Eb en vloed foto

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Eb en vloed foto

Een eb en vloed foto die de wetenschappers op dit forum ééns aandachtig en wetenschappelijk mogen bestuderen

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQD1ArgX ... xyTaEnbGPR

2YbK20iwpUR!Wt7!!jFdWm2oPSuMkBw0tmGsLXohC18cytQYt/260.Eb%20en%20vloed.JPG?dc=4675461537303045581[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eb en vloed foto

En waar heeft dit betrekking op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Eb en vloed foto

Om een zeer wetenschappelijke :shock: uitleg te geven van een wetenschappelijk :?: persoon, ikke dus :?: bij jou zeer wetenschappelijke tekening:

je hangt 2 ballen aan een touw en laat die ronddraaien en daarna probeer je het touwtje los te knippen tussen beide ballen zonder geraakt te worden. ;)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Eb en vloed foto

Ik snap het:

:?: Niemand mag het touwtje tussen de maan en de aarde doorknippen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Eb en vloed foto

Ik dacht dat er aan de andere kant van de Aarde ook vloed was?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Eb en vloed foto

Ik dacht dat er aan de andere kant van de Aarde ook vloed was?


Precies: de aarde draait ook rond.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Eb en vloed foto

doemdenker schreef:Ik dacht dat er aan de andere kant van de Aarde ook vloed was?


Precies: de aarde draait ook rond.


Ja en?? Is het middelpuntvliedende kracht? Of is het ook getijdenkracht?

Berichten: 717

Re: Eb en vloed foto

Ja en?? Is het middelpuntvliedende kracht? Of is het ook getijdenkracht?
Komt ie:

Het verschijnsel wordt veroorzaakt door de getijdenkrachten die de maan en de zon op het aardse oceaanwater uitoefenen. De getijdenkracht is de verschilkracht die optreedt doordat de zwaartekrachtsaantrekking van bijvoorbeeld de maan op het aardse water het sterkst is daar waar het water zich het dichtst bij de maan bevindt, en zwakker in de overige delen van de oceanen waar de afstand tot de maan groter is. De centrifugale reactiekracht die in elk punt van de oceaan optreedt ten gevolge van de rotatie die de aarde om het gemeenschappelijk zwaartepunt van aarde en maan uitvoert (dit punt bevindt zich in de aardmantel) neemt toe met de afstand tot de rotatieas. De som van deze centrifugale reactiekracht en de zwaartekracht van de maan is de getijdenkracht, en deze is dus in elk punt van de oceaan anders van grootte en richting. Aan het oppervlak van de oceaan recht onder de maan is de getijdenkracht naar de maan toe gericht, aan de andere kant van de aarde staat de getijdenkracht precies van de maan af. Zodoende ontstaan er aan weerszijden van de aarde twee getijdenbulten in het water, waarvan er één ongeveer op de maan gericht is, terwijl de andere de tegenovergestelde richting op wijst. De aarde (en het oceaanwater zelf) draait in een etmaal éénmaal onder deze waterbulten rond, zodat gezien vanaf het aardoppervlak het lijkt alsof er tweemaal per etmaal een waterbult voorbijkomt. De waterbulten die door de zon veroorzaakt worden zijn kleiner dan degene die door de maan gemaakt worden. Als zon, aarde en maan ongeveer op één lijn staan tellen de hoogteverschillen op, we spreken dan van springtij. Als maan, aarde en zon ongeveer een rechte hoek vormen doet de getijdeninvloed van de zon die van de maan gedeeltelijk teniet, hetgeen tot kleinere tijverschillen leidt. Dit heet doodtij.

Bron (staat ook de rest van het verhaal met plaatjes):

http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/versc...chijnselen.html

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Eb en vloed foto

en de planeten? Doen die ook iets aan da water of is dat te verwaarlozen? ;) ;) ;) :shock:
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eb en vloed foto

Nou kan ik wel, ja dat is te verwaarlozen, zeggen. Maar waarom bereken je het niet met de al oude gravitatieformule van Newton? Het is een wetenschappelijk forum, weet je.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Eb en vloed foto

had ik niet aan gedacht :shock:
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Reageer