De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 45

De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Afbeelding

DE GROTE VERDWIJNTRUC



WAT MOET JE DOEN VOOR HET EFFECT?



Als het goed is ziet je een groen balletje als een wijzer

over een klok met paarse stippen bewegen.



Als je je nu goed concentreert op het zwarte kruisje middenin verdwijnen alle paarse stippen en zie je alleen de groene rondgaan.

En dan nu mijn vraag: hoe werkt dit precies in je hersenen. Het heeft iets te maken met filteren van informatie van je hersenen. Kan iemand er nog meer over vertellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Heeft volgens mij iets te maken met het feit dat groen en paars complementaire kleuren zijn.

Je krijgt een soortgelijk effect als je b.v. je blik fixeert op een rode stip en na een poosje wegkijkt naar een wit vlak. Dan zie je daar ineens een groene stip.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

haha kvind eigelijk nog wel leuk om naar te kijken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Kan het niet te maken hebben met de traagheid van de signalen die van je oogzenuw naar je hersenen gaan?

Dan komen de paarse en de groene kleur tezamen aan, en heffen ze elkaar op.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

ja geweldige truck.

Ik had het in het begin zelfs zo, dat het groene balletje alles afgaat, en ze stuk voor stuk afging. maar en toen hij een rondje dat gemaakt kwamen ze stuk voor stuk weer terug, en zo 2 rondjes door. uiteindelijk bleef hij ronddraaien zonder te wisselen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

jah dat had ik ook soms voor, is ook tezien hoe je er op kijkt, soms zag de linkerkant wel en de rechterkant niet en omgekeerd :wink:

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Volgens mij ligt het veel aan de oogtrillingen.

Ik heb eens gehoord als deze statochastische trilling wegvalt dat men alleen beweging waarneemt en de rest gewoon verdwijnt.

Omdat je oog het bewegende deel op de plaat wil blijven volgen blijf je dat zien en valt de rest, complementaire kleuren, weg.

In de natuur kan men ook een bewegend groen dier in de groene bosjes sneller ontwaren dan als het dier stil blijft zitten.

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Het heeft er vooral mee te maken dat de afbeelding een animated gif is en dat het verdwijnen/verkleuren in het gif-plaatje 'geprogrammeerd' staat.

Doe het maar eens open in een tekenprogramma.

Berichten: 672

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Inderdaad reageert je oog net als andere zintuigen op verandering en als een puls onveranderlijk blijft schijnt er ergens in de hersenen een tegensignaal geproduceert te worden.

Denk aan de klok in de woonkamer die na een tijdje niet meer gehoord wordt,als hij echter stuk gaat hebben de bewoners de indruk "iets te horen"

Zo gaat het verhaal van een man die verschrikt opsprong om 12h op de dag dat de Big-Ben stuk was.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Anonymous schreef:Het heeft er vooral mee te maken dat de afbeelding een animated gif is en dat het verdwijnen/verkleuren in het gif-plaatje 'geprogrammeerd' staat.

Doe het maar eens open in een tekenprogramma.
Als je blijft kijken naar 1 van de paarse bolletjes, blijf je het zien hoor...

Berichten: 672

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

ooit hebben ze bij mensen buisjes op de pupil geplaatst met op het einde een afbeelding, eender in welke richting ze keken zagen ze hetzelfde beeld,binnen de kortste keren verdween dat beeld.

Dat is het effect dat je hier hebt,als je even met je ogen knippert komt het beeld terug (verandering)
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

ik denk meer dat het te maken heeft met de hersens.

ieder oog vangt een beeld op -appart-. in dmv de hersens, wordt het signaal van ieder oog 'inventeert' en daarna tesamen gebracht tot een volledig beeld.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Als ik er naar kijk zie ik ook groene stippen ernaast verschijnen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Het is heel simpel, de kegelvormige cellen in je netvlies worden gestimuleerd door kleurverschillen. Als de cellen een paar seconden hetzelfde beeld zien dan zie je na verloop van tyd niets meer totdat de cellen weer stimulans krijgen. De paarse bolletjes staan stil, dus verdwijnen, de groene niet dus deze zul je blijven zien omdat hij beweegt.

Als je namelijk een plaatje bekijkt die er hetzelfde uitziet maar zonder bewegend groen balletje dan verdwijnen de paarse bolletjes ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: De grote verdwijntruc: weet iemand hoe dit precies werkt?

Het is heel simpel, de kegelvormige cellen in je netvlies worden gestimuleerd door kleurverschillen. Als de cellen een paar seconden hetzelfde beeld zien dan zie je na verloop van tyd niets meer totdat de cellen weer stimulans krijgen. De paarse bolletjes staan stil, dus verdwijnen, de groene niet dus deze zul je blijven zien omdat hij beweegt.  

Als je namelijk een plaatje bekijkt die er hetzelfde uitziet maar zonder bewegend groen balletje dan verdwijnen de paarse bolletjes ook.
Huh ????

Ik volg het geloof ik niet meer. Er is helemaal geen groen balletje of stip.

Dat is vrij eenvoudig te zien door met de ogen mee te bewegen, dan zie je dat de paarse stippen alleen maar één voor één verdwijnen.

Als je je ogen echter stilhoudt, lijk je op de lege plaats een groen balletje te zien, maar dat is er niet.

Dus alle antwoorden die zeggen dat je groen later ziet of dat het in de gif zit e.d. slaan volgens mij nergens op.

Het zal wel met de traagheid van de informatiestroom tussen kegeltjes en hersenen te maken hebben lijkt me. 8)
Vooruitgang

Reageer