(commerciële) bananenplant uit banaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

(commerci

Gegroet,

Heel lang geleden, toen ik in het 4e of 5e leerjaar in het lager onderwijs zat gingen we op schoolreis naar "Paradisio". Daar in een winkeltje verkocht men bananezaden (groot, +- 1cm diameter). Een paar klasgenootjes en ik hadden een aantal van die zaadjes meegebracht en er is eentje van ontkiemd.

Die plant is redelijk groot geworden, maar is dan opeens doodgegaan.

Een paar jaar later ben ik nog eens teruggegaan naar daar om te kijken of ze nog van die zaden hadden, maar men verkocht ze niet meer. Nergens vind ik er nog, behalve online, maar ik ben geen fan van online kopen.

(En daarbij, bananen van uit winkels hebben geen grote zaden, dus betwijfel ik of het wel "echte" commerciële -bananenzaden zijn)

Nu las ik dat ze bananenplanten kweken door stekjes uit te zetten. En dat zelfs stukjes blad wortel kunnen schieten.

Maar het enige dat ik van zo'n plant te zien krijg is, zijn de bananen zelf.

Is het op een of andere manier mogelijk om een plant te krijgen uit een commerciële banaan?

(probeersels leverden bij mij niet zo veel op, zo'n steeltje gaat niet echt snel dood, maar er komt ook niets uit.)

bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: (commerci

Een banaan zoals je deze in de winkel koopt bevat geen zaden en zal ook niet kunnen kiemen of hieruit een stekje laten groeien.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: (commerci

Virliber schreef:Is het op een of andere manier mogelijk om een plant te krijgen uit een commerciële banaan?

(probeersels leverden bij mij niet zo veel op, zo'n steeltje gaat niet echt snel dood, maar er komt ook niets uit.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_(plant)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_(fruit)

Volgens deze links niet:
De vruchten van de commerciële banaan zijn parthenocarp en bevatten daardoor geen zaden. De vrucht is driehokkig en als deze dwars doorgesneden wordt zijn in het centrum de niet uitgegroeide zaden als zwarte puntjes nog te zien.
Ik heb in Indonesië gewoond en had bananenplanten (grote dingen) in de tuin.

Die planten voort doordat uit die wortelstok vanuit de grond nieuwe planten ontstonden.

Zo'n plant (soms boom genoemd) kreeg 1 tros en stierf dan af (beetje verwijderd groeiden dan vanzelf een paar nieuwe). Alleen is zo'n tros iets om U tegen te zeggen (hetgeen je hier in winkels ziet is maar een mini-deeltje van zo'n tros).

In de Limburg (Belgisch) was een hogeschool waar men in serres bananen begon te kweken (zou dit moeten opzoeken). Dit lukte perfect, zo perfect dat die onder druk van een van de meest gekende merken zijn moeten stoppen (of er voor gekozen hebben te stoppen).

Een banaan gerijpt aan de plant smaakt behoorlijk anders en zoeter dan de bananen die onrijp verscheept worden.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: (commerci

Eric

Berichten: 76

Re: (commerci

Op wikipedia staat er alleen dat de zaden niet steriel zijn.

En links in google beginnen vanaf ofwel zaden, een blad of een volledig gekochte plant.

Nergens vond ik letterlijk dat het niet zou lukken met een stukje banaan, daarom vroeg ik het hier eens.

Het zou leuk geweest zijn.

Maar dan heb ik nog een vraagje, als alle bananenplanten bijna identiek zijn, hoe zijn ze dan zo "gevormd" door de mens?

bvb met andere planten moet men gewoon de zaadjes uitplanten van de planten die de grootste/lekkerste vruchten opleverden. Maar als alle planten identiek zijn moet dit niet makkelijk geweest zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: (commerci

Op wikipedia staat er alleen dat de zaden niet steriel zijn.
Mijn quote kwam uit wikipedia:
Maar dan heb ik nog een vraagje, als alle bananenplanten bijna identiek zijn, hoe zijn ze dan zo "gevormd" door de mens?

bvb met andere planten moet men gewoon de zaadjes uitplanten van de planten die de grootste/lekkerste vruchten opleverden. Maar als alle planten identiek zijn moet dit niet makkelijk geweest zijn.
Wiki zegt dat er ongeveer 400 soorten zijn. In hoever dat die allen wel of niet verschillen heb ik geen idee van. 't zijn allemaal bananen, maar het zijn soorten voor iets. Ik heb 3 tot 4 soorten (bewust) gekend (zullen er misschien meer geweest zijn) die er behoorlijk verschillend uitzagen (ook met lelijke vormgeving en vaster vruchtvlees die gebruikt werden om te bakken en in gerechten te verwerken).

Er zijn toch meerdere methodes als enten enz.... ( ](*,) maar ik ben geen plantkundige, ;) noch bananenkweker).

Als sierplant zou ik dat niet echt mooi vinden.
Eric

Reageer