Temperatuur diesel in pijp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Temperatuur diesel in pijp

Hallo allemaal,

Ik ben nu al enkele tijd bezig met het uitrekenen van de hoeveelheid diesel die nodig is om een volume te creeren die niet hoger dan 45 graden wordt verwarmt.

de situatie is:

een bestaande pijpleiding 14" 33km wanddikte 1".

operationeel gaat er ruwe olie doorheen. de ruwe olie wordt verwarmt naar 120 graden (dus de wand is 120 graden).

nu wil ik uitrekenen wat de volume aan diesel is, die nodig is om de diesel niet hoger te laten verwarmen dan 45 graden.

begin temperatuur van de diesel is 27 graden. De flow van de diesel is ongeveer 44 m³/hr

Je moet het zien als een batch diesel die door een verwarmde pijp wordt gepompd.

ik heb al meerdere boeken gelezen over heat loss en voorbeelden gezien van stilstaande volumes die afkoelen. maar ik kom er maar niet uit.

iemand een idee waar ik een formule hiervoor kan vinden? of me wat tips en truuks kan geven?

vriendelijke groet,

Valentine

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Temperatuur diesel in pijp

Het is voor buitenstaanders niet duidelijk wat de bedoeling van deze operatie is. Afkoelen van de leiding? Opwarmen van de diesel? Of wat?

Leg eerst eens uit waar dit nou eigenlijk over gaat. En wanneer wordt de diesel flow gestopt en is de operatie afgelopen? Wat is het criterium om te stoppen?

Wat wordt bedoeld met die maximum temperatuur van 45 graden voor de diesel? Geldt dat voor de totale dieselpoel die na de gehele operatie verzameld is in een tank of zo? Of geldt dit maximum op ieder moment van de operatie voor de diesel op ieder punt in de pijp?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Temperatuur diesel in pijp

De bedoeling is om een tool door de pijp te pompen. Deze tool meet de wanddikte op en zoekt naar corrosie vorming. De tool heeft een maximale werktemperatuur van 45-50 graden. Dus de diesel batch mag niet hierboven uitkomen.

Normaal gesproken wordt de leiding uit bedrijf gehaald, maar het idee is om te berekenen of dit kan d.m.v. een meegestuurde batch van diesel.

de temperatuur van 45 graden geld voor het laatste stuk van de dieselbatch.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur diesel in pijp

Voor de (warmte-)uitstraling heb je de stralingswet van Stefan-Boltzmann nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Temperatuur diesel in pijp

De bedoeling is om een tool door de pijp te pompen. Deze tool meet de wanddikte op en zoekt naar corrosie vorming. De tool heeft een maximale werktemperatuur van 45-50 graden. Dus de diesel batch mag niet hierboven uitkomen.
Raakt die tool de wand van de pijp? Zo ja dan zal het over een lengte van 33 km niet te vermijden zijn dat die tool te heet wordt.

Blijft die pijp gevuld met warme olie en wordt die diesel batch tussen twee pigs door de pijp geduwd met warme olie ervoor en erachter?

Voor de warmteoverdrachtsfcoefficient van pijpwand naar diesel kun je de bekende vergelijking

Nu = 0.023*Re0.8*Pr0.33*(μ/μw)0.14

gebruiken die je in diverse boeken kunt vinden.

Theoretisch maakt het nauwelijks uit hoe groot (lang) die diesel batch is omdat een groter volume ook een evenredig groter contactoppervlak met de warme pijpwand heeft: 2 keer zo lang = 2 keer zoveel volume = 2 keer zoveel contactoppervlak met wand.

Je grote probleem is het directe contact tussen de tool en de wand, en wat gebeurt er aan de voor- en achterzijde van de diesel batch.

Als er diesel tussen de wand en de tool zit zal die tool iets langzamer stromen dan de diesel en dus vrij snel de achterzijde van de diesel batch bereiken. Als daar dan geen pig zit maar warme olie dan verdwijnt de tool daarin.

Als er geen diesel tussen de tool en de wand zit dan wordt de tool gegarendeerd te warm.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer