Php mailfunctie en lamp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Php mailfunctie en lamp

Hoi,

Ik ben bezig met een stukje php (ontwikkeling van een webshop), en ik vroeg me af of je de mailfunctie ook kan gebruiken bij een LAMP-installatie. Het is immers handig om een gegenereerd paswoord te laten versturen naar het opgegeven e-mailadres.

Ik had het idee om voorlopig gebruik te maken van een GMail-adres. Ik veronderstel dat ik de ini-settings dan een beetje moet aanpassen, maar hoe het exact zit, weet ik niet...

smtp-port op 465, verder smtp.gmail.com gebruiken voor smtp en mijn e-mailadres voor sendmail_from zou toch moeten werken?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Php mailfunctie en lamp

Ik heb zelf geen ervaring met LAMP (ik gebruik XAMPP), maar het is een standaard PHP functie. Vanuit LAMP zou het dus geen problemen moeten opleveren lijkt me. Met mailen vanuit PHP met Gmail heb ik echter geen ervaring.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Php mailfunctie en lamp

Als er op de server waar je dit wilt draaien een SMTP server aanwezig is dan kun je ook gewoon de mail functie gebruiken met smtp = localhost. Bij de meeste hosting servers is dat wel het geval, als je het thuis of op een eigen bak draait is het anders.

Echter ook smtp.gmail.com zou moeten werken. 465 is volgens mij wel de SSL poort, wat op zich beter is qua veiligheid, maar dan moet je dat ook wel gebruiken.

Als alternatief zou je nog een mail library zoals Swift mailer of Pear kunnen gebruiken, die werken allebei zeker met gmail (inclusief SSL support).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Php mailfunctie en lamp

Bedankt voor de antwoorden!
....maar dan moet je dat ook wel gebruiken.
Hoe doe je dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 38

Re: Php mailfunctie en lamp

Hier staat een berg informatie over het verkrijgen van, en instellen van SSL onder Apache. Misschien dat je hiermee wat vooruit komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Php mailfunctie en lamp

Hoe doe je dat?
Een smtp client gebruiken die dat ondersteunt, en dan "ssl://smtp.gmail.com" als smtp server.

De standaard mail functie van PHP kan dat volgens mij niet (al kan dat van je PHP installatie afhangen).

Met bijvoorbeeld
Hier staat een berg informatie over het verkrijgen van, en instellen van SSL onder Apache. Misschien dat je hiermee wat vooruit komt.
Da's iets heel anders, dat gaat over het gebruik van SSL voor het bezoeken van je site (dus dat het met https:// werkt in plaats van http://).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Php mailfunctie en lamp

Dank je, pear lijkt me wel wat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer