Van leerrichting veranderen

Reageer
Berichten: 5

Van leerrichting veranderen

Hoi,

Mijn naam is Mert. Momenteel ben ik 21 jaar oud.

Ik studeer nog ICT n4 en ik zou graag van richting willen veranderen naar natuurkunde of scheikunde.

Ik heb al 6 jaar geen natuurkunde of scheikunde gehad. De laatste half jaar krijgen we snelcursus wiskunde(het is dan ook weer 5 jaar geleden dat ik wiskunde had).

Ik heb gezocht of ik ergens test kon doen om te zien of ik meer bij natuurkunde past of bij scheikunde. Maar helaas kon ik amper iets vinden. De algemeen beroepskeuzetest vertelt mij dat ik leraar of supply manager moet worden ](*,) .

Daarbij heb ik een grote achterstand in kennis van natuurkunde, scheikunde en wiskunde.

Mijn vraag is:

- zijn er ook mensen die soort gelijke verandering hebben gedaan?

- Hoe kan ik het achterstand in halen(welke boeken, links, tips)?

- Zijn er valkuilen uit jullie ervaring waar ik zeker op moet letten?

dat was het.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ik hoop dat dit de juist sub form is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Van leerrichting veranderen

Verplaatst naar "studiekeuze"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 306

Re: Van leerrichting veranderen

eightynine schreef:Hoi,

Mijn naam is Mert. Momenteel ben ik 21 jaar oud.

Ik studeer nog ICT n4 en ik zou graag van richting willen veranderen naar natuurkunde of scheikunde.

Ik heb al 6 jaar geen natuurkunde of scheikunde gehad. De laatste half jaar krijgen we snelcursus wiskunde(het is dan ook weer 5 jaar geleden dat ik wiskunde had).

Ik heb gezocht of ik ergens test kon doen om te zien of ik meer bij natuurkunde past of bij scheikunde. Maar helaas kon ik amper iets vinden. De algemeen beroepskeuzetest vertelt mij dat ik leraar of supply manager moet worden ;) .

Daarbij heb ik een grote achterstand in kennis van natuurkunde, scheikunde en wiskunde.

Mijn vraag is:

- zijn er ook mensen die soort gelijke verandering hebben gedaan?

- Hoe kan ik het achterstand in halen(welke boeken, links, tips)?

- Zijn er valkuilen uit jullie ervaring waar ik zeker op moet letten?

dat was het.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ik hoop dat dit de juist sub form is.
Mijn tip is: maak eerst deze studie af. Anders kan je wel eens lelijk tegen de lamp lopen. Zodra je eenmaal een diploma hebt, kan je doen wat je wilt, maar dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen.

Ik heb dat niet gedaan, ben van een Technische studie overgestapt op een economische, en heb me daarmee lelijk in de vingers gesneden.

Berichten: 5

Re: Van leerrichting veranderen

Onwetend schreef:Mijn tip is: maak eerst deze studie af. Anders kan je wel eens lelijk tegen de lamp lopen. Zodra je eenmaal een diploma hebt, kan je doen wat je wilt, maar dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen.

Ik heb dat niet gedaan, ben van een Technische studie overgestapt op een economische, en heb me daarmee lelijk in de vingers gesneden.
Ik maak het ook af, maar ik heb dan een periode van begin februari tot september die ik wil in vullen

met lessen voor Natuur en scheikunde plus wiskunde.

Ik moet minimaal MBO n4 hebben om aan een HBO opleiding te kunnen beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Van leerrichting veranderen

HBO opleidingen geven soms ook de mogelijkheid om een stoomcursus te doen voor MBO instroom. Hierbij is het wel nodig dat je een gerelateerde MBO opleiding hebt afgerond.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Van leerrichting veranderen

Hoi,

Graag zou ik nog een aantal boeken willen doornemen om mijn wiskunde en natuur- scheikunde op hbo niveau te krijgen.

Voor Wiskunde heb ik : ....

Voor Biologie heb ik : Biologie voor jou : vwo B1, tweede fase

Voor Chemie krijg ik : Dummies voor Chemie en eventueel Chemistry maar die moet ik nog bestellen.

Voor Natuurkunde heb ik niets.

Dank je wel ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Van leerrichting veranderen

eightynine schreef:..//.. om mijn wiskunde en natuur- scheikunde op hbo niveau te krijgen.

..//..

Voor Natuurkunde heb ik niets.
Ik neem aan dat je bedoelt: op voldoende niveau om in het HBO te beginnen?

Voor natuurkunde kan ik "Systematische natuurkunde" aanbevelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Van leerrichting veranderen

Jan van de Velde schreef:Ik neem aan dat je bedoelt: op voldoende niveau om in het HBO te beginnen?

Voor natuurkunde kan ik "Systematische natuurkunde" aanbevelen.


Ja je hebt gelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Van leerrichting veranderen

Voor biologie zou ik je Biology van Campbell & Reece aanraden, dan kan je ook een beetje inschatten wat je moet weten. Een Als je een wat oudere druk kan krijgen voor niet te veel geld is dat natuurlijk prima, daar staat alles gewoon in ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Van leerrichting veranderen

Voor biologie zou ik je Biology van Campbell & Reece aanraden, dan kan je ook een beetje inschatten wat je moet weten. Een Als je een wat oudere druk kan krijgen voor niet te veel geld is dat natuurlijk prima, daar staat alles gewoon in ;)
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresulta..._all/index.html

Is dat hem?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Van leerrichting veranderen

dit is 'm.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Van leerrichting veranderen

Voor wiskunde kan je misschien een 'wiskundig vademecum' raadplegen. Ik heb hier een voorbeeld van 'Basisboek wiskunde' van J. van de Craats.

http://books.google.be/books?id=xKBPXksCK-...p;q&f=false

Het omvat rekenen met getallen, algebra (rekenen met letters), rijen, meetkunde (vergelijkingen van rechten en vlakken, loodrechte standen, ...), functies (parabolen, exponentiele functies, ...), goniometrie, calculus (differentieren, limieten, integreren, ...).

Kortom denk ik dat het wel een geschikt boek is ;) .

Reageer