Springen naar inhoud

Waterpomp met expansievat

• Log in om te kunnen reageren

hydrofoorpomp

hydrofoorpomp

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 20:20

Ik heb een easypress als bijgaande link;
Easypress oud model

De WC is vorig jaar inclusief het stopkraantje bij WC vervangen.

Ik zal het drukvat er nog eens tussenuit halen
En ik ga het nog even testen met de kraan langzaam dichtdraaien.

Ik hou jullie op de hoogte,
Maar deze week weinig tijd en hierna met vakantie ;) naar buitenland.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 08:36

Ik heb een easypress als bijgaande link;

En ik ga het nog even testen met de kraan langzaam dichtdraaien.

Het moet wel langzaan OPENdraaien zijn om zo een (te) traag vullende WC stortbak te simuleren.

holland

holland

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 17:09

Ik heb alle antwoorden en reacties gelezen, en mijn conclusie is dat:

De pomp afslaat op het moment als deze bezig is de stortbak te vullen.
De pomp niet afslaat als het buitenkraantje gebruikt wordt.

Zoals al een eerdere gebruiker opmerkte moet je het probleem dus zoeken tussen de pomp en stortbak.

Het is met het type pomp wat u gebruik namelijk zo dat als de schakel-relais van de pomp te vaak en snel schakelt dat dan de pomp afslaat (veiligheid)

De oorzaak van het afslaan moet je dus zoeken in de vlotter van de stortbak, deze zou dan dus te veel schokken en daardoor de pomp doen afslaan.

Probeer eens om je vlotter afstelling te veranderen, door de norzel te vervangen met een norzel met een grotere doorlaat.

Een druk-compensator die u gebruikt heeft, is niet geschikt om snelle drukverschillen te compenseren. omdat deze bedoelt zijn om uitzetting van water in een gesloten systeem te compenseren. Om snelle drukverschillen te compenseren kunt u beter gebruik maken van een luchtvaatje.

Een luchtvaatje is simpel te maken door een t stuk net voor je stortbak te plaatsen en dan naar boven toe een dikkere/grotere , aan de bovenkant gesloten, pijp te monteren. Doordat de gesloten pijp naar boven gericht staat zal daar altijd lucht in blijven staan. Deze lucht kan dan snelle drukverschillen (gedeeltelijk) opvangen. Waardoor de pomp niet meer zo snel in veiligheid zal springen.

Veranderd door holland, 09 augustus 2010 - 17:18

Filipken

Filipken

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 19:24

Ik heb alle antwoorden en reacties gelezen, en mijn conclusie is dat:

De pomp afslaat op het moment als deze bezig is de stortbak te vullen.
De pomp niet afslaat als het buitenkraantje gebruikt wordt.

Holland, sorry dat ik U verbeter maar het is net andersom, lees eens het eerste bericht.
De pomp slaat niet af, ze start gewoon niet automatisch hij moet ze handmatig starten als de afname te klein is, dus als de drukval te langzaam gebeurd, dit zal er dan zeker niet op verbeterd zijn door een expansievat te steken aangezien
de drukval dan nog trager optreed, hij zou ook een kleine test kunnen doen door zijn bak leeg te trekken en zijn vlotter
op te houden tot de bak leeg is en dan plots zijn vlotter laten vallen dan zal hij zien dat ze waarschijnlijk wel zal aanslaan
aangezien dan zijn vulkraan ineens volledig open is en de drukval plots opkomt, uiteraard zou hij best dat expansievat terug verwijderen want dat is niet nodig met zijn systeem, er kan ook vuil in die meting zitten waardoor alles gedempt wordt, ik weet nu niet of hij regenwater gebruikt of putwater, ik meen hier niks over gelezen te hebben.
Groeten.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 19:42

eeuh, jongens, het is de Easypress die in fout gaat waneer de WC water vraagt.
Het feit dat de pomp stil valt is het gevolg dat de Easypress in fout gaat.
Vraag is waarom gaat de Easypress in fout bij de WC en niet bij het buitenkraantje???

De test die Filip vroeg: buitenkraan een klein beetje open zetten om een te traag vullende startbak te simuleren zou ons veel moeten leren. Laat ons daar maar even op wachten vooraleer verder te speculeren ;)

Wat mij opviel was dat het lichtje "failure" vrijwel direkt aan gaat als de de pomp aanslaat omdat de storbak van WC leeg is. Enkele seconden nadat het failure lichtje oplicht, valt de pomp stil. Bij het herstarten gaat de pomp wel weer aan, maar na enkele seconden valt de boel weer uit.
Dit heb ik niet als ik de kraan ( voor het autowassen) opendraai.

holland

holland

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 20:06

Wat mij opviel was dat het lichtje "failure" vrijwel direkt aan gaat als de de pomp aanslaat omdat de storbak van WC leeg is. Enkele seconden nadat het failure lichtje oplicht, valt de pomp stil. Bi het herstarten gaat de pomp wel weer aan, maar na enkele seconden valt de boel weer uit.
Dit heb ik niet als ik de kraan ( voor het autowassen) opendraai.

