Ervaring met warmtewerende raamfolie

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Ervaring met warmtewerende raamfolie

Hoi iedereen,

Ik heb me hier zojuist aangemeld, en heb geen sectie gevonden waarin ik mij dien voor te stellen, dus bij deze mijn vraag.

Is er iemand die ervaring heeft met raamfolie van 3m? Op Belgische sites hebben ze het er over dat er minder licht binnen komt. Maar er is in België dan ook een merk die zich hier mee bezig houdt en dat is luxasolar. 3m Claimt dat hun folie's helemaal transparant zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groeten Gotty.

Berichten: 119

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Ik zelf heb geen ervaring met zulke folie's.

Wel zou ik er goed over nadenken voor ik het zou gebruiken.

Het gewenste effect zal het wel deel bereiken, maar dat doet luxaflex ook.

> is het wel 100% transparant of acceptabel genoeg.

> Verweerd het?

>
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Is er iemand die ervaring heeft met raamfolie van 3m? Op Belgische sites hebben ze het er over dat er minder licht binnen komt. Maar er is in België dan ook een merk die zich hier mee bezig houdt en dat is luxasolar. 3m Claimt dat hun folie's helemaal transparant zijn.
In zover dat die al licht tegenhouden, is het in elk geval niet echt merkbaar of storend.

Het probleem is het plaatsen zonder luchtbellen, het PERFECT reinigen van het raam tot in de uiterste hoekjes en het feit dat bij reiniging een kunstoffolie nu eenmaal sneller krast dan glas zelf (wat bij bepaalde lichtinval zichtbaar kan zijn).

Het gekke is dat je zo'n folie of het raam nat moet maken bij plaatsing. Dit vocht verdampt dan doorheen de folie.

Indien je dit niet doet is het een kunst (haast onmogelijk) dergelijke folies zonder zichtbaar storende luchtbellen te plaatsen.

Als er toch nog luchtbellen zouden zijn, achteraf (na volledig drogen) met een naald een gaatje prikken in het center van die luchtbel en de folie voorzichtig aandrukken richting gaatje (haast onzichtbaar).

Als je spanfolies gebruikt (ook voor thermische doeleinden) die op een kleine afstand van het bestaand glas geplaatst worden ligt de situatie iets anders.

Het voordeel is dat je na x jaren de folie terug kan verwijderen.

Het best, maar duurder, is natuurlijk aangepast glas zetten waar deze eigenschappen ingebouwd zijn.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

E.Desart schreef:In zover dat die al licht tegenhouden, is het in elk geval niet echt merkbaar of storend.

Het probleem is het plaatsen zonder luchtbellen, het PERFECT reinigen van het raam tot in de uiterste hoekjes en het feit dat bij reiniging een kunstoffolie nu eenmaal sneller krast dan glas zelf (wat bij bepaalde lichtinval zichtbaar kan zijn).

Het gekke is dat je zo'n folie of het raam nat moet maken bij plaatsing. Dit vocht verdampt dan doorheen de folie.

Indien je dit niet doet is het een kunst (haast onmogelijk) dergelijke folies zonder zichtbaar storende luchtbellen te plaatsen.

Als er toch nog luchtbellen zouden zijn, achteraf (na volledig drogen) met een naald een gaatje prikken in het center van die luchtbel en de folie voorzichtig aandrukken richting gaatje (haast onzichtbaar).

Als je spanfolies gebruikt (ook voor thermische doeleinden) die op een kleine afstand van het bestaand glas geplaatst worden ligt de situatie iets anders.

Het voordeel is dat je na x jaren de folie terug kan verwijderen.

Het best, maar duurder, is natuurlijk aangepast glas zetten waar deze eigenschappen ingebouwd zijn.
Dus als ik het goed begrijp heb jij ook raamfolie? Zo ja: Dan kan ik niet concreet uit je antwoordt halen of je er tevreden over bent of niet. Met hoeveel graden is jou kamertemperatuur bijvoorbeeld naar beneden gegaan?
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

TeunisTVM schreef:Ik zelf heb geen ervaring met zulke folie's.

Wel zou ik er goed over nadenken voor ik het zou gebruiken.

Het gewenste effect zal het wel deel bereiken, maar dat doet luxaflex ook.

> is het wel 100% transparant of acceptabel genoeg.

> Verweerd het?

>
Bedankt voor je tip Teunis, maar ik denk er dus ook heel goed over na, vandaar dat ik eerst meningen wil weten van anderen, ik heb op meerdere fora's deze vraag geplaatst.

En de 2 onderste punten die je noemt wil ik inderdaad nog weten van anderen.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Dus als ik het goed begrijp heb jij ook raamfolie? Zo ja: Dan kan ik niet concreet uit je antwoordt halen of je er tevreden over bent of niet. Met hoeveel graden is jou kamertemperatuur bijvoorbeeld naar beneden gegaan?
Ik heb hier geen raamfolie voor dit doel, maar heb dergelijke dingen al wel geplaatst (in vele types folies). Ik kan hier geen juiste temperatuursverschil op plakken (nooit nagekeken) maar ken wel ruwweg praktisch het echt voelbare effect.

Ik denk dat je gewoon op de documentatie van 3M moet voortgaan. 3M is een goed merk, alleen betaal je er wel de naam bij.

Ik heb wel matte folie (deels) op mijn beglazing, maar dat is meer op doorkijk bedoeld.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

E.Desart schreef:Ik heb hier geen raamfolie voor dit doel, maar heb dergelijke dingen al wel geplaatst (in vele types folies). Ik kan hier geen juiste temperatuursverschil op plakken (nooit nagekeken) maar ken wel ruwweg praktisch het echt voelbare effect.

Ik denk dat je gewoon op de documentatie van 3M moet voortgaan. 3M is een goed merk, alleen betaal je er wel de naam bij.

