Redoxreactie gedwongen of spontaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Redoxreactie gedwongen of spontaan

hey,

Ik ben al een tijdje bezig om voor men 2de zit chemie te studeren en heb net men oefeningen rond redoxen allemaal hermaakt en nagekeken. Onderweg ben ik echter op een obstakel gestoten. Alles van Redoxen snap ik redelijk goed maar ik ben beginnen twijfelen over iets wat te maken heeft met de E0 waardes van enkele redoxkoppels ( gegeven in tabellen )

ik zal even een voorbeeldje geven:

=> om te zien of een reactie al dan niet spontaan zal plaatsvinden moet de E0 van de Oxidator groter zijn dan deze van de Reductor. Is dit niet zo dan kan de reactie wel plaatsvinden maar gedwongen onder speciale omstandigeheden. Wanneer er meerdere mogelijkheden zijn in de tabel kies ik steeds de OX of RED zodat het verschil in E0 zo groot mogelijk is.

Nu dus bvb waarom zijn Co(III)-zouten onstabiel in water?:

Als eerste stap ga ik dus kijken in men tabbelen we beginnen van Co(+3)-ionen en water.

( Co(+3) + 1 elektron => Co(+2) ) 4 maal nemen E0 = 1.82 V (OX)

( 2 H2O => O2 + 4 H(+1) + 4 elektronen ) E0 = 1.23 V (RED) => of E0 = -1.23 V ?????

Nu het probleem waar ik mee zit. In de tabellen staan enkel de reductie reacties. In dit voorbeeld gebeurt de reactie met water dus omgekeerd ( dan gegeven in de tabel). Mijn vraag is nu of de E0 waardes die bij deze reacties staan enkel gelden voor de reductie richting? Want ik draai nu de reactie om moet ik dan gwn de 1.23V blijven hanteren of moet ik - 1.23 V hanteren ?

in dit voorbeeld zou dit niet veel veranderen aan de uitkomst want ookal wordt het - 1.23 volt, de reactie blijft spontaan enkel wordt het verschil veel veel groter.

graag een beetje uitleg ](*,) . Ik heb al wat op het forum rond liggen kijken maar heb niet direct iets gevonden in deze aard.

grtzz JJ

Berichten: 1.116

Re: Redoxreactie gedwongen of spontaan

Het hele idee van Redox-reacties is dat het potentiaal (dus ofwel, potentiële energie van de stoffen) na afloop van de reactie lager is dan voor de reactie.

Het redoxpotentiaal van Co3+ is 1.82 onder -standaardomstandigheden- zoals jij aangeeft (zie ook http://home.kpn.nl/vanadovv/RedPot.html, waar de andere getallen bij die reactie op slaan weet ik niet). Onder niet-standaardomstandigheden zijn deze waarden anders.

De reactie die jij aangeeft is samen te vatten in: 4Co3+ + 2H2O Afbeelding 4H+ + O2 + 4Co2+.

Omdat het redoxkoppel: O2 (g) + 4H+ (aq) + 4e- AfbeeldingH2O een redoxpotentiaal heeft van 1.23, geldt dat het van redoxpotentiaal tussen het begin het het eind van de reactie 1.27 - 1.82 = -0.55, zal deze reactie dus verlopen, omdat het eindpotentiaal lager ligt dan het uitgangspotentiaal.

Ergens moet je ook nog rekening houden met een minimum potentiaalverschil (ergens speelt bij mij de waarde 700mV). Maar gezien we het hier toch niet over standaardomstandigheden hebben en van de stoffen voor de peil waarschijnlijk heel wat meer is dan die 1mM die geldt bij standaardomstandigheden, zal deze redoxreactie waarschijnlijk onder alle omstandigheden verlopen.

Reageer