Chemische uitleg: grotere kans allergie haarverf bij tatoeage?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Chemische uitleg: grotere kans allergie haarverf bij tatoeage?

Ik hoop dat iemand mij het volgende kan uitleggen.

Op allerlei haarverf, die met én zonder PPD (product wat het meest voor de hand liggend is als veroorzaker van allergische reacties), staat: "Een tatoeage kan de kans op een allergische reactie op deze haarverf vergroten".

De haarverf is verschillend van samenstelling, alhoewel waterstofperoxide er wel altijd in voorkomt. Ammoniak ook vaak, maar niet altijd.

Hoe kan een gewone (geen henna) tatoeage, de kans op een allergsiche reactie vergroten?

NB: ik heb wel enige kennis van medische situatie bij allergische reactie dus schroom niet met moeilijke termen te komen. Als ik het niet snap, dan lees je het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische uitleg: grotere kans allergie haarverf bij tatoeage?

Dit onderwerp is verplaatst omdat het meer een medische vraagstelling betreft dan een chemische.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Chemische uitleg: grotere kans allergie haarverf bij tatoeage?

Het lijkt me dat de huid-barriere bij een tattoeage minder sterk is en dat de samenstelling makkelijker kan doordringen in de huid en makkelijker kan worden opgenemonen door de het bloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chemische uitleg: grotere kans allergie haarverf bij tatoeage?

Wat je zelf waarschijnlijk ook al vermoede lijkt de triggering van het immuun systeem door een stof in een tattoo de schuldige te zijn. Door dit te combineren met een zelfde stof (geen idee welke) in haarverf kan je dusdanig aan een dosis bloot worden gesteld dat je een allergie zou kunnen ontwikkelen.

Ik heb hier nog niet eerder van gehoord, maar het lijkt me de enige logische verklaring. Als we dan verder kijken wat voor troep er allemaal in tattoos zit dan verbaas ik me er over dat iedereen nog niet spontaan neervalt. link

Verder als ik PPD eens nazoek dan staat er in de wiki vermeld dat er in bijna alle haarkleuringen PPD voorkomt. Verder vindt ik verschillende links die claimen dat PPD in henna tattoos soms voorkomt. Dit zou een veroorzaker kunnen zijn.

propylene glycol is een andere stof die in tattoo inkt voorkomt en waarschijnlijk ook in haarkleurmiddel. Welke specifieke stof het dus om gaat, dat kan ik je niet zeggen. Het algemene principe waardoor deze allergische reactie zou kunnen optreden is wel duidelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer