Thermisch evenwicht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Thermisch evenwicht

Is een systeem van water en ijs bij nul graden celsius in thermisch evenwicht als het ijs bezig is te smelten?

Feit is, dat de temperatuur constant blijft. Is het ook een ijs, eh, ik bedoel eis, dat er geen faseovergang optreedt?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Thermisch evenwicht

Als de energie van het gehele systeem precies hetzelfde blijft wel lijkt me...

Als de vrijgekomen warmte als straling het systeem verlaat dan heeft men een thermisch evenwicht.

Invallende straling moet dan ook weer uitgestraald worden.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Thermisch evenwicht

Als de energie van het gehele systeem precies hetzelfde blijft wel lijkt me...
Het smelten kost energie.

Re: Thermisch evenwicht

Ik heb het aan Iceman gevraagd en hij zegt het volgende:

Je wiki pagina zegt dat binnen het systeem de verdeling van temperatuur (dus ook energie) niet overal hetzelfde hoeft te zijn. Op macroschaal moet de toestand gelijk blijven. Het maakt dus m.i. niet uit of er een beetje ijs smelt en elders een beetje ijs gevormd wordt, als de totale hoeveelheid ijs en de totale hoeveelheid water maar gelijk blijven. Als er geen warmtetransport met de buitenwereld is, blijven de genoemde grootheden gelijk en is er dus sprake van thermisch evenwicht. Brrrr.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Thermisch evenwicht

Het maakt dus m.i. niet uit of er een beetje ijs smelt en elders een beetje ijs gevormd wordt,.....
precies. En omdat er continu moleculen loslaten van het ijsblokje en andere er weer aan vasthaken zal het ijsblokje langzamerhand van vorm veranderen. Gezien de kansen zou een kubusvormig blokje langzaam in een bolletje moeten veranderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Thermisch evenwicht

Jullie geven aan, dat het evenwicht dynamisch is. Maar als er - gemiddeld dus - meer water ontstaat dan ijs,

is er dan thermisch evenwicht. Daar gaat het me om.

Re: Thermisch evenwicht

thermo1945 schreef:Jullie geven aan, dat het evenwicht dynamisch is. Maar als er - gemiddeld dus - meer water ontstaat dan ijs,

is er dan thermisch evenwicht. Daar gaat het me om.
Dan geldt het m.i. niet helemaal, want als er gemiddeld meer water ontstaat dan ijs dan wordt er blijkbaar warmte toegevoerd. Je kunt dan hoogstens nog spreken over quasistatisch evenwicht, als de veranderingen zodanig langzaam optreden dat in enig opzicht de situatie voldoende constant is om statische benaderingen te kunnen gebruiken.

Maar statisch vereist dat de situatie over de tijd niet verandert dus een smeltproces door energietoevoer kan daar niet onder vallen.

Reageer