Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 14

Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Hallo,

Er bestaat een beeld van Noord-Hollanders dat als je er woont aardig bevestigt wordt: ze klagen veel. De hoofdstad van Noord-Holland, Haarlem, staat erom bekend dat haar inwoners veel klagen. Als ik naar een wedstrijd van Ajax ga, hoor ik voornamelijk geklaag om mij heen, in het stadion. In de rest van Noord-Holland kom ik het ook heel veel tegen.

Nu is mijn vraag:

Weet iemand of er iets bekend is qua onderzoeken in de hoek van de antropologie, sociologie, psychologie, aangaande dit onderwerp?

Of is het onzin dat Noord-Hollanders veel klagen? Klaagt dan heel Nederland? De hele wereld? Hoe zit dat?

Alvast bedankt!

Groeten Simon

Berichten: 473

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Ik weet enkel dat Noord Hollandse jonge kaas véél beter smaakt dan Zuid Hollandse, maar dat zal wel geen antwoord zijn op je vraag.

Zou dat niet gewoon onder “vooroordelen/ veralgemeningen” vallen??

Dat doet mij trouwens denken aan deze film. Vooroordelen tussen zuid en noord Frankrijk.

Berichten: 14

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Zou dat niet gewoon onder “vooroordelen/ veralgemeningen” vallen??
Ik weet het niet. Ik woon al mijn hele leven in Noord-Holland en merk toch echt wel wezenlijke verschillen in menselijk gedrag. Tussen de steden en dorpen binnen de provincie. Maar ook zeker als ik in een andere provincie kom merk ik verschil. Bijvoorbeeld vind ik Brabanders over het algemeen een stuk hartelijker. De Limburgers lijken dat ook, maar die kraken je wel af als je er niet bij bent. ](*,) Groningers zijn net zo direct als Noord-Hollanders, maar praten (en klagen dus ook) een stuk minder, heb ik het idee. Aangezien Nederland een heel klein land is. Lijkt het mij een interessant onderwerp voor een studie. Waar zit hem dat in die verschillen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Lijkt me lastig om klaaggedrag te meten. Klaaggedrag hangt misschien samen met het indienen van bezwaarschriften bij de overheid, zo zou je via archieven gemeentes kunnen vergelijken. Een paar jaar geleden heeft een Groningse promovendus bij milieukunde historisch onderzoek gedaan naar de bezwaarschriften tegen bedrijven die milieuhinder opleverden in Harlingen 1870 - 2000, daar doet het een beetje aan denken.

Het bezwaar: de beleving van leefomgevinghinder in de periode 1870-2000 in de Friese havenstad Harlingen, Theo Dijkstra.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Ik heb er geen enkel idee van of er zo'n onderzoeken zijn en, zoals jkien al schreef, lijkt het me heel moeilijk om dit objectief te meten (en dus te onderzoeken)...

Wat ik wel kan aanbrengen is dat, zelfs als dit nog klopt (dus: gemiddeld genomen klagen Noord-Hollanders vaker dan andere Nederlanders), dan nog dien je je te realiseren dat het hier om gemiddelden gaat. Of, een aantal zaken waar je rekening dient mee te houden:

(1) bij gemiddelden, gaat het dan vermoedelijk om 2 Gauss-curves, één voor N-Hollanders en één voor de rest van de Nederlanders, die elkaar heel waarschijnlijk erg overlappen. Of nog, er zijn dan toch nog heel veel 'andere Nederlanders' die meer klagen dan dat N-Hollanders klagen. Al klopt het dan wel dat er gemiddeld genomen iets meer N-Hollanders klagen dan 'andere NL'ers'.

(2) we komen dan toch weer aan bij stereotypen: de kenmerken van de groep worden overgedragen op elk individu van de groep, terwijl er zeer veel individuen (N-Hollanders) vermoedelijk helemaal niet méér klagen dan anderen. Dus, voor een individuele N-Hollander is er dan maar een kleine kans dat die méér klaagt dan een andere NL'er.

(3) probleem van de confirmatiebias: we merken vooral de zaken rondom ons op die onze stelling bevestigen en veel minder de zaken die onze stelling ontkrachten. De info die onze stelling ontkracht, negeren we eerder of zien we als uitzonderingen op de regel. Dus, anders uitgedrukt, we doen er alles aan om onszelf (onbewust) gelijk te geven. Uit onderzoek blijkt trouwens dat deze bias erg sterk is en moeilijk te corrigeren valt. Of, eenmaal we een bepaalde stereotype als 'waar' aanzien, zien we die vooral bevestigd worden en maar zelden ontkracht worden. Elke keer er iemand klaagt, zien we dit als een bevestiging van onze hypothese. De vele keren dat er niet wordt geklaagd, worden gewoon niet opgemerkt.

