[Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 100

[Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

hey

ik had deze vraag eens op mijn mondeling examen:

schrijf de snelheidsvergelijking van A + B-> ... en het is een tweede orde dus ja dan weet ik ook dat dus

s= - d[A]/dt = -d/dt

of s= k [A] met dus elk een partiële orde gelijk aan een.

maar dan vroeg hij van : stel dat [A] gelijk is aan [2A] maar met de 2 tussen de haakjes want ja anders moet ja die concentratie tot de tweede macht verheffen. maar de twee staat dus tussen de haakjes he.

Dus nu zou ik weer de snelheidsvergelijking moeten geven en zeggen welk het snelst gaat verdwijnen, wat de snelheid bepaalt,... maar dus vooral de formule. iemand enig idee? had dit niet echt juist vorige keer

alvast bedankt

Berichten: 704

Re: [Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

knap hoor, [2A]. Is het niet [A2]? Of bedoelde hij niet dat de concentratie A 2 maal zo groot is gemaakt ?

De reactiesnelheids formule blijft dan gelijk, maar omdat [A] groter is geworden neemt de reactiesnelheid ook toe.

Berichten: 100

Re: [Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

Ja de concentratie maal twee he. maar wat gaat er dan het snelst verdwijnen enzo? bedoel daarmee of [2A] dan tegenover sneller gaat verdwijnen? of omgekeerd? hmm. ben beetje in de war

Re: [Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

als je de concentratie van A vergroot zal de reactie sneller verlopen. In de snelheidsvergelijking s= k [A] zit immer de conc [A] dus logisch als [A] groter wordt zal ook de s groter worden.

Dit heeft echter niets te maken met de orde van een reactie. die wordt immers bepaald door het reactiemechanisme. Een reactie kan bv in meerdere stappen verlopen en de orde wordt dan bepaald door de snelheidsbepalende stap m.a.w. de traagste stap. De orde wordt dan bepaald door de voorgetallen van de reagentia in die traagste stap.

vb

Een reactie hoeft niet noodzakelijk te gebeuren in één stap. Een reactievergelijking geeft enkel een nettoverandering van een chemisch proces weer.

Voor de reactie tussen NO en H2 (2 NO(g) + 2 H2 (g) → N2 (g) + 2 H2O (g)) wordt een twee stapsmechanisme voorgesteld waarin één trage stap de totale reactiesnelheid bepaalt:

2 NO (g) + H2 (g) → H2O (g) + N2O (g) traag: SBS

N2O (g) + H2 (g) → H2O (g) + N2 (g) vlug

totale reactie

2 NO(g) + 2 H2 (g) → N2 (g) + 2 H2O (g)

v = k [NO]^2 [H2]^1 of 3de orde

Deze laatste reactie is van tweede orde in NO en van eerste orde in H2

Het is de eerste stap die de orde van de reactie bepaalt, bijgevolg moet de orde van een reactie experimenteel bepaald worden, want meestal is het reactiemechanisme niet gekend.

VERBAND TUSSEN CONCENTRATIE EN REACTIETIJD

voor een nulde orde reactie is er lineair verband tussen conc A en tijd

voor een eerste orde reactie is er lineair verband tussen ln conc A en tijd

voor een tweede orde reactie is er lineair verband tussen 1/conc A en tijd

Re: [Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

voor een tweede orde reactie is er lineair verband tussen 1/conc A en tijd


en voor ee ntweede orde reactie in de vorm s = k * [A] * dan ?

Berichten: 704

Re: [Natuurkunde] Kinetiek: tweedeordevergelijking

dat was ik dus :shock:

er is alleen een lineiar verband voor 1/[A] bij een tweede orde reactie als je de vorm s = k * [A]^2 hebt

--> immers, de oplossing voor -d[A]/dt = k * [A]^2 is natuurlijk :

1/[A](t) - 1/[A](0) = k*t

Reageer