Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

Bij het secundaire raynoudfenomeen, is er bij capillaire microscopie een verandering ten op zichte van gezonde nagelriemen te zien. Als ik de tekst goed begrijp, gaat het om een wijzinging in de structuur van de haarvaten.

De vraag is; wat kunnen andere oorzaken zijn voor een abnormale uitslag, behalve dus secundaire raynoud?

Ik kan alleen vinden, werken met drilboren (e.d.) maar verder kan ik niets vinden. Kan iemand mij vertellen wat nog meer oorzaken kunnen zijn?

Berichten: 1.116

Re: Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

Het fenomeen van Raynaud komt voornamelijk veel bij vrouwen voor. De exacte pathofysiologie kent men niet. Het is overigens over het algemeen ook zo benigne als het maar zijn kan.

Maar je hebt het over een bepaalde tekst. Ik neem aan dat je deze met ons kunt delen? Daarnaast staan er bij een tekst meestal heel wat referenties. Daar zou je ook nog wat uit kunnen halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

Het is overigens over het algemeen ook zo benigne als het maar zijn kan.


Dat is niet geheel correct. Het fenomeen van Raynaud kan onderdeel zijn van het syndroom van Raynaud waar een onderliggende oorzaak zoals een auto-immuunziekte voor gevonden kan worden. De ziekte van Raynaud is inderdaad benigne. De naamgeving leidt nogal eens tot verwarring, zoals bij de ziekte van Cushing en syndroom van Cushing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

JWvdVeer schreef:Het fenomeen van Raynaud komt voornamelijk veel bij vrouwen voor. De exacte pathofysiologie kent men niet. Het is overigens over het algemeen ook zo benigne als het maar zijn kan.

Maar je hebt het over een bepaalde tekst. Ik neem aan dat je deze met ons kunt delen? Daarnaast staan er bij een tekst meestal heel wat referenties. Daar zou je ook nog wat uit kunnen halen?
Dat klopt niet hoor, dat is de primaire vorm. Die is inderdaad redelijk "gewoon" en komt veel bij vrouwen voor. Maar aantasting van de haarvaten van de nagelriem komt altijd door of secundaire raynaud (sorry voor mijn spellingsfout) of dus door de redenen die ik zoek. Secundair is niet zo benigne als het maar kan, dat komt dan door auto-immuunaandoeding zoals sle of systematische sclerodermie. Ja, ik heb het over een bepaalde tekst maar die is 3 a4-tjes lang. Er staan inderdaad referenties bij maar daar gaat het puur alleen over de secundaire vorm, en niet over andere manieren waarop de haarvaten aangetast kunnen zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

Berichten: 1.116

Re: Oorzaken aantasting haarvaten nagelriem?

Simpele vormen die ik zou kunnen bedenken en vinden zijn o.a. atherosclerose, vasculitis, auto-immuunziekten, extreme koude met als gevolg necrose en inderdaad scleroderma. Meer geeft PubMed ook niet weer als mogelijke oorzaken.

De exacte etiologie is voor zover ik weet gewoon nog onbekend.

Hoe weet je overigens zo zeker dat er andere mogelijkheden zijn voor aantasting van de haarvaten van de nagelriem? Je hebt uiteraard nog van die zeldzame dingen als malformaties, e.d. Maar ik denk dat je daar ook weer niet naar op zoek bent.

Reageer