Ontwikkelingsstadia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

Ontwikkelingsstadia

Ik heb geprobeerd volgende opgave te maken (zie bijlage).

Kan iemand mij helpen het juiste antwoord te vinden?
Bijlagen
bio.gif
bio.gif (27.21 KiB) 468 keer bekeken

Re: Ontwikkelingsstadia

Wat denk je zelf, wat weet je zeker, waar twijfel je over?

Berichten: 43

Re: Ontwikkelingsstadia

Wat denk je zelf, wat weet je zeker, waar twijfel je over?
Ik dacht aan antwoord c gebaseerd op de grootte van de cellen maar het correcte antwoord is A.

Re: Ontwikkelingsstadia

Ik dacht het zelfde, hoewel gebaseerd op het aantal cellen. Immers je weet de schaal niet, maar het aantal cellen neemt in elk geval altijd toe met toenemende ontwikkeling. En omdat doorsnede 1, 3, 2 duidelijk aangeven dat zij in die volgorde ontwikkeld zijn, zou antwoord C inderdaad het meest voor de hand liggen. Over de 3 en de 2 kunnen we nog twijfelen, maar de 1 staat vrijwel vast. En omdat de overige antwoorden niet met 1 beginnen kunnen zij nauwelijks serieus genomen worden. Schrijffout?

Berichten: 43

Re: Ontwikkelingsstadia

Ik dacht het zelfde, hoewel gebaseerd op het aantal cellen. Immers je weet de schaal niet, maar het aantal cellen neemt in elk geval altijd toe met toenemende ontwikkeling. En omdat doorsnede 1, 3, 2 duidelijk aangeven dat zij in die volgorde ontwikkeld zijn, zou antwoord C inderdaad het meest voor de hand liggen. Over de 3 en de 2 kunnen we nog twijfelen, maar de 1 staat vrijwel vast. En omdat de overige antwoorden niet met 1 beginnen kunnen zij nauwelijks serieus genomen worden. Schrijffout?


Al mijn bronnen zeggen wel A. Maar toch bedankt!

Berichten: 412

Re: Ontwikkelingsstadia

Eventjes vooraf: ik ken vrij weinig van biologie (kennis van het middelbaar + eigen opzoekingswerk, maar dus weinig "officieels"), dus wacht even op andere reacties, maar dit is hoe ik het bekijk:

Tekening 1

Morula.

Afbeelding

-> q of r

Tekening 3

Blastula.

Afbeelding

-> q, wat betekent dat 1 r is.

Tekening 2

Gastrula.

Afbeelding

Het ingewikkeldste, dus r.

En zo kom je aan A. Maar dat betekent niet dat dit juist is, dus wacht maar op reacties van anderen.
Vroeger Laura.

Berichten: 43

Re: Ontwikkelingsstadia

En zo kom je aan A. Maar dat betekent niet dat dit juist is, dus wacht maar op reacties van anderen.
Als je het juiste antwoord bekomt is de kans vrij groot dat je denkwijze correct is hoor.

Ik weet wel wat blastula, gastrula en morula zijn maar ik begrijp niet hoe je het verband legt tussen

de letters en de cijfers.

Kun je misschien ook eens het verschil zeggen tussen q en r? Het zijn toch gewoon alletwee een bolletje gelijke cellen, dus ze kunnen toch beide blastula zijn?

Berichten: 412

Re: Ontwikkelingsstadia

scheikunderamp schreef:Als je het juiste antwoord bekomt is de kans vrij groot dat je denkwijze correct is hoor.

Ik weet wel wat blastula, gastrula en morula zijn maar ik begrijp niet hoe je het verband legt tussen

de letters en de cijfers.

Kun je misschien ook eens het verschil zeggen tussen q en r? Het zijn toch gewoon alletwee een bolletje gelijke cellen, dus ze kunnen toch beide blastula zijn?
De cellen bij r zijn minder compact dan die van q. En kijk eens naar onderstaande tekening:

Afbeelding

Als de morula (1) een blastula (2) wordt, dan moeten de cellen een compactere bal vormen:
The morula is produced by embryonic cleavage, the rapid division of the zygote. After reaching the 16-cell stage, the cells of the morula differentiate. The inner blastomeres will become the inner cell mass and the blastomeres on the surface will later flatten to form the trophoblast. As this process begins, the blastomeres change their shape and tightly align themselves against each other to form a compact ball of cells. This is called compaction and is likely mediated by cell surface adhesion glycoproteins.
Maar waarvoor moet je dat eigenlijk weten? Ingangsexamen/herexamen/...?
Vroeger Laura.

Berichten: 43

Re: Ontwikkelingsstadia

Maar waarvoor moet je dat eigenlijk weten? Ingangsexamen/herexamen/...?
Een combinatie eigenlijk, herexamen ingangsexamen geneeskunde.

Maar wat ik niet begrijp zijn er in de gastrula normaal niet meer cellen dan in de morula?

Berichten: 412

Re: Ontwikkelingsstadia

scheikunderamp schreef:Een combinatie eigenlijk, herexamen ingangsexamen geneeskunde.

Maar wat ik niet begrijp zijn er in de gastrula normaal niet meer cellen dan in de morula?
Dan denk ik dat je 't echt niet zo ver mag zoeken als ik het nu doe hoor... Contacteer degene van wie die vraag komt eens om uitleg?

Ja. ](*,)
Vroeger Laura.

Berichten: 43

Re: Ontwikkelingsstadia

Dan denk ik dat je 't echt niet zo ver mag zoeken als ik het nu doe hoor... Contacteer degene van wie die vraag komt eens om uitleg?


Ja, dat gaat niet zo makkelijk. Er wordt heel mysterieus gedaan over wie de vragen opstelt en dergelijke. Je mag zelf je ingangsexamen achteraf niet gaan inkijken.

Berichten: 1.116

Re: Ontwikkelingsstadia

Als geneeskundestudent zou ik ook zeggen dat het antwoord C zou moeten zijn. Het kan nu zijn dat ik ongelooflijk dom ben, of dat de vraag gewoon ongelooflijk dom weer is gegeven. Ik ga voor het laatste.

Inderdaad heb je dat het aantal cellen in een gastrula meer is dan in een morula. Maar het stadium van gastrula heb je nog niet bereikt in deze plaatjes. Plaatje 2 lijkt er op alsof de gastrulatie net begonnen is. Een reden te meer om A als correct antwoord af te wijzen. Ik zou gewoon eens wachten op het gecorrigeerde antwoordmodel. Kun je ook niet de tip aan het opleidingsinstituut doorgeven dat een bepaald antwoord waarschijnlijk fout is?

Reageer