Limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Limiet

als ik een breuk heb van polynomen dan pakte ik altijd gewoon de coëfficienten van de grootste macht om limiet te vinden.. maar bij deze weet ik niet hoe eraan te geraken
\(\lim_{x \rightarrow 0} \frac{x(x-\frac{x^2}{2} + \frac{x^3}{3} - \frac{x^4}{4} + ... )}{1-(1-\frac{x^2}{2!} + \frac{x^4}{4!} - ... )}\)
iemand een idee?

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Is dit de opgave of heb je al aan de breuk gewerkt?

Zo komt er 2 uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Limiet

ik heb gewoon die machtreeksen ingevuld.. maar ik zie bv. wel hoe je in de teller x^2 voorop zou kunnen zetten en in de teller x^(2) / 2 zodat je dan die 2 uitkomt, maar moet je normaal niet de coëf. van de hoogste graad pakken? en die loopt daar toch oneindig door?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Limiet

als ik een breuk heb van polynomen dan pakte ik altijd gewoon de coëfficienten van de grootste macht om limiet te vinden.. maar bij deze weet ik niet hoe eraan te geraken


Je neemt de coëfficiënt van de hoogste macht enkel bij een limiet naar oneindig. Welke coëfficiënt moet je logischerwijs nemen bij een limiet naar 0?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Limiet

de laagste graad? geen idee eigenlijk..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiet

Als x naar 0 gaat, dan gaat 1/x naar oneindig.

Trouwens, het lijkt me dat er enkel x²/(x²/2) overblijft?

Of ben ik toch verstrooid?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limiet

RaYK schreef:als ik een breuk heb van polynomen dan pakte ik altijd gewoon de coëfficienten van de grootste macht om limiet te vinden.. maar bij deze weet ik niet hoe eraan te geraken
\(\lim_{x \rightarrow 0} \frac{x(x-\frac{x^2}{2} + \frac{x^3}{3} - \frac{x^4}{4} + ... )}{1-(1-\frac{x^2}{2!} + \frac{x^4}{4!} - ... )}\)
iemand een idee?

thx,

Rayk
\(\lim_{x\rightarrow 0}\frac{x\ln(1+x)}{1-\cos{x}}\)
daarna regel van de l'hôpital
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Toch zou ik graag de exacte opgave willen zien. (we worden nl nogal eens op 't verkeerde been gezet).

Als een limiet bepaald moet worden bekijk je een 'omgeving' van die (x-)waarde omdat 'gewoon invullen (hier x=0' tot een onbepaaldheid zou leiden. Lukt het om die onbepaaldheid op te heffen (hier door deling van x²), dan zal opnieuw invullen de limiet opleveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Limiet

Je zou de breuk moeten uitwerken tot je in teller en noemer een veelterm hebt staan. (Werk enkele gevallen met eindig aantal termen uit en kijk wat dat geeft.) Als alles goed is, dan kan je in de uiteindelijke breuk gewoon x=0 invullen en dan blijft er enkel een breuk van de constante termen over.
de laagste graad? geen idee eigenlijk..
Ja, graad 0 dus, de constante (x=0 invullen in veelterm 'isoleert' die term).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiet

Als je de laagste graad vreemd vindt, verander je x door y.

Neem y gaande naar oneindig en vervang x door 1/y.

Alles met een y in de noemer zal 'verwaarloosd' worden, vermits de y naar oneindig loopt. Het enige wat je nog moet doen is vermenigvuldigen met de eerdergenoemde factor.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Limiet

\(\lim_{x\rightarrow 0}\frac{x\ln(1+x)}{1-\cos{x}}\)
daarna regel van de l'hôpital
dit was eigenlijk de originele opgave waarvan we dan met behulp van reeksontwikkeling de limiet moesten berekenen.

maar ik zie nu wel in dat als je gewoon 0 invult bij alle x'n je gewoon constanten overhoud!

en dan kom ik inderdaad gewoon 2 uit
\(\lim_{x\rightarrow 0} \frac{x^2(1 - \frac{x}{2} + \frac{x^2}{3} - ... ) }{\frac{x^2}{2}(1 - \frac{x^2}{12} + ... )}\)
alles tussen de haakjes valt hier dan eigenlijk weg, en ik hou dan gewoon nog 2 over..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Je moet dit met reeksen oplossen. Dat weet je inmiddels ... ?

Kan je deze limiet ook oplossen met standaardlimieten (geen l'Hopital)?

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Limiet

Kan je deze limiet ook oplossen met standaardlimieten (geen l'Hopital)?
Hier kan ik je even niet volgen..

wat bedoel je precies?

trouwens, ik heb l'Hôpital eens geprobeerd maar ik kom 1/0 uit ??
\(\lim_{x\rightarrow 0}\frac{x\ln(1+x)}{1-\cos{x}} =^H \lim_{x\rightarrow 0} \frac{\frac{1}{(1+x)}}{\sin(x)} = \frac{1}{0}\)
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 7.068

Re: Limiet

trouwens, ik heb l'Hôpital eens geprobeerd maar ik kom 1/0 uit ??
Bepaal nog eens de afgeleide van de teller (want wat je nu hebt is niet goed)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Limiet

ahja, productregel, had ik overkeken
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer