decimals*1)),SET.NAME("Decimals",6))

Min.=1

Max.=3

Temp=a*b*c./(f*g*h)

y.1=Temp*d

y.2=Temp*e

p=(0.4/1.4)

x=Max.

Tmp=y.1*(x+0.14)^p-y.2

=WHILE(ROUND(x,Decimals)<>ROUND(Tmp,Decimals))

=IF(x<Tmp,SET.NAME("Max.",x),SET.NAME("Min.",x))

x=(Max.+Min.)/2

Tmp=y.1*(x+0.14)^p-y.2

=NEXT()

=RETURN(x)

Volgens mij werkt deze functie juist, maar zou het even willen checken met zinnige inputwaarden.

En je kan die argumenten ook beter vatbare benamingen geven.

In Excel ziet het eruit als elke willekeurige ingebouwde Excel functie.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Als je enkel het resultaat nodig hebt en je geen numerieke analyse hebt gezien, dan kan je het gewoon via Wolfram Alpha laten berekenen:

klik voor resultaat

Edit: dit zijn geen vergelijkingen die je zomaar even met de hand uitrekent. Veel computerprogramma's kunnen standaard wel vergelijkingen numeriek oplossen. Een andere optie is om zelf het algoritme te programmeren zoals hierboven gesuggereerd werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onbekende isoleren in lastige formule

Deze wil ik isoleren zodat er komt te staan x=.... en ik de formule in excel in kan voeren. Ik kom alleen niet verder, kunnen jullie me helpen?
Xenion schreef:Als je enkel het resultaat nodig hebt en je geen numerieke analyse hebt gezien, dan kan je het gewoon via Wolfram Alpha laten berekenen:

klik voor resultaat
En wat is het probleem met een Excel oplossing als er naar een Excel oplossing gevraagd wordt? Excel kan echt rekenen hoor .....
Eric

Reageer