Analytische functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Analytische functie

Hallo

IK weet niet of iemand mij kan uitleggen hoe je kan zien of je met een analytische functie te maken hebt? Ik versta wel de definitie ervan, maar ik heb nog moeite om te bewijzen of je met een analytische functie te maken hebt.

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analytische functie

Geef maar vb of opg.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Analytische functie

Voor een complexe functie? Misschien ook even je definitie van 'analytisch' geven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Analytische functie

f is analytisch in a als en slechts als de machtreeks (reeks van Taylor zonder restterm) een strikt positieve convergentiestraal heeft en voor alle x die behoren tot I ∩ ]a − R, a + R[ is f(x) = reeks van Taylor zonder restterm.

Groeten

Re: Analytische functie

Ik was ook even in verwarring over je vraag, maar met je extra info begint er weer iets te dagen. Was het niet zo dat een analytische functie 'oneindig vaak' te differentieren is op het betreffende interval?

Berichten: 56

Re: Analytische functie

Ik was ook even in verwarring over je vraag, maar met je extra info begint er weer iets te dagen. Was het niet zo dat een analytische functie 'oneindig vaak' te differentieren is op het betreffende interval?


Ik denk van wel aangezien de Taylor machtreeks de index naar oneindig gaat.

Re: Analytische functie

Maar volgens mij gebruikten wij dat als test voor analytisch zijn. Beetje kip en ei, want als je aantoont dat een functie onbeperkt differentieerbaar is, weet je dat je een Taylorpolynoom zonder restterm op kan stellen.

Heb je een speciale functie waarvan je dit moet aantonen?

Reageer