Draagkracht houten vloer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Draagkracht houten vloer

L.S.

Ik wil graag vloerverwarming aanleggen op mijn houten ondervloer, maar vraag me af of de draagkracht wel voldoende is voor de dekvloer. Het gaat om een huis uit 1933 dat gebouwd is op zand. De draagbalken zijn in goede staat. Ik heb me laten vertellen dat dekvloer 80-90 kg per m2 weegt. Uitgaande van 90 kg en de hal niet meerekenende zitten we dus op ca. 3056 kg.

De details:

Oppervlakte l x b: 770 cm x 467 cm

Afmetingen balken: 70 mm x 160 mm

Hart-tot-hartafstand: 68 cm

Aantal steunpunten: 3

Het derde steunpunt bestaat deels in de vorm van een gemetseld muurtje en deels een extra draagbalk in de lengte. Draagbalk en muurtje bevinden zich op 267 cm van de 467 cm.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp!

Gr.

Philip

Berichten: 3

Re: Draagkracht houten vloer

Kleine aanvulling voor de zekerheid:

Het gaat dus om totaal 8 draagbalken door de breedte van het huis (467 cm).

Berichten: 4.502

Re: Draagkracht houten vloer

Ik voerde een globale berekening uit ( Is testprogramma-berekening ;krijg je niet ter beschikking) en heb het gevoel dat wegens de navolgende feiten de balken het wel kunnen dragen:

De balken berekende ik als liggers op 3 stp,waardoor ik voor het middelste stp. een lengte in rekening bracht van 1.25 * 2.67 mtr ofwel 3.33 mtr,hetgeen voor het steunpunt resulteerde in geen overtreding van de toelaatb. spanning.

Bij het optredend veldmoment met ook L=3.33 mtr treedt een kleiner moment op,dat in de buurt van 0.07 ql2 zal liggen en zowel de kracht als de doorbuiging kan opnemen.

Ik ga uit van een totaal gewicht van houten vloer met betondekvloer van 1.25 kN/m2

Een techn.hobbyist of constructeur kan dit via een statische berekening wel exact aantonen. ;)

Berichten: 3

Re: Draagkracht houten vloer

Hartelijk dank voor je berekening.

Het eerste stuk van de middelste steun is een gemetseld muurtje van 381 cm. Daar vandaan loopt dus nog een balk over een lengte van 389 cm.

Het is dus die balk die het volgens mij het zwaarst te verduren krijgt. Is de dekvloer dan nog steeds in orde volgens jou?

Berichten: 4.502

Re: Draagkracht houten vloer

De balklaag van 70 * 160 mm voldoet volgens mijn berekening bij veronderstelde goede conditie,zie berekeningen hierna van veld en steunpunt in het midden.

De onderslagbalk is mij onbekend,ook de onderslagmuur-aanzet van de funderingbreedte.

Ik vraag me overigens af of je wel rekening houdt met het feit,dat je de houten vloer aan de bovenzijde gaat afsluiten en deze dus het opgenomen vocht uit de onderliggende zandvloer niet meer kwijt kan en kan gaan rotten en dan zijn de rapen gaar!

Daar is voldoende vloerventilatie voor nodig,zodat door optredende tocht, het vocht kan worden afgevoerd .

Berekeningen worden vrijblijvend door mij verstrekt-toepassen voor jouw risico!
Bijlagen
DEKVL_2.DOC
(1.48 KiB) 261 keer gedownload
DEKVLOER.DOC
(1.02 KiB) 385 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Draagkracht houten vloer

Overleg overigens met de leverancier/monteur van de vloerverwarming of je de beton kunt leggen op een zwaluwstaart-profielplaat en de isolatieplaten onder die zwaluwstaartplaten te leggen.Mogelijk folie gebruiken om plaat-uitzettingsgeluid te dempen op de houten vloer.

De samenstelling van de betonspecie om je slangen in te huisvesten vergen een aparte menging met mengvloeistof,tenzij je electrische netten gaat gebruiken!

Reageer