Maar, Simon, dit is natuurlijk nog geen antwoord op jouw vraag of er onderzoek daarover bekend is.

Dus mogelijks heb je wel degelijk gelijk in jouw vermoeden. Het enige wat ik even wou aanhalen, zijn de valkuilen waarin we zo gemakkelijk trappen bij veralgemeningen (en stereotypen)... ](*,)

Die valkuilen zijn uiteindelijk het best te vermijden door er wetenschappelijk onderzoek over uit te voeren, iets waar jij dus ook terecht naar vraagt! ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 14

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Dido schreef:Ik heb er geen enkel idee van of er zo'n onderzoeken zijn en, zoals jkien al schreef, lijkt het me heel moeilijk om dit objectief te meten (en dus te onderzoeken)...

Wat ik wel kan aanbrengen is dat, zelfs als dit nog klopt (dus: gemiddeld genomen klagen Noord-Hollanders vaker dan andere Nederlanders), dan nog dien je je te realiseren dat het hier om gemiddelden gaat. Of, een aantal zaken waar je rekening dient mee te houden:

(1) bij gemiddelden, gaat het dan vermoedelijk om 2 Gauss-curves, één voor N-Hollanders en één voor de rest van de Nederlanders, die elkaar heel waarschijnlijk erg overlappen. Of nog, er zijn dan toch nog heel veel 'andere Nederlanders' die meer klagen dan dat N-Hollanders klagen. Al klopt het dan wel dat er gemiddeld genomen iets meer N-Hollanders klagen dan 'andere NL'ers'.

(2) we komen dan toch weer aan bij stereotypen: de kenmerken van de groep worden overgedragen op elk individu van de groep, terwijl er zeer veel individuen (N-Hollanders) vermoedelijk helemaal niet méér klagen dan anderen. Dus, voor een individuele N-Hollander is er dan maar een kleine kans dat die méér klaagt dan een andere NL'er.

(3) probleem van de confirmatiebias: we merken vooral de zaken rondom ons op die onze stelling bevestigen en veel minder de zaken die onze stelling ontkrachten. De info die onze stelling ontkracht, negeren we eerder of zien we als uitzonderingen op de regel. Dus, anders uitgedrukt, we doen er alles aan om onszelf (onbewust) gelijk te geven. Uit onderzoek blijkt trouwens dat deze bias erg sterk is en moeilijk te corrigeren valt. Of, eenmaal we een bepaalde stereotype als 'waar' aanzien, zien we die vooral bevestigd worden en maar zelden ontkracht worden. Elke keer er iemand klaagt, zien we dit als een bevestiging van onze hypothese. De vele keren dat er niet wordt geklaagd, worden gewoon niet opgemerkt.

Maar, Simon, dit is natuurlijk nog geen antwoord op jouw vraag of er onderzoek daarover bekend is.

Dus mogelijks heb je wel degelijk gelijk in jouw vermoeden. Het enige wat ik even wou aanhalen, zijn de valkuilen waarin we zo gemakkelijk trappen bij veralgemeningen (en stereotypen)... ](*,)

Die valkuilen zijn uiteindelijk het best te vermijden door er wetenschappelijk onderzoek over uit te voeren, iets waar jij dus ook terecht naar vraagt! ;)

Dido
Ik ben geen antropoloog, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze wetenschap zich vaak bezig houdt met het onderzoeken van vooroordelen, over alle mogelijk denkbare culturen. Vandaar dat ik hoopte dat iemand zo'n onderzoek gedaan had over de Noord-Hollandse of Nederlandse cultuur. Daar zou dan mogelijk een verklaring in kunnen staan.

Berichten: 14

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Ik heb hier wat mensen gevonden die vrij zinnige dingen zeggen over klagen in het algemeen...

http://www.ru.nl/studentenkerk/proviand/ov...jaargang_7/7-1/

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klagen Noord-Hollanders meer dan anderen?

Ik heb de titel van dit topic gewijzigd: voor er antwoord gegeven kan worden op de vraag waarom er in Noord-Holland meer geklaagd wordt, moet er eerst uitgemaakt worden of dat stereotype meer is dan alleen maar dat.

Reageer