Berekenen of gokken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Berekenen of gokken

Bij gokken op bepaalde voetbalwedstrijden krijg je een bepaalde quote voor je inzet.

Dat kan bijvoorbeeld zoals hieronder 1,8 voor de ene winnaar zijn en 3,2 als de ander wint.

Quotering/ Inzet (i)/ Return/ Totale i/ Winst

1,8/ 423/ 761,4/ 661/ 100,4

3,2/ 238/ 761,6/ 661/ 100,6 (tabellen blijven helaas niet mooi)

Op welke manier kan je berekenen wat je inzet moet zijn om zoals hierboven waarbij je op beide partijen gokt en bij beide bijvoorbeeld minimaal 100 als winst behaalt.

Op deze manier wordt gokken een kwestie van wiskunde....

Berichten: 7.068

Re: Berekenen of gokken

Op deze manier wordt gokken een kwestie van wiskunde....
Heb je het idee dat je het zo kunt doen dat je altijd winst hebt?

Berichten: 20

Re: Berekenen of gokken

Volgens mij ben je vergeten rekening te houden met de kans op een gelijkspel. Dan wint geen enkele van de twee ploegen en verlies je dus volledig je inzet.

Bij sportwedstrijden zonder gelijkspel (bvb tennismatch) zul je nooit dergelijke noteringen vinden als 1,8 voor speler A en 3,2 voor speler B. Dit omdat de bookmakers hun weddenschappen reeds volledig wiskundig bekijken. Ze passen hun noteringen zodanig aan dat, welke strategie je ook volgt, de bookmaker steeds de grootste kans op winst heeft.

Af en toe een gokje wagen kan tof zijn. Maar wanneer je als speler het gokken puur wiskundig benadert, kun je enkel besluiten dat niet meespelen de beste keuze is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen of gokken

Verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Berekenen of gokken

Klopt, het best kan je het bij tennis wedstrijden doen...

Omdat de quotes aangepast worden tijdens het spel is het zeker mogelijk om dergelijke win-win situaties te treffen.

Sterker ik ben er momenteel mee bezig.

Het zou wel gemakkelijker worden als ik het sneller kan berekenen.

Berichten: 20

Re: Berekenen of gokken

Ik wens je veel succes met je missie, maar ik vrees er een beetje voor.

Bij elke bookmaker komt het uiteindelijk op hetzelfde neer: of je nu op één of op alle mogelijke uitslagen inzet, je gemiddelde te verwachten winst is ongeveer 90 % van je inzet.

En inderdaad, bij live-betting worden de noteringen aangepast tijdens de wedstrijd. Maar als een ploeg dan plots 10 tegen 1 genoteerd staat, betekent dat waarschijnlijk dat ze zwaar aan het verliezen zijn.

Vergeet bovendien niet dat je wordt uitbetaald tegen de notering op het moment dat je de weddenschap afsloot.

Berichten: 7.068

Re: Berekenen of gokken

De odds die jij hier geeft lijken mij niet realistisch. Geen enkele bookie geeft je de mogelijkheid om hoe dan ook winst te maken. Dat is namelijk niet financieel vol te houden...

Berichten: 3

Re: Berekenen of gokken

Ok bedankt voor jullie medeleven... ik vraag echter of jullie de berekening kunnen oplossen.

Als jullie dat kunnen kan ik ook laten zien hie je toch die odds krijgt...

Berichten: 7.068

Re: Berekenen of gokken

Je zet in totaal T in. Hiervan zet je x in op de eerste odds a. De rest zet je in op odds b. Voor de winst van elk van de gevallen geldt dan:
\(W_1 = a \cdot x - T\)
Als jullie dat kunnen kan ik ook laten zien hie je toch die odds krijgt...
Dan zeg je dus dat er iemand bestaat die zegt: 'geef mij geld en, onafhankelijk van wie er wint, je krijgt meer geld terug'. Niet echt realistisch...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Berekenen of gokken

Dan zeg je dus dat er iemand bestaat die zegt: 'geef mij geld en, onafhankelijk van wie er wint, je krijgt meer geld terug'. Niet echt realistisch...
Hoewel ik het natuurlijk nooit tegen zal spreken dat een bookmaker zijn ods zodanig kiest dat hij uiteindelijk altijd zal winnen is er op dit vlak volgens mij toch iets verandert sinds het internet tijdperk. Het is mogelijk dat tijdens een wedstrijd de ene Bookmaker zijn ods iets eerder aanpast dan de ander. Als je heel snel bent schijnt het mogelijk te zijn hier tussen te stappen. Voor de individuele bookmaker zijn dergelijke fouten slechts een kleine marge op zijn winst, maar het kan betekenen dat er voor het individu dat hier tussen stapt, meer dan evenredig grote winst kansen bestaan, zodat deze er met dat stukje marge vandoor kan gaan.

Let wel, ik ben geen expert, heb slecht ooit gelezen dat er een zeer klein groepje professionals is met de middelen (denk aan zoek methoden op internet) om hier hun brood mee te verdienen.

Als 1 bookmaker zijn ods perongeluk fout heeft gekozen zodat dat je altijd wint, heet dit volgens mij een "sure bed". De enkele keer dat zo'n bed te vinden is vind je de bookie waarschijnlijk nooit meer terug (om wat voor rede dan ook).

Reageer