Ik heb wel matte folie (deels) op mijn beglazing, maar dat is meer op doorkijk bedoeld.
Oke, bedankt voor je mening, mocht je nog iets te binnen schieten waarvan je denkt dat dat van belang kan zijn voor mijn speurtocht naar de beste folie dan hoor ik dat graag.

Nu lees ik ook graag de meningen van meer mensen. ](*,)
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

](*,) In zover ik nog iets mag zeggen:

Hier heb je een beschrijving (pdf) van 3M raamfolies:

http://solutions.3mbelgie.be/3MContentRetr...ibute=ImageFile

En hier de site zelf. Mogelijk vindt je nog meer details hier als je het juiste of gewenste type gekozen hebt

http://solutions.3mbelgie.be/wps/portal/3M...dingManagement/

Ik heb NIETS met 3M buiten dat ik weet dat het een goed kwalitatief merk is maar gemiddeld duur (je betaalt echt de naam erbij).

Dus als je alternatieve merken vindt voor hun producten (ik heb het hier niet alleen over folies) zijn die niet zelden goedkoper, maar moet je zelf een kwaliteitsvergelijking maken (alleen is vaak de vraag hoe?). Ik vermoed dus dat er goedkopere gelijkwaardige dingen zijn, de vraag is alleen in hoever is het de moeite om dit alles uit te zoeken. Hangt gewoon af van de grootte van het te investeren bedrag en het potentieel prijsverschil.

En in hoever zo'n folie voor jou wel of niet de juiste keuze is laat ik gewoon open.
Eric

Berichten: 4.502

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

In mijn vorig huis paste ik deze folie (als hierna omschreven) reeds in 1975 toe en woonde er tot 2000,geen problemen en bij daglicht ( of avondbinnenverlichting,ben het kwijt!)geen inkijk. Kan het aanbevelen!

************************************************************************
E.Desart schreef:In zover dat die al licht tegenhouden, is het in elk geval niet echt merkbaar of storend.

Het probleem is het plaatsen zonder luchtbellen, het PERFECT reinigen van het raam tot in de uiterste hoekjes en het feit dat bij reiniging een kunstoffolie nu eenmaal sneller krast dan glas zelf (wat bij bepaalde lichtinval zichtbaar kan zijn).

Het gekke is dat je zo'n folie of het raam nat moet maken bij plaatsing. Dit vocht verdampt dan doorheen de folie.

Indien je dit niet doet is het een kunst (haast onmogelijk) dergelijke folies zonder zichtbaar storende luchtbellen te plaatsen.

Als er toch nog luchtbellen zouden zijn, achteraf (na volledig drogen) met een naald een gaatje prikken in het center van die luchtbel en de folie voorzichtig aandrukken richting gaatje (haast onzichtbaar).

Als je spanfolies gebruikt (ook voor thermische doeleinden) die op een kleine afstand van het bestaand glas geplaatst worden ligt de situatie iets anders.

Het voordeel is dat je na x jaren de folie terug kan verwijderen.

Het best, maar duurder, is natuurlijk aangepast glas zetten waar deze eigenschappen ingebouwd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Mijn excuses mensen ;) ](*,) ,

Ik ben behoorlijk onduidelijk geweest in mijn vraagstelling, daarom zijn er wat misverstanden ontstaan. De eerste link van E.Desart is trouwens wel zeer bruikbaar.

Is er iemand die ervaring heeft met warmtewerende raamfolie van 3m? Op Belgische sites hebben ze het er over dat er door deze folie minder licht binnen komt en dat is niet mijn bedoeling, ik wil alleen de warmte weren. Maar er is in België dan ook een merk die zich hier mee bezig houdt en dat is luxasolar. 3m Claimt dat hun folie's helemaal transparant zijn en dus al het licht doorlaat.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

En hier is de site van jouw luxasolar

http://www.luxasolar.eu/talen/NL/indexNL.htm

En als jij je onzeker voelt, neem contact op met de dichstbijgelegen of meest toegankelijke leverancier en vraag naar referentieadressen van vergelijkbare projectjes van klanten waar je contact mee kan opnemen eventueel bezoeken.

Buiten Internet bestaan nog mogelijkheden.
Eric

Berichten: 473

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Ik kan je maar één iets zeggen, gebruik ze nooit op dakvensters (Velux like vensters)!

Dergelijke films zijn ontwikkeld voor vertikale vensters, niet voor dakvensters.

Hier heb je er nog één.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

mcs51mc schreef:Ik kan je maar één iets zeggen, gebruik ze nooit op dakvensters (Velux like vensters)!

Dergelijke films zijn ontwikkeld voor vertikale vensters, niet voor dakvensters.
Heb je hier een bron voor of is dit gewoon een privé veronderstelling?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Laat maar, mijn vraag is beantwoord:

3M glasfolie

Uit de 3M PDF die ik voorheen linkte (dat glazen dak is bekleed met folie):
3M_Raamfolie.png
3M_Raamfolie.png (60.32 KiB) 3758 keer bekeken
LUXASOLAR glasfolie

Afbeelding

http://www.power-link.be/europees-parlemen...rbon-footprint-
Luxasolar kan op elk glastype worden geïnstalleerd, zelfs op schuine beglazing.
Eric

Berichten: 473

Re: Ervaring met warmtewerende raamfolie

Zoals je weet "Papier is gewillig"

Een jaar terug heb ik ook geinformeerd om dergelijke folie op mijn Veluxen te laten zetten. De verdeler/installateur heeft het niet willen doen omdat de (Bekaert) folie niet bestand is tegen (bijna) loodrechte instraling van de zon.

Zijn die andere folies nu zoveel beter? Maybe... ...

Reageer