Nulwaarden van veeltermfuncties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

Nulwaarden van veeltermfuncties

Ik heb een vakantietaak met verschillende vergelijkingen gekregen, zoals:

f(x)=3x^3 - 4x^2 - 8

En ik zou deze moeten oplossen volgens een bepaald schema:

1) Stel het functievoorschrift gelijk aan 0

2) Ontbind het linkerlid in factoren

3) A.B=0 als en slechts als A=0 of B=0

4) Schrijf de nulwaarden op.

De 1ste stap is niet moeilijk, maar ik zou niet weten hoe ik een derdegraadsfunctie moet ontbinden in factoren.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Ik zou niet weten hoe ik een derdegraadsfunctie moet ontbinden in factoren.
Probeer (x-a)(3x2+bx+c)

Berichten: 79

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Toch eerst proberen iets buiten haakjes te halen. Het lijkt erop dat dat (x-2) moet zijn, vanwege de 4x^2 en 8. Probeer dat eens en ga dan verder. Je houdt dan een tweedegraads vgl. over.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Als je een nulwaarde vindt (delers van de constante term zijn 'kandidaten'), kan je via het schema van Horner ontbinden (of de deling uitvoeren).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

De reden van het nulstellen is mi dat als je een nulpunt direct ziet (vaak -2, -1, 1 of 2) dat dan de eerste term resp. (x+2), (x+1), (x-1) en (x-2) wordt. In dat geval geeft de methode van thermo1945 direct de waarden van b en c. Als je dat nulpunt niet ziet en die methode gebruikt, krijg je een stelsel van 3 onbekenden (a,b,c) en drie vergelijkingen. Dat is wel extra werk maar levert uiteindelijk het juiste resultaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Ben je het eens met: een factor moet x-2 zijn?

Ken je het schema van Horner?

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Probeer (x-a)(3x2+bx+c)
Deze methode geeft een nieuwe derdegraads vergelijking, kijk maar:
\(3x^3-4x^2-8=(3x^2+bx+c)(x-a)=3x^3-3ax^2+bx^2-bax+cx-ac\)
Ofwel

-4=-3a+b.....(1)

-ab+c=0....(2)

ac=8....(3)

Ofwel

(3)-> a=8/c

(1)-> b=-4+3a=-4+24/c

(2)->-8/c.(-4+24/c)+c=0

De laatste vergelijking kan worden geschreven als
\(c^3+32c-196=0\)
Ook in het algemene geval (hier is de coefficient van x nul) is deze methode volgens mij niet bruikbaar om een derdegraadsvergelijking op te lossen.

Berichten: 1.116

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Bessie, tegenvoorbeeld...:
\(\frac{3x³-4x^2-8}{x-2}\)
3x²:
\((3x³ - 4x^2 -8) -3x^2(x-2) = 2x²-8\)
2x:
\((2x²-8)-2x(x-2)=4x-8\)
4:
\((4x-8)-4(x-2)=0\)
\({3x³-4x^2-8} = (x-2)(3x^2+2x+4)\)
Het reële antwoord hier is dus 2. De andere twee antwoorden zijn irreëel gezien
\(D = b²-4ac = 2²-4\cdot3\cdot4=-44 < 0\)
.

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Nee JWvdVeer, dat is niet wat ik bedoel. Ik reageer op uw opmerking dat geprobeerd moest worden om (x-a)(3x2+bx+c) gelijk te stellen aan de gegeven vorm van f(x). Dit is in het algemene geval niet op te lossen, TENZIJ a vooraf bekend is. Uitwerken van de onbekenden a, b, en c levert een nieuwe derdegraadsvergelijking. Je hebt dus een nulpunt nodig VOOR je de gegeven ontbinding kan uitvoeren. En daar zit hem dus meestal de moeilijkheid. Alleen in sommige gevallen zie je dat eerste nulpunt direct en dat zal meestal -1,-2,1 of 2 zijn.

Berichten: 1.116

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Ok, sorry ](*,)

En inderdaad heb je gelijk dat je dan weer een vergelijking krijgt met drie machten waarbij de hoogste en laagste drie uit elkaar liggen :)

Tja, ik vraag me ook af hoe ze in één keer aan die twee zijn gekomen. Dus Thonan, kun je even uitleggen hoe je aan die twee kwam? Of was dat gewoon een pure gok of heb je WolframAlpha of je GR het werk laten doen (zijn maar opties)? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Invullen en zien dat je 0 krijgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Toch eerst proberen iets buiten haakjes te halen. Het lijkt erop dat dat (x-2) moet zijn, vanwege de 4x^2 en 8. Probeer dat eens en ga dan verder. Je houdt dan een tweedegraads vgl. over.
Dat is puur toeval en hangt net zo goed met de 3x³ samen.

Stel dat de veelterm 2x³-4x²-8 zou zijn (in plaats van 3x³-4x²-8), dan zit die 4x²-8 er net zo goed in. Kun je dan zo een nulpunt zien? (dus een factor (x-a) die je buiten haakjes kunt halen)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.116

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Stel dat de veelterm 2x³-4x²-8 zou zijn (in plaats van 3x³-4x²-8), dan zit die 4x²-8 er net zo goed in. Kun je dan zo een nulpunt zien? (dus een factor (x-a) die je buiten haakjes kunt halen)
Ik keek er eens naar en zag direct dat het
\(x = \frac{2}{3}+\frac{1}{3} (62-6\sqrt{105})^{\frac{1}{3}}+\frac{1}{3} (62+6\sqrt{105})^{\frac{1}{3}}\)
, moest zijn... ](*,)

Nee, ongein. WolframAlpha komt daar wel op. Dus op de één of andere manier is het exact te berekenen. Maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Er zijn algemene formules voor oplossingen van derdegraadsvergelijkingen (zoals de abc-formule voor een graad lager); maar die zijn al een stuk 'vervelender' in gebruik. Zie bv. de formule van Cardano.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Nulwaarden van veeltermfuncties

Er zijn algemene formules voor oplossingen van derdegraadsvergelijkingen (zoals de abc-formule voor een graad lager); maar die zijn al een stuk 'vervelender' in gebruik. Zie bv. de formule van Cardano.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=24831 ?

Reageer