Holland, sorry dat ik U verbeter maar het is net andersom, lees eens het eerste bericht.
De pomp slaat niet af, ze start gewoon niet automatisch hij moet ze handmatig starten als de afname te klein is, dus als de drukval te langzaam gebeurd, dit zal er dan zeker niet op verbeterd zijn door een expansievat te steken aangezien
de drukval dan nog trager optreed, hij zou ook een kleine test kunnen doen door zijn bak leeg te trekken en zijn vlotter
op te houden tot de bak leeg is en dan plots zijn vlotter laten vallen dan zal hij zien dat ze waarschijnlijk wel zal aanslaan
aangezien dan zijn vulkraan ineens volledig open is en de drukval plots opkomt, uiteraard zou hij best dat expansievat terug verwijderen want dat is niet nodig met zijn systeem, er kan ook vuil in die meting zitten waardoor alles gedempt wordt, ik weet nu niet of hij regenwater gebruikt of putwater, ik meen hier niks over gelezen te hebben.
Groeten.

Mag ik u vragen bovenstaande gequote stukje van de forumstarter te lezen, De pomp slaat dus wel degelijk af als de stortbak gevuld dient te worden.

Mijn advies is dus om eerst goed te lezen, ik moet bekennnen dat ik dat ook niet altijd zorgvuldig doe. Maar ook je laatste regeltje, duid er op, niet alle text te hebben gelezen. De topic starter heeft in één van zijn eerste post geschreven over, in een regenput, dus opgevangen regenwater.

Veranderd door holland, 09 augustus 2010 - 20:08

hydrofoorpomp

hydrofoorpomp

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 20:44

Het laat mij niet los.

Een feestje laten schieten om het expansievat te verwijderen en wat test uit te voeren.

Expansievat weggehaald en op de plek van het expansievat een klein tapkraantje geplaatst.
Omdat dit op de muur aan de achterkant van de wc is. Ook op dezelfde hoogte.
Dit leek mij voor de test wel zo goed.

Kraan open gedraait.
Zolang kraan openstaat, geen enkele misse slag van pomp en easypress.
Zeker 10 minuten stromend water. ;)

De kraan langzaam dicht gedraait.
En ja als de kraanl langzamer loopt, begint het "failure" lichtje al te knipperen maar pomp blijft draaien.
Als ik de kraan nog een tikkie zachter zet, vindt de easypress het genoeg en gaat het "failure" lichtje helemaal op rood en stopt de pomp. Pomp slaat dan ook niet weer aan als ik de waterkraan helemaal opendraai.
Ik moet eerst de easypress handmatig starten voordat pomp weer begint.

Wat mij inderdaad opviel,
Ik had namelijk drie meter doorzichtige tuinslang aan het kraantje en
Hoe langzamer de kraan loopt, hoe meer lucht er in de leidingen zit.
Zou dit ermee te maken hebben?

holland

holland

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2010 - 23:02

Ja dat kan er heel veel mee te maken hebben. Dat duid er namelijk op dat de pomp lucht aanzuigt.
Als de pomp dan een lage flow opbrengt door het knijpen met de kraan. zal de pomp meer lucht verpompen als water, omdat lucht nu eenmaal makkelijker weggeperst kan worden.

Mogelijk oorzaak is lekke pomp of aanzuigslang.

Lekkage dus opsporen en verhelpen

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 08:08

Nog één iets over de terugslagklep.
Als ze niet op het einde van je aanzuigleiding zit zal deze leeglopen tot hetzelfde niveau als je put (communicerende vaten). Kans op lucht in je leiding is dus groot.
Hier zie je de beste uitvoering van een aanzuigleiding. Flexibele darm met filter, terugslagklep en vlotter. Op die manier tap je altijd zo'n 3 cm onder het wateroppervlak.

Zonder commentaar ;)

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 08:19

Kraan open gedraait.
Zolang kraan openstaat, geen enkele misse slag van pomp en easypress.
Zeker 10 minuten stromend water. ;)

Met of zonder luchtbellen???

De kraan langzaam dicht gedraait.
En ja als de kraan langzamer loopt, begint het "failure" lichtje al te knipperen maar pomp blijft draaien.
Als ik de kraan nog een tikkie zachter zet, vindt de easypress het genoeg en gaat het "failure" lichtje helemaal op rood en stopt de pomp. Pomp slaat dan ook niet weer aan als ik de waterkraan helemaal opendraai.
Ik moet eerst de easypress handmatig starten voordat pomp weer begint.

Wat mij inderdaad opviel,
Ik had namelijk drie meter doorzichtige tuinslang aan het kraantje en
Hoe langzamer de kraan loopt, hoe meer lucht er in de leidingen zit.
Zou dit ermee te maken hebben?

Als je het vuldebiet van de stortbak vergelijkt met de drie standen van het kraantje:
1) Eerst (volledig) open
2) Dan minder met knipperende Failure led tot gevolg maar werkende pomp
3) Dan nog minder met uitschakelende Easypress (en pomp) tot gevolg
Hoe snel vult de stortbak dan?

Ik zou het vulmechanische van de stortbak eens openen, controleren op vuiltjes en zowiezo eens goed doorspoelen met proper water.

holland

holland

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 16:35

Nog één iets over de terugslagklep.
Als ze niet op het einde van je aanzuigleiding zit zal deze leeglopen tot hetzelfde niveau als je put (communicerende vaten). Kans op lucht in je leiding is dus groot.

Zonder commentaar ;)

Een vloeistof leiding met pomp zonder terugslag klep. kan geen lucht aanzuigen als het hele systeem met vloeistof gevuld is en de aanzuig onder het vloeistof-niveau is, als het systeem geen lekkage heeft.

omdat met een geheel geopende kraan geen luchtbellen gezien worden betekend dat, dat de pomp de vloeistof onder het vloeistof niveau aanzuigt.

Dus dat er zich luchtbellen gaan vertonen als de uitstroom beperkt gaat worden heeft niks niemendal met een terugslagklep te maken. En kan derhalve alleen veroorzaakt worden door lekkage.

Filipken

Filipken

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 16:45

It also prevents the pump from starting-up too often when small leaks are present within an installation.

Holland sorry ik had erover gekeken over deze post, maar wat ik ook zie is dat het antwoord daar eigenlijk al staat,
zie bovenstaande quote, een kleine afname aanziet hij als een lek en om dan niet gedurig af en aan te slaan gaat hij in veiligheid, ik vraag mij af of dit niet bij te regelen is, zoniet is dit eigenlijk geen goede keuze om hiermee te proberen om deze toepassing aan te sturen, een wc-bak vult langzaam o.a. om lawaaihinder te voorkomen en ook omdat dit niet nodig is om na 15 seconden al terug te kunnen doorspoelen.

Groeten.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 17:03

Een vloeistof leiding met pomp zonder terugslag klep. kan geen lucht aanzuigen als het hele systeem met vloeistof gevuld is en de aanzuig onder het vloeistof-niveau is, als het systeem geen lekkage heeft.

Dus dat er zich luchtbellen gaan vertonen als de uitstroom beperkt gaat worden heeft niks niemendal met een terugslagklep te maken. En kan derhalve alleen veroorzaakt worden door lekkage.

Make up your mind!
Is er wel of is er geen lekkage???
Indien ja, dan loopt de aanzuigleiding leeg tot het niveau in de put!

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 473 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 17:09

Holland sorry ik had erover gekeken over deze post, maar wat ik ook zie is dat het antwoord daar eigenlijk al staat,
zie bovenstaande quote, een kleine afname aanziet hij als een lek en om dan niet gedurig af en aan te slaan gaat hij in veiligheid, ik vraag mij af of dit niet bij te regelen is, zoniet is dit eigenlijk geen goede keuze om hiermee te proberen om deze toepassing aan te sturen, een wc-bak vult langzaam o.a. om lawaaihinder te voorkomen en ook omdat dit niet nodig is om na 15 seconden al terug te kunnen doorspoelen.

Hallo, geen goede keuze ;)
Ik heb dergelijk "Easypress" systeem (weliswaar van Wilo maar met identieke bouwvorm) voor 3 WC's, 2 buitenkraantjes & wasmachine en alles werkt al jaren probleemloos ;)

holland

holland

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2010 - 17:38

Make up your mind!
Is er wel of is er geen lekkage???
Indien ja, dan loopt de aanzuigleiding leeg tot het niveau in de put!

Inderdaad maar dat leeglopen is dan niet de reden dat er lucht in het systeem komt.

Leeglopen van de zuigleiding kan je beter voorkomen dat is geheel waar.

Maar als er sprake is van een met vloeistof gevuld systeem, speelt dat leeglopen geen rol meer.

Dus dat er lucht in het systeem komt wordt in dat geval niet veroorzaakt door wel of geen terugslagklep, maar door lekkage.

Make up your mind!

Ja inderdaad, insgelijks